Fotografija slovenskega fotografa Srdjana Živulovića, ki prikazuje migrante med pešačenjem v zbirni center in je bila posneta 20. oktobra lani v bližini Brežic, je ena od 17 fotografij tiskovne agencije Reuters, ki so prejele Pulitzerjevo nagrado za fotografijo. To priznanje so si letos razdelili fotografi New York Timesa in tiskovne agencije Reuters za fotografije na temo evropske begunske krize.

Prizori z balkanske migrantske poti

Pulitzerjeve nagrade vsako leto podelijo na univerzi Columbia v New Yorku v 14 novinarskih kategorijah, petih knjižnih in po eni glasbeni ter dramski kategoriji. Eden od nagrajenih motivov je tako letos postala tudi slovensko-hrvaška meja v zadnjih dneh, preden so nanjo slovenske oblasti ob povečanem številu migrantov postavile tehnično oviro, žico. Podoba je zaradi odseva migrantov v ogromni luži hitro pritegnila zanimanje medijev, saj se izredno vtisne v spomin. Kmalu po njenem nastanku jo je z obširnim komentarjem objavil francoski časnik Le Monde.

Reutersovo nagrajeno serijo sestavljajo prizori z balkanske migrantske poti: plovba, plavanje, pešačenje, čakanje, natrpani vlaki, nasilje vojakov, po obali posejana trupla, obrazi, ki razkrivajo skrb in stisko. Fotografije prikazujejo vse vrste ovir in tegob, ki migrante čakajo na poti od Egejskega morja prek obal Turčije in grških otokov do meja Evropske unije, kjer se soočajo s pogosto najvišjo oviro od vseh: negostoljubjem civiliziranih dežel, ki sicer na papirju neprestano opevajo človekove pravice in multikulturnost.

Novinarski Nobel prvič v Slovenijo

Srdjan Živulović je bil fotograf časopisne hiše Delo, dokler ni leta 1992 odprl lastne fotografske agencije Bobo, z eno največjih agencij Reuters, ki ima sedež v Londonu, pa sodeluje od slovenske osamosvojitvene vojne naprej. »Zame je nagrada veliko presenečenje in nadvse sem ponosen in počaščen, da sem del te velike zgodbe, ki je izjemen uspeh za Reuters na splošno,« je dejal Živulović. Pulitzerjeva nagrada v novinarstvu še vedno predstavlja podobno kot oskar v filmski umetnosti ali pa kar Nobelova nagrada, zato upa, da se mu bo na seznamu slovenskih nagrajencev že kmalu pridružil še kakšen od mlajših kolegov, katerih delo nadvse ceni. Živulović je namreč prvi slovenski fotograf ali novinar, ki si je prislužil to prestižno priznanje.

Kljub temu pa nagrajenca žalosti, da mu je priznanje prinesel prav motiv, ki prikazuje človeško bedo v takšnih razsežnostih. »Še bolj pa sem žalosten, ker se zdaj vsa zgodba nadaljuje daleč od oči novinarjev in fotoreporterjev, sredi morja, kjer na dan neznano kam izgine po več sto ljudi, kot pravijo zadnje informacije o ladji, ki je izplula iz Egipta. Prej smo vsaj vedeli, da so begunci pot preživeli, saj smo jih videli in posneli, ko so jih pospravili na vlake in odpeljali.« Živulović meni, da so novinarji in fotoreporterji pri poročanju z migrantskih poti odigrali svojo vlogo, saj so povedali zgodbo o tem, da je svet, v katerem je takšna migrantska kriza mogoča, narobe svet.