Največ slovenskih prehranskih izdelkov promovirajo klasične trgovske verige – Engrotuš, Mercator in Spar Slovenija. Glede na poreklo dobavitelja oziroma poreklo izdelka je v vseh treh njihov delež večji od polovice. Povsem drugače je v E. Leclercu in v diskontnih verigah, kot sta Hofer in Lidl; slednji denimo oglašuje le dobro desetino slovenskih prehranskih izdelkov, kaže analiza promocijskih aktivnosti trgovskih verig v Sloveniji, ki jo je po naročilu varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano med septembrom in novembrom lani izvedlo podjetje Plan e iz Železnikov.

Vprašljivi rezultati

»Analiza je pokazala, da slovenska veriga preskrbe s hrano potrebuje močne klasične trgovce, kot so Mercator, Spar in Engrotuš, saj ti promovirajo in dejansko prodajajo največji del prehranskih izdelkov slovenskih dobaviteljev,« pravi varuh odnosov v verigi preskrbe s hrano Jože Podgoršek, ki je z omenjeno analizo želel preveriti »percepcijo trgovskih verig do slovenske hrane in slovenskih dobaviteljev«. Čeprav analiza ni ugotavljala, ali obseg promocije slovenske hrane ustreza tudi dejanski prodaji domačih izdelkov na policah trgovin (te podatke trgovci po Podgorškovih besedah skrbno skrivajo), pa varuh ocenjuje, da je vsaj pri klasičnih trgovskih verigah »promocija tudi odraz dejanskega stanja«.

Aleš Kuhar, agrarni ekonomist z biotehniške fakultete, je do rezultatov analize zelo skeptičen, še zlasti zato, ker je podjetje Plan e, ki se sicer prvenstveno ukvarja z izdelavo spletnih strani, prišlo do njih zgolj na podlagi katalogov in letakov, ki jih po pošti tedensko dobivajo gospodinjstva v svoje nabiralnike. »To je le del marketinških aktivnosti, ki nimajo veliko zveze s prodajo. Pri tako ozki metodologiji je delež slovenske hrane nemogoče oceniti,« opozarja Kuhar.

Vprašljivost analize se kaže tudi v tem, da je zmetala v isti koš promoviranje izdelkov slovenskih dobaviteljev in promoviranje označbe trgovske verige o slovenskem poreklu. Če namreč upoštevamo le slednje, so rezultati povsem drugačni. Največ prehranskih izdelkov z označbo trgovske verige o slovenskem poreklu (torej ne zgolj o slovenskem dobavitelju) so v omenjenem obdobju promovirali v Engrotušu, in sicer 40 odstotkov, s 30 odstotki pa presenetljivo sledi Hofer. Mercator oglašuje zgolj slabih 16 odstotkov prehranskih izdelkov slovenskega porekla, Lidl, Spar in E. Leclerc pa manj kot deset odstotkov.

Na našo opombo, da to ne ustreza zaključku, po katerem naj bi bili največji promotorji slovenske hrane tri klasične trgovske verige, Podgoršek odgovarja, da označba trgovske verige o slovenskem poreklu ne dokazuje ničesar; saj da se glede tega izvajajo tudi nepoštene prakse. Kar spet sproža vprašanje, čemu so se potem pri varuhu tega sploh lotili.

Slovensko poreklo je predvsem pri kruhu in jajcih

Kljub spornosti analize in poskusom prikazati, da je slovenske hrane v trgovinah več, kot jo je v resnici, je očitno, da ta s trgovskih polic počasi izginja. Več kot polovica promoviranih izdelkov s slovenskim poreklom je namreč le pri jajcih (nekaj manj kot 60 odstotkov), medtem ko vsi ostali izdelki precej zaostajajo. Sveže sadje in zelenjava s trgovskim sloganom za slovensko poreklo se oglašujeta pri manj kot tretjini izdelkov, meso in mesni izdelki zgolj pri četrtini. Najmanjši delež izdelkov s trgovskim sloganom za slovensko poreklo je analiza ugotovila pri otroški hrani (3,5 odstotka izdelkov), ribah (5,4 odstotka izdelkov) in sladkem in slanem pecivu (5,6 odstotka izdelkov).

Večji delež »slovenske« hrane je analiza dobila, ko je združila poreklo izdelka in dobavitelja. V tem primeru je te ob jajcih največ pri kruhu in krušnih izdelkih (pri obeh vrstah izdelkov več kot 80 odstotkov), dve tretjini pa tudi pri mesu in mesnih izdelkih.

Medtem ko so pri kruhu in krušnih izdelkih praktično vse trgovske verige promovirale predvsem slovenske dobavitelje, podobno je tudi pri jajcih, je po drugi strani večina oglaševala sadje in zelenjavo iz tujine, izjema je le Mercator. Podobno velja za sladko in slano pecivo ter sladkarije, tujega porekla je tudi večina rib in ribjih izdelkov (izjema sta le Engrotuš in Mercator).

Slovensko meso in mesne izdelke najbolj promovira Hofer. V opazovanem obdobju jih je s sloganom Kakovost iz Slovenije označil na kar dveh tretjinah vseh izdelkov. Najmanj tujih mesnih izdelkov in svežega mesa so sicer oglaševali v Sparu, le petino, in v Mercatorju (23 odstotkov). Pri mleku in mlečnih izdelkih so največji delež izdelkov s trgovskim sloganom za slovensko poreklo ponujali v Engrotušu, dobro polovico, najmanj pa pri E. Leclercu, kjer jih sploh ni, in pri Lidlu (4,5 odstotka).

Deleži prehranskih izdelkov v trgovskih verigah v Sloveniji,

glede na izvor, 2015

Plan e

PODATKI

90

80

70

60

50

40

30

20

10

0

TUŠ

SPAR

HOFER

LIDL

LECLERC

MERCATOR

SLO

napis

SLO

tuje

SLO

napis

SLO

tuje

SLO

napis

SLO

tuje

R

SLO

napis

R

SLO

R

tuje

SLO

napis

SLO

tuje

RC

SLO

napis

RC

SLO

RC

tuje

15,7

37,0

47,4

7,8

45,4

46,8

41,1

17,4

41,5

30,2

2,7

57,1

9,9

3,7

86,4

7,6

35,1

57,3