Minuli konec tedna se je na slovenskih cestah zgodila prva letošnja prometna nesreča, v kateri je umrl motorist. Mladega, 19-letnega motorista je v Batujah v Vipavski dolini zaneslo v levem ovinku in usodno je trčil v nasproti vozeči avto. Motoristična sezona se torej ni začela spodbudno. Tudi lanska ni bila spodbudna, saj se je smrtno ponesrečilo 26 motoristov, kar je dobrih 50 odstotkov več kot leta 2014. Hladen tuš za Agencijo RS za varnost prometa, kjer so lahko od leta 2011 naprej opazovali, kako padata tako skupno število nesreč kakor število nesreč s smrtnim izidom ali težjimi telesnimi poškodbami. Ironično se jih je več zgodilo že mesec po tistem, ko je julija lani evropski svet za varnost prometa prav na račun velikega znižanja števila nesreč s smrtnim izidom Sloveniji podelil nagrado PIN za varnost v cestnem prometu.

Predlagajo obvezno dodatno usposabljanje

Med vzroki, zakaj se število prometnih nesreč med motoristi povečuje, je gotovo tudi ta, da je na naših cestah vedno več motornih koles. Po podatkih statističnega urada je bilo v začetku lanskega leta registriranih več kot 54.000 motornih koles, kar 6000 več kot pred petimi leti. »Očitno si lahko vedno več ljudi privošči opraviti vozniški izpit in kupiti motorno kolo. Vedno več je tudi starejših voznikov, ki so še vitalni in imajo mladostniške sanje,« pravi Igor Velov, direktor Agencije RS za varnost prometa. Mladostniške sanje, za katere ni treba niti tako globoko seči v žep. Že za okoli tri tisočake je namreč mogoče kupiti rabljeno motorno kolo, ki doseže za naše ceste absurdnih 300 kilometrov na uro. Če vemo, da tak motocikel lahko vozi vsak, ki dopolni 24 let in opravi vozniški izpit, se lahko te sanje hitro spremenijo v moro.

»Ko motorist opravi izpit, nima še pravih izkušenj na cesti. Tako kot voznik avtomobila, vendar je ta veliko bolj zavarovan v prometu. Motorno kolo je povsem drugačno vozilo. Zato v agenciji predlagamo, da tudi za motoriste začetnike v novem zakonu o voznikih predpišemo obvezno dodatno usposabljanje, ki zajema tako vadbo na poligonu kot posebne psihosocialne delavnice. Zavzemamo se tudi za to, da bi bilo pridobivanje vozniškega dovoljenja za motorno kolo postopnejše, kot je danes,« pravi Velov.

Zaradi slabih lokalnih cest na udaru predvsem motoristi

Med poznavalci je težko najti koga, ki se ne bi strinjal, da bi bilo treba razmisliti o uvedbi dodatnih usposabljanj za motoriste. »Motorna kolesa so vse dostopnejša in zmogljivejša. Tudi starejši ljudje si kupijo takšna motorna kolesa, čeprav jim po sposobnostih niso kos. Če za mlade avtomobiliste obstajajo obvezna dodatna usposabljanja, potem bi jih morali predpisati tudi za motoriste, ki so še ranljivejši v prometu,« pravi reševalec na motorju Denis Osenjak. Enako meni Jure Kostanjšek, sekretar komisije za vzgojo in varnost v cestnem prometu pri AMZS, ki pravi, da po njegovih izkušnjah večina motoristov po končanem tečaju na Vranskem reče, da bi morali priti že prej.

Da pa domnevno pomanjkljivo znanje motoristov ne more biti edini razlog za povečanje števila nesreč, opozarja Leopold Pungerčar, predsednik Zveze motoklubov Slovenije, ki s prstom kaže predvsem na stanje lokalnih cest. »Že leta jih ne vzdržujemo. To pa najbolj občutimo motoristi. Zato tudi ni čudno, da se vse več motoristov zaradi varnosti raje vozi po avtocestah.« Z njim se strinja tudi Kostanjšek, ki opozarja predvsem na to, da je pri nas večina cest preozkih. »Predvsem pa nimamo pravih robnih pasov. Če bi jih imeli, bi tudi motoristi lahko imeli več manevrskega prostora, da se varno odzovejo. Sicer ne moremo reči, da za motoriste ni poskrbljeno. Na najbolj priljubljenih mestih smo na varnostne ograje namestili motoristične letve in opozorilne table.«

Prometne nesreče motoristov

Smrtne prometne

nesreče po tipu motocikla

Javna agencija RS za varnost prometa

PODATKI

1400

1200

7

 

1000

12*

športen

800

Leto

2015

600

3

navaden

400

1

MOPED-SKUTER

0

ČOPER

2

1

 

200

POTOVALEN

ENDURO-CROSS

0

*Opomba: agencija nima podatkov za 12 nesreč

s smrtnim izidom

ŠT. PROMETNIH NESREČ

POŠKODBE SMRT

POŠKODBE HUDA TEL. POŠKODBA

POŠKODBE LAŽJA TEL. POŠKODBA