Če se Britanci odločijo za izstop iz EU, kdaj bi EU dejansko imela eno članico manj?

Izstop Britancev se ne bo zgodil čez noč. Doslej se je le Grenlandija leta 1985 odločila za izstop iz predhodnice Evropske unije (Evropske gospodarske skupnosti), potem ko je od Danske dobila večjo stopnjo avtonomije. Čeprav ni vezana na evropski pravni red, Grenlandijo z EU povezuje poseben status prekomorskih držav in ozemelj. Prav tako je iz EGS leta 1962 izstopila Alžirija, saj je bila do razglasitve neodvisnosti tega leta del Francije.

Ker še nobena članica EU ni izstopila iz povezave, bi se osemindvajseterica z izglasovanim brexitom znašla na nepoznanem območju. Pogajanja o prekinitvi britanskih obveznosti do EU in določitev novih bilateralnih odnosov z integracijo bi lahko trajala več let. Do izstopa bi minili najmanj dve leti, kot je predvideno v 50. členu lizbonske pogodbe, morda pa bi se izstop Otoka iz EU lahko zavlekel vse do sedem let. V tem času se za Veliko Britanijo ne bi kaj bistveno spremenilo, razen tega, da od vložitve notifikacije za izstop iz EU ne bi več mogla sodelovati pri razpravah in sprejemanju odločitev v Svetu EU.

Pogajanja o katerih področjih bi bila najtežja?

To bi bili zagotovo bodoči gospodarski odnosi. Z izstopom iz EU bi namreč Velika Britanija izgubila tudi dostop do enotnega evropskega trga, kjer velja prosti pretok blaga, ljudi in storitev v celotni osemindvajseterici in štirih državah Evropskega združenja za prosto trgovino (Efta) – Švici, Norveški, Islandiji in Liechtensteinu. Prav tako ne bi imela več urejenega preferenčnega dostopa do 53 držav zunaj EU, s katerimi je Bruselj sklenil posebne dogovore. Izguba dostopa do skupnega evropskega trga bi pomenila tudi manj neposrednih tujih investicij.

Odločila bi se lahko za različne modele ureditve odnosov, kot so jih dorekle Švica, Norveška ali Turčija (glej infografiko). Pogajanja bi bila v vsakem primeru dolgotrajna, njihov izid pa negotov.

Kateri od teh modelov je najverjetnejši?

To je nemogoče reči. Vlada Davida Camerona ni sprejela nikakršne odločitve, kako bi v primeru brexita želela urediti prihodnje odnose z EU. Številni vodilni evropski politiki sicer niso naklonjeni zamisli, da bi Velika Britanija v primeru ločitve od Evropske unije še smela ostati del notranjega evropskega trga.

Kakšen vpliv na britansko gospodarstvo pričakujejo v Downing Streetu 10?

Odločitev o izstopu iz EU bi imela za britansko gospodarstvo negativne posledice. Ocenjuje se, da bi dolgoročno lahko zaradi zmanjšanega trgovanja službo izgubilo pol milijona do milijon delavcev, več sto tisoč bi jih zaradi zmanjšanega BDP morali odpustiti tudi v javnem sektorju. Po ocenah britanskega finančnega ministrstva bi do leta 2030 državni BDP padel za 6,2 odstotka, kar bi za povprečno gospodinjstvo pomenilo približno 5400 evrov manj prihodkov letno. Ocene negativnih posledic se sicer precej razlikujejo. Razpon padca BDP se giblje od 1,6 do 7,7 odstotka BDP.

V Veliki Britaniji živi 2,1 milijona migrantskih delavcev iz drugih članic EU. Se bo njihov status po morebitnem brexitu kaj spremenil?

Za zdaj je še povsem nejasno, kakšen bi bil njihov bodoči položaj. Pričakuje se, da se za evropske državljane, ki že delajo v Veliki Britaniji, ne bi kaj bistveno spremenilo. Morda bi bilo treba z dvostranskimi sporazumi na novo določiti njihove pravice iz socialnega in zdravstvenega zavarovanja.

Britanski delodajalci bi po odhodu Velike Britanije iz EU utegnili imeti večje težave pri zaposlovanju državljanov EU, če se Velika Britanija z Brusljem ne bi dogovorila, da ostane del skupnega trga. Imigrantski delavci iz EU (največ jih je iz Poljske, Nemčije, Italije, Litve, Portugalske, Romunije in Francije) delajo večinoma v panogah, v katerih Britancem primanjkuje kvalificirane delovne sile: v gradbeništvu, inženirstvu in tehnološkem sektorju. Prav tako pa predstavljajo tudi velik delež delovne sile v slabše plačanih poklicih. V Veliki Britaniji prebiva tudi med 1000 in 2500 Slovencev.

Najverjetnejši scenariji britanskega izstopa iz EU

Center for Economic performance, agencije

PODATKI

Velika Britanija obvesti evropsko komisijo o izstopu iz EU. Začnejo se pogajanja

o prekinitvi pogodbenih obveznosti in določitvi medsebojnih novih razmerij.

Velika Britanija bi se lahko pridružila državam Evropskega gospodarskega prostora (EGS), s čimer vezi z EU ne bi bile pretrgane. Evropski gospodarski prostor je bil ustanovljen leta 1994, da bi se določbe notranjega trga razširile na države Evropskega združenja za prosto trgovino (EFTA). Velika Britanija bi po tem scenariju v evropski proračun morala plačevati še 83 odstotkov svojih trenutnih prispevkov, prav tako pa se ne bi smela odpovedati aktualnim evropskim predpisom, toda hkrati bi v Bruslju izgubila vso možnost soodločanja pri politikah EU.

Prednosti:

• Velika Britanija bi ostala del enotnega trga

• lahko bi sklepala trgovinske sporazume z drugimi državami neodvisno od EU

Slabosti:

• ostala bi del enotnega trga, vendar ne bi imela vpliva na določanje regulative enotnega trga

• spoštovati bi morala izvozno regulativo in protidumpinška pravila

• morala bi prispevati v evropski proračun

 

Norveška

pot

Velika Britanija bi po vzoru Švice lahko definirala nove odnose z EU. Odločila bi se lahko za dvostransko ureditev medsebojnih razmerij. Švica, ki sodeluje na evropskem notranjem trgu, ima z EU denimo sklenjenih 20 obsežnih in 100 manjših dvostranskih sporazumov.

Prednosti:

• z EU bi obdržala prost pretok

blaga in ljudi

• lahko bi sklepala trgovinske sporazume z drugimi državami neodvisno od EU

• iz evropskih politik bi se lahko izvzela po želji

Slabosti:

• sprejemati bi morala evropska pravila, ne bi pa imela glasu pri sprejemanju odločitev v svetu EU

• EU bi za sodelovanje v evropskih programih morala plačevati prispevek, vendar bi bil ta nižji, kot če bi bila del EGS

 

Švicarski

model

Velika Britanija bi se z EU dogovorila o novem prostotrgovinskem sporazumu oziroma

o vstopu v carinsko unijo, kot je to denimo že pred desetletji storila Turčija, ki še vedno čaka na polnopravno članstvo v integraciji.

Prednosti:

• ostala bi del skupnega trga blaga

• ne bi ji bilo treba sprejemati drugih evropskih politik

Slabosti:

• dogovor o carinski uniji ne bi vključeval storitev, kmetijstva in javnih naročil

• Velika Britanija bi izgubila trgovinsko suverenost

 

Turški

model

Če se Velika Britanija ne bi mogla dogovoriti z EU o novem trgovinskem sporazumu, bi prihodnje trgovinske odnose lahko urejala po pravilih Svetovne trgovinske organizacije (WTO).

Prednosti:

• Veliki Britaniji ne bi bilo treba spoštovati pravil EU

Slabosti:

• izgubila bi dostop do enotnega trga

• izgubila bi dostop do preferenčnih trgov 58 držav, ki jih je s 36 trgovinskimi sporazumi izpogajala EU; skladno s pravili WTO bi morala tudi zanje uvesti višje carine

 

Model

WTO