»S Slovenskimi železnicami (SŽ) smo na začetku leta podpisali pismo o nameri, na podlagi katerega želimo poglobiti sodelovanje obeh družb,« je v pogovoru za avstrijski časnik Wirtschaftsblatt dejal Christian Kern, direktor Avstrijskih zveznih železnic (ÖBB). »Naš namen se je lastniško povezati na področju tovornega prometa v tujini. Vendar smo šele v začetni fazi.«

O tem, kakšni naj bi bili poslovni odnosi med njima, se strinjata obe strani, kar nekaj pa je odprtih vprašanj, povezanih z zakonodajo, ki ureja področje konkurence. Avstrijci so namreč v vseh severnojadranskih lukah – v Kopru, Trstu, Benetkah in na Reki – že zdaj na drugem mestu po obsegu prevoženega tovora. »Zato je vprašanje, ali je takšno združevanje sploh izvedljivo,« je opozoril Avstrijec.

Na analizo izvedljivosti še čakajo

Pod pismo o nameri o poglobljenem sodelovanju avstrijskih in slovenskih železničarjev se je z naše strani podpisal generalni direktor Dušan Mes. V začetku leta so sicer v železnicah napovedovali, da bodo v prvi polovici letošnjega leta spisali analizo možnosti projekta povezovanja. »Počakajmo, kaj bodo povedali evropski varuhi trga. Do takrat nima smisla špekulirati, ali je povezovanje izvedljivo ali ne,« ostaja optimističen Mes. Po njegovih besedah obe strani intenzivno delata na projektu. »Vsi hočemo, da zadeva uspe. Seveda smo se od vsega začetka zavedali tveganja, da bi pristojne ustanove ocenile previsoko koncentracijo na tržišču. Zato iščemo najboljšo opcijo. Menim, da bomo na koncu prepričali vse pristojne agencije in komisije, da je povezovanje v korist poslu in strankam,« pravi Mes.

V SŽ ne razkrivajo podrobnosti dogovora v podpisanem pismu o nameri za sodelovanje na področju tovornega prometa. »Cilj možnega sodelovanja je oblikovanje strateškega partnerstva med SŽ in ÖBB za železniški tovorni promet na zemljepisnem območju Slovenije, Madžarske, Italije in jugovzhodne Evrope. Z njim naj bi izboljšali kakovost in izvedbo storitev za stranke ter partnerje iz različnih sektorjev,« so povedali na SŽ.

Avstrijci bi širili vpliv

Januarja smo v Dnevniku poročali, da sta vodstvi železnic preigravali več možnih scenarijev sodelovanja, med katerim je najbolj zaželen lastniški vstop ÖBB v družbo SŽ – Tovorni promet. Že tedaj pa se je zastavljalo vprašanje, ali bi takšno povezovanje prestalo odločevalsko sito države in nadzornikov trga.

Kern je v omenjenem intervjuju za avstrijski časnik razložil tudi, da še preverjajo, katera podjetja bi bila primerna za lastniško povezovanje. »Vsekakor je naš namen, da bi prišlo do zamenjave 49-odstotnega lastniškega deleža v slovenskem podjetju z lastniškim deležem v naši družbi na Madžarskem.« Cilj Avstrijcev je skratka ustvariti partnerstvo, na podlagi katerega bi razširili svoj položaj in vpliv v tem delu Evrope.

Dejstvo, da Kern omenja 49-odstotni delež, ne preseneča, saj je to največ, kar dopušča klasifikacija državnih naložb, ki jo je vlada potrdila lansko pomlad. V njej je bil SŽ – Tovorni promet skupaj s preostalimi družbami iz poslovnega sistema SŽ pod pritiskom železničarskih sindikatov uvrščen med strateške naložbe, v katerih mora država ohraniti več kot 50-odstotni lastniški delež.

Po neuradnih informacijah bi Avstrijci po drugi strani dopustili SŽ lastniški vstop v njihovo madžarsko družbo Rail Cargo Hungaria, ki po obsegu prometa krepko presega SŽ – Tovorni promet. Na leto namreč prepelje okrog 33 milijon ton tovora, kar je skoraj dvakrat več od količine, ki so jo v SŽ prepeljali v letu 2014 (18,8 milijona ton).