V Telekomu Slovenije in norveško-slovenskem partnerskem podjetju Q-Free imajo razlog za odpiranje penine. Državna revizijska komisija (DKOM) jim je prižgala zeleno luč in jim omogočila prosto pot k podpisu stomilijonske pogodbe z Darsom. »Odločitev revizijske komisije je bila za nas pričakovana, saj verjamemo, da smo skupaj s partnerjem Q-Free na razpisu za elektronsko cestninjenje v prostem prometnem toku oddali najboljšo ponudbo,« pravijo v Telekomu Slovenije.

Nepravilnosti niso našli

Komaj dobra dva meseca so potrebovali v državni revizijski komisiji, da so preučili več sto strani obsegajoče pritožbe neizbranih ponudnikov sistema elektronskega cestninjenja avtocestnega tovornega prometa. DKOM je spisal 72 strani obsegajočo odločbo, v kateri je presodil, da so vsi očitki o kršitvah razpisnega postopka brezpredmetni in neutemeljeni.

Neizbrani ponudniki so v zahtevkih nanizali vrsto argumentov, zakaj je bila Darsova odločitev, da izbere ponudbo Telekoma Slovenije in Q-Free, napačna, nepravilna in pomanjkljiva. Pritožniki so med drugim zatrjevali, da komisija Darsa ni pregledala in preverila vseh vsebinskih zahtev razpisa, izbrana rešitev pa ne izpolnjuje vseh razpisnih zahtev glede funkcionalnosti in učinkovitosti v določenih situacijah. Na izbor Darsa je tudi letel očitek, da sta bila v postopku izbire izvajalca kršena zakonodaja in načelo transparentnosti.

Oddajo avtocestnega posla desetletja so pospremili številni sumi o favoriziranju ponudnika v večinski državni lasti, čigar konzorcijski partner je norveški Q-Free, lastnik podjetja Traffic Design, dolgoletnega hišnega dobavitelja Darsa. Traffic Design je od leta 2004 v poslih z avtocestarji zaslužil več kot 58 milijonov evrov, od tega skoraj 17 milijonov evrov prek neposrednih naročil brez javnega razpisa, in sicer za vzdrževanje in nadgrajevanje cestninskega sistema ABC.

Neizbrani opozorili na vrsto vprašanj

Marca smo razkrivali, kako se je bistveno povečal fizični obseg delno neoštevilčene ponudbene dokumentacije Telekoma in Q-Free, ovojnica poštne pošiljke pa naj bi se v času hranjenja v Darsu spremenila. Izvedenca Inštituta za forenziko informacijskih tehnologij sta ocenila, da odstopanje v merah dokumentacije v registratorjih dokazuje, da ne gre za isto dokumentacijo, saj se je skupna debelina vsebine fasciklov od lanskega 17. decembra do 17. marca povečala za več kot tri centimetre. V Darsu so to odebelitev utemeljili s tem, da so tiste dele ponudbe, ki je bila označena kot poslovna skrivnost, prekrili s samolepilnimi lističi. Z vsemi temi očitki je bila podrobno seznanjena tudi državna revizijska komisija, ki pa ni zaznala nepravilnosti, zaradi katerih bi morala razveljaviti razpisni postopek.

Neizbrani ponudniki vzpostavitve elektronskega cestninjenja so v svojih pritožbah postavljali pod vprašaj tudi ustreznost referenc zmagovitega konzorcija, ki so bile označene kot poslovna skrivnost in so bile zato prekrite s samolepilnimi lističi. Na podlagi javno dostopnih informacij so pritožniki podvomili o tem, da je izbrani ponudnik izpolnjeval razpisne pogoje, oziroma so posumili, da je v svoji ponudbi navedel neresnične oziroma zavajajoče podatke.

Za Telekom Slovenije, ki ima vodilno vlogo v konzorciju, je namreč splošno znano, da v svoji poslovni zgodovini ni vzpostavil celovitega sistema elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku. Takšnega sistema ni udejanjil niti norveški partner, ki se zanaša na Telekomove kompetence. Q-Free je v tej ozko specializirani panogi znan le kot dobavitelj posameznih komponent in sistemskih delnih rešitev, ne pa kot integrator in ponudnik celovitih cestninskih sistemov. V državni revizijski komisiji so presodili, da so bili očitki o neustreznih referencah neutemeljeni.

Projekt z dolgo brado

Minilo je osem let, odkar se je država prvič resneje lotila izvedbe projekta elektronskega cestninjenja v prostem prometnem toku. Dars, ki ga je takrat vodila Mateja Duhovnik, je prvi razpis za izbor izvajalca objavila avgusta 2011, a ga je vlada kmalu po tistem, ko jo je prevzel Janez Janša, ustavila. Tudi drug razpis je bil objavljen v času zamenjave oblasti, in sicer februarja 2013, edino ponudbo je oddal Kapsch TrafficCom, oddajo naročila pa je ustavila državna revizijska komisija. Dars je nov razpis objavil šele junija lani, po večmesečnih usklajevanjih z ministrstvom za infrastrukturo.