Vlada bo z uredbo, ki bo začela veljati jutri, za dva meseca sprostila ceni 100-oktanskega bencina in kurilnega olja, medtem ko bo država ceni najbolj prodajanega 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva še vedno regulirala. Gospodarski minister Zdravko Počivalšek pravi, da je sprostitev cen prvi korak k liberalnemu določanju cen za vse naftne derivate. »Verjamemo, da bodo od tega imeli že na srednji rok koristi tudi porabniki,« meni minister. Obdobje rekordno nizkih cen nafte je po njegovem najprimernejši čas, da Slovenija kot zadnja izmed članic EU začne s postopkom liberalizacije, cene pa tudi po sprostitvi cen po ministrovi oceni ne bodo poskočile. »Največ k temu prispeva cenovna odzivnost tranzitnih porabnikov in prevoznikov. Imamo pa v rokah tudi ukrepe, s katerimi lahko takoj ustavimo morebitna nezaželena gibanja na trgu. Verjamem, da se tega zavedajo tudi ponudniki naftnih derivatov,« je izpostavil Počivalšek.

Kaj pa trošarinska in davčna politika?

V Petrolu pozdravljajo odločitev vlade, ki je omogočila prosto oblikovanje cen 100-oktanskega bencina in kurilnega olja. Vendar pojasnjujejo, da prodaja 100-oktanskega pogonskega goriva predstavlja le en odstotek v prodaji vseh goriv. Delež prodaje kurilnega olja pa se že nekaj let vztrajno znižuje na račun prodaje drugih energentov. V strukturi prodaje naftnih proizvodov v Petrolu kurilno olje predstavlja le okoli 14 odstotkov. Opozarjajo tudi na to, da so cene naftnih derivatov pri nas močno obremenjene z vrsto davkov in trošarino, ki pomembno vplivajo na končno maloprodajno ceno tekočih goriv in energentov. »Maloprodajne cene so zato v Sloveniji največkrat višje kot v sosednjih državah (razen Italije), kar je za Slovenijo kot majhno tranzitno državo težko razumljivo,« pravijo v slovenski naftni družbi.

V Petrolu že opažajo manjšo prodajo pogonskih goriv na obmejnih bencinskih servisih in v tranzitu, kar je posledica tega, da so cene naftnih derivatov v Sloveniji višje kot na Hrvaškem, v Avstriji in na Madžarskem. »Nižjo prodajo pogonskih goriv opažamo tudi pri prodaji tujim avtoprevoznikom na tranzitnih avtocestnih bencinskih servisih. Tuji prevozniki so namreč občutljivi na cenovne spremembe, saj nakupe pogonskega goriva izbirajo glede na najnižjo ceno na celotni trasi. Slovenija je v tem pogledu manjša država in jo je možno prevoziti, ne da bi dodatno točili gorivo,« še dodajajo v Petrolu.

Država spet pozabila na potrošnike

Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so zgroženi, ker vlada pomembne ekonomske odločitve sprejema le na podlagi upoštevanja davčnih prilivov in dobičkov ponudnikov, ne pa z vidika potreb in stroškov prebivalstva in gospodarstva. Menijo, da bo ta poteza prinesla zgolj višje cene. »Prodajalci goriv so namreč že zdaj imeli možnost znižati najnižjo določeno ceno goriva, a se za ta ukrep, razen enega, niso odločili. Najvišjo ceno goriva imajo določeno tudi v Belgiji, vendar tam obstajajo razlike med posameznimi črpalkami. Cena goriva je enaka tudi na vseh črpalkah na Malti, tako da težko govorimo o Sloveniji kot osamljenemu neliberaliziranemu otoku sredi Evrope,« menijo na ZPS. Slovenija je po njihovem mnenju na področju prodaje naftnih derivatov posebna predvsem, zato ker imata dve naftni družbi v rokah veliko večino (po nekaterih ocenah celo 80 odstotkov) vseh prodajnih mest. »Na številnih območjih porabniki nimajo možnosti izbire, še celo v Ljubljani je zahodni del praktično v celoti pokrit z bencinskimi servisi zgolj enega samega podjetja. Zato lahko upravičeno pričakujemo, da bodo cene na bencinskih servisih po morebitni sprostitvi v vseh primerih višje, še zlasti se bodo povišale ob avtocestah in drugih tranzitnih poteh,« še poudarjajo na ZPS.