Ko omenimo jadrnice in jahte, večina takoj pomisli na luksuz, a ni vedno tako. Tudi na letošnji že 21. Internautici so na ogled in naprodaj plovila, primerna za različno globoke žepe ljubiteljev morja. Tako si lahko že za šest evrskih tisočakov privoščite vodni skuter, za 245 tisočakov Elanovo jadrnico impression 50, če pa sodite med premožnejše, ponujajo skoraj 30-metrsko jahto ferretti 960, ki je lahko vaša za dobrih 7 milijonov evrov. Odgovorni na mednarodni razstavi v portoroški marini so prepričani, da bo našla kupca. Vredno razmisleka, ali je krize, ki je minula leta pošteno načela prodajo plovil tudi v Sloveniji in širše v regiji, dejansko že konec.

»Na slovenskem navtičnem trgu krize še ni konec in bo trajala še kar nekaj časa. Imamo pa dober strateški položaj, zato je Internautica projekt, ki presega slovenski trg. Odvija se posel, ki pokriva celoten Jadran,« je pojasnil Jurij Korenc, idejni oče Internautice in poznavalec razmer na navtičnem trgu. Trenutno gredo bolje v promet večja plovila in jadrnice, pri prodaji pa beležijo skrajnosti. Prodajajo se resnično draga plovila na eni in cenovno dostopna na drugi strani. To se pravi čolni, ki si jih lahko privošči nekdo, ki je že malo bolje situiran. Priljubljeni so gumijasti čolni, tudi zato, ker ga lahko na dopust vzameš s sabo.

Slovencu milijonarju bi bilo nerodno

Ker je Internautica največja navtična razstava na Jadranu, med obiskovalci niso zgolj Slovenci, temveč jih je veliko iz vzhodne Evrope, med njimi tudi premožnejši, ki vržejo oko na najdražja plovila. A praviloma je tako, da si potencialni kupec plovilo, ki mu je všeč, najprej ogleda, ga nato nekaj časa spremlja in morebiti kupi šele na tretjem salonu. »To ni tipična trgovina. Je pa res, da vsako leto realiziramo več poslov,« še pravi Korenc in na vprašanje, ali je med kupci najdražjih plovil tudi kakšen Slovenec, odgovarja: »Seveda bi si takšno jahto marsikdo v Sloveniji lahko privoščil, a bi mu bilo kupiti jo prav v Portorožu gotovo nerodno.« Razmere na trgu plovil v državah Evropske unije so močno regulirane in onemogočajo, da bi na primer Slovenec kupil plovilo v davčni oazi in ga nato koristil na Jadranu. Državljani EU namreč ne morejo uporabljati plovila, ki je bilo registrirano zunaj Unije, razen če z njim plujejo zunaj naših voda. »Stvari so enostavne: če želiš pluti v evropskih vodah, moraš imeti evropsko zastavo in plačan davek,« zaključuje Korenc.

Ljubitelji plovil imajo v marini kaj videti, saj je privezanih kar nekaj jadranskih premier, med katerimi omenjamo prestižni pershing 70, ki doseže hitrost 46 vozlov, polizpodrivno jahto seafaring 44, z nizkimi obratovalnimi stroški in velikim dosegom, jahto bavaria sport 300 open, ki ponuja več prostora v notranjosti in posledično udobja, jadrnico solaris 50, ki se lahko pohvali z nazivom evropsko plovilo leta, jahto overblue 44, ki ponuja udobje sodobnega doma, jahto absolute navetta 52 s kopico tehnoloških inovacij in trimaran dragonfly 25, evropsko plovilo leta med večtrupnimi plovili.

Nakupni proces lahko traja tudi nekaj let

Največ plovil, in sicer 11, predstavlja Elan, jadrnice pa imajo dolžino od 6,35 do 14,85 metra. Predstavljeni so prav vsi njihovi modeli. »Žal danes ni več takšnih kupcev, ki bi prišli na salon, plačali barko in jo odpeljali. Ti časi so minili. Nakup je postal proces, ki traja od nekaj mesecev do nekaj let. Kljub temu je pomembno, da smo prisotni na vseh sejmih, saj se lahko nakupni proces plovila začne na enem, konča pa na čisto drugem sejmu,« pojasnjuje Matic Klemenc, vodja marketinga pri Elanovi navtični diviziji. Elan se sicer na Internautici predstavlja od samega začetka, njihovi cilji pa ostajajo enaki – navezati nove stike bodisi s kupci bodisi z novimi distributerji. Letos ugotavljajo izboljšave na trgu in pričakujejo, da se bo to nadaljevalo. Lani so ustvarili 10,5 milijona evrov prihodkov in prodali nekaj manj kot 100 jadrnic, letošnji prvi meseci pa kažejo do desetodstotno rast zanimanja za nakup. Seveda ne sedijo križem rok. Trenutno razvijajo novo jadrnico iz linije Elan, za katero verjamejo, da bo ena najbolj inovativnih na trgu.