Ukinil jo je fičo, ki je postal magnet tako za stare in mlade. Vsi so se v službah grebli za to, da bi zaslužili in morda tudi na kredit kupili fička, saj brez njega nisi bil nič vreden, zlasti če se je sosed znašel in prej prišel do njega kot ti. Kar nekaj zakonolomov je grozilo, saj so žene očitale možem, da niso niti približno tako sposobni kot sosed Janez, ki je v nedeljo namesto s kolesom peljal družino na izlet s fičkom.

Kolesa so odromala na podstrešja, saj je njihov čas za takrat minil.

Prej pa je bilo drugače, spominjam se tisoče žensk, ki so zjutraj s kolesi odhajale na delo v Tobačno tovarno, iz Vnanjih Goric, Brezovice, Loga, celo z Vrhnike in se popoldne vračale, prav tako s kolesom, domov. Skratka, kolo je bilo univerzalno prevozno sredstvo, za vse od desetega do petdesetega leta, se pravi do takrat, ko je petdeseto leto veljalo za začetek starosti. Seveda se ljudje niso vozili s kolesi le v Tobačno tovarno, ampak tudi v druge tovarne in podjetja, ki jih je bilo res veliko v Ljubljani. Na ta čas nas spominja tista pesem: »Slovenci so ljudje, lepi in zdravi vozijo bicikle in skačejo po travi.«

Starejši, danes bi rekli 50 in več, pa so pešačili in se na daljše relacije, v mislih imam tja do dober kilometer daleč, vozili s tramvajem, ki je vozil povsod tam, kjer imamo danes površine za pešce in kolesarje, postaje so bile na vsakih 300 do 500 metrov. Župan Hribar je že vedel, da starejši dostikrat težje hodijo, in prav zanje je bil tramvaj idealen.

No, zdaj ni župana, ki bi si upal ugrizniti v kislo jabolko z imenom tramvaj, je pa trajnostno mobilno preuredil Slovensko cesto, kar tako za poizkus. Po njej v vse smeri begajo mlajši in lezejo starejši pešci, med njimi kraljujejo v vseh smereh kolesarji in izjemno previdno vozijo mestni zglobni avtobusi, na plin seveda.

Vsake stvari se človek privadi, še zlasti če je večini všeč. Življenjska doba se nam je zelo zvišala, zato bi na primer Intersparu priporočil akcijo poceni koles, za naše osemdeset- in devetdesetletnike, še zlasti za tiste, ki po osemdesetem letu iz zdravstvenih razlogov ne smejo več voziti avtomobila.

Peter Kozin, Ljubljana