Evropski denar za Prodrive
 
V podjetju skrbijo za prav vse faze razvoja in izdelave ter testiranj, zato so v njihovem laboratoriju in delavnicah ves čas tudi avtomobili, bodisi s preurejenim sistemom na električni pogon, hibridi ali  le pogonski sistemi. Do sedaj so razvili in izdelali že več kot petnajst različnih tipov kolesnih elektromotorjev. Nedavno so bili izbrani v 50 evropskih malih in srednje velikih podjetij, ki bodo skupaj prejela 73 milijonov evrov za komercializacijo svojih izdelkov.

Za Elaphe to pomeni, da bodo 1,5 milijona evrov prihodnji dve leti, kolikor traja projekt Prodrive, ki poteka v sklopu Obzorja 2020, vložili za certificiranje in dokončno industrializacijo motorja, ki ga izdelovalci in snovalci v avtomobilski industriji potrebujejo za razvoj novih konceptov vozil. Podjetje vse napore in sredstva vlaga v razvoj, kamor je do sedaj namenilo že pet milijonov evrov.

Pospešeno za kitajski trg

Elaphe, ki je član Tehnološkega parka Ljubljana, praktično že vse svoje prihodke ustvarja v neposrednem sodelovanju z industrijo v Evropi, ZDA in Aziji. Uspešno je vpet v evropsko avtomobilsko industrijo, igral pa bo tudi pomembno vlogo v Aziji. Nekateri ključni kadri podjetja Elaphe se te dni prav nič ne pripravljajo na bližajoče se prvomajske praznike, saj je del ekipe na Kitajskem, od koder prihaja Zhejiang Aisa – Pacific Mechanical & Electrical Co., ki je od začetka letošnjega leta, po 10-milijonski dokapitalizaciji podjetja, njihov partner z 20-odstotnim deležem.

Elaphe za potrebe kitajskega trga s tem pomembnim lokalnim akterjem pospešeno pripravlja proizvodnjo električnih motorjev. Dodobra so izpilili triletni razvojni načrt. Izdelali bomo več motorjev, jih dodatno testirali, tako samostojno kot v avtomobilih, in trgu ponudili preizkušen produkt. Jedro ekipe Elaphe, ki jo vodi direktor Gorazd Lampič, se je v preteklosti kalilo tudi v Silicijevi dolini, kjer so pridobili pomembno poslovno znanje in izkušnje. V Evropi pa Elaphe v družbi pomembnih razvojnih ustanov, kot so Volvo, Fraunhoferejevi inštituti in druga podjetja ter institucije,  igra pomembno vlogo tudi pri razvoju električnih pogonskih sistemov.

Lani so končali dva triletna evropska projekta v okviru sedmega okvirnega programa (FP7), letos nadaljujejo  projekta v sklopu Obzorja 2020 v partnerstvu z Brembom, Peugeotom, PSA, Magno/Samsungom, Continentalom, Infineonom in drugimi. Poleg delovanja v tujini je za Elaphe pomembna tudi vpetost v lokalni raziskovalni prostor ter med domače podizvajalce, predvsem kovinskopredelovalno industrijo. V ta namen so skupaj s fakulteto za strojništvo tudi spodbudili zasnovo konzorcija, v okviru katerega se več domačih partnerjev povezuje na področju razvoja naprednih hibridnih sistemov ter intenzivnih testiranj. Gre za projekt z akronimom Hibritev, za katerega pričakujejo podporo EU v okviru pametne specializacije Slovenije. Tovrstni projekti bodo Elaphe omogočili, da kljub več kot 98-odstotnemu izvozu ostane trdno vpet tudi v lokalno okolje.

Motor za širok spekter vozil

Pri projektu Prodrive pa so evropsko komisijo prepričali, da imajo kar sami dovolj zmogljivosti za izvedbo celotnega projekta. Z električnim motorjem L1500 ciljajo na trg vozil višjega cenovnega razreda. Začenjajo torej ključno fazo za komercializacijo. Pred njimi je postopek certificiranja komponent, izdatnega testiranja in priprave procesov za avtomatizirano in vitko proizvodnjo.

»Industrializirali bo

mo motor, ki bo lahko čim bolj univerzalen in bo lahko po zmogljivostih in velikosti pokril širok spekter vozil. Skupaj z dobavitelji bomo pripravili tudi podroben proizvodni načrt. Testiranje je razdeljeno v več faz in poteka tako pri nas kot pri partnerjih, kot so na primer Frauhoferejevi inštituti LBL in ENAS, podjetje Ideas & Motion ter BRC. Preizkušanje trenutno poteka tudi v nekaj naših avtomobilih, ki smo jih v preteklosti razvili za ta namen. To so dragocene pretekle izkušnje iz že več kot desetih vozil,« je pojasnil Luka Ambrožič, vodja globalnih strank v družbi Elaphe.


Med njimi so vseterensko vozilo za oskrbo smučišč, Chebela – prvi slovenski električni avtomobil s kolesnimi elektromotorji, ki so ga naredili skupaj z Opremo Ravne že leta 2010, dvokolesniki, pri katerih so naredili motorji že več deset tisoč kilometrov.

Postavljajo pilotno proizvodnjo

Jedrni razvoj poteka v Sloveniji, nekatere dele razvoja, ki niso nujno neposredno povezani s kolesnimi motorji, pa imajo tudi v tujini. V tujini delno opravljajo tudi integracijo in nekatera testiranja. »Mednarodno sodelovanje gradimo postopno, ker je tako tudi najbolj učinkovito. Želimo si odločno, a zmerno rast, tako da lahko nove člane ekipe čim bolje vpeljemo na zanimiva nova področja,« pojasnjuje Ambrožič. Pilotno proizvodnjo linijo že postavljajo v njihovih prostorih v industrijski coni Šiška, kjer poteka tudi ključni del razvoja proizvodnih procesov.

»Lokacija velikoserijske proizvodnje pa bo odvisna od gospodarskih dejavnikov in potreb strank. Zato je zanimivih več potencialnih lokacij,« je pojasnil Ambrožič. Vendar pa lokacij zaradi pogodb o zaupnosti poslovnih informacij ne razkriva. Nov motor bo večjim kupcem iz avtomobilske industrije v veliki količini na voljo v začetku leta 2019, kdo se že zanima zanje, pa Ambrožič ne pove.

Po nekaterih ocenah naj bi v petih letih po koncu projekta industrializacija njihovih kolesnih elektromotorjev omogočila odprtje najmanj 300 novih delovnih mest. Ambrožič napoveduje, da se bo ekipa v Ljubljani do konca leta 2016 povečala na okoli 50 predvsem razvojnikov, strokovnjakov za testiranje in kakovost. »Zaposlovali bomo predvsem elektrotehnike, strojnike, fizike, programerje in tehnologe. Zaposlujemo najboljše po znanju in karakterju, saj nam le taki sodelavci lahko zagotavljajo primarni položaj v panogi, kjer je vse več konkurence. Najbolj smo veseli kandidatov, ki imajo že kakšne specifične izkušnje in nam omogočajo, da se učimo drug od drugega. Tiste s pravim predznanjem in karakterjem pa tudi hitro sami izšolamo za najbolj zanimive razvojne dejavnosti,« poudarja Luka Ambrožič.

»Takoj ko bomo vzpostavili serijsko proizvodnjo, želimo izdelati več kot tri tisoč motorjev na leto, dolgoročno pa proizvodne procese načrtujemo za proizvodnjo sto tisoč enot na leto. Naši kolesni elektromotorji omogočajo avtomobilskim proizvajalcem uporabo nove pogonske arhitekture, vozila bodo lažja, varnejša, varčnejša, lepša in bolj prilagojena vozniku ter potnikom. Po letu 2020 bo Elaphe še vedno visokotehnološko razvojno podjetje, ki bo proizvajalcem ponujalo ne le razvojno podporo, temveč celotno rešitev in tudi optimizirano proizvodnjo,« je prepričan Ambrožič.