Še preden je uprava pod predsedovanjem Tomaža Vidica podpisala sklep, da bodo slovenske avtoceste dobile sodoben sistem elektronskega cestninjenja v prostem pretoku, bodisi s pomočjo mikrovalovne bodisi satelitske tehnike, ali pa se bo še zmeraj uporabljal zastarel sistem ABC, Dars oddaja posle in objavlja nenavadna javna naročila.

Pred kratkim je Dars objavil javni razpis za nakup štirih specialnih osebnih vozil za izvajanje cestninskega nadzora. Zanje je pripravljen odšteti največ 180.000 evrov ali 45.000 evrov za posamično vozilo. Iz objave je razvidno, da želi imeti specifične avtomobile, katerih motor mora biti močnejši od 100 kilovatov, s pogonom na vsa štiri kolesa ter z menjalnikom s šestimi prestavami...

Najbolj presenetljiva pa je zahtevana dodatna oprema, ki spominja na telemetrijo v dirkalnikih formule 1. Darsovi avtomobili morajo biti opremljeni tako, da s pomočjo tehnologije GPRS sproti sporočajo operativnemu centru podatke o tem, kako močno je voznik pritisnil na plin, kako hitro vozi avtomobil, kolikšna je trenutna poraba goriva, kakšno je stanje števca in svetlobnih signalov...

Še bolj kot ta nabor opreme bode v oči dejstvo, da Dars ne terja vgradnje naprav za nadzor cestninjenja v prostem prometnem toku, kar naj bi bila pravzaprav ključna funkcionalnost naročenih vozil.

Specialna vozila nakupil, razpise ustavil

V zvezi z načrtovanim nakupom avtomobilov je treba poudariti, da je Dars že leta 2007 razpisal in v letu 2008 nakupil vozila, ki so bila namenjena cestninskemu nadzoru v prostem prometnem toku. V tej funkciji seveda niso bila nikoli uporabljena, saj so propadli vsi dosedanji razpisi za elektronsko cestninjenje. Potrebujemo nova specializirana vozila, vztrajajo v upravi Darsa. Z njimi bodo nadomestili omenjena šest let stara amortizirana osebna vozila cestninskih nadzornikov.

Posebno »telemetrično« opremo potrebujejo zato, da z njo spremljajo in nadzorujejo aktivnosti cestninskih nadzornikov. »Porabo in stanje goriva spremljamo zaradi primerjave stroškov in organizacije dela v zimski službi, števec kilometrov za opozarjanje na servise vozil in primerjavo med vozili, stanje radijske zveze zaradi organizacijskih potreb. Tudi vsa razpoložljiva vozila cestninskega nadzora so opremljena z navedeno opremo,« so nam pojasnili v Darsu.

V uradu informacijske pooblaščenke smo preverili, ali je tovrsten daljinski nadzor delodajalca nad Darsovimi zaposlenimi sploh sorazmeren in zakonit. »Presojo zakonitosti bi bilo mogoče podati šele v postopku inšpekcijskega nadzora, v katerem bi pridobili vse potrebne informacije in okoliščine o delovanju sistema,« so nam sporočili. »Brez vseh potrebnih informacij in okoliščin ni mogoče podati kategoričnega mnenja o zakonitosti obdelave osebnih podatkov zaposlenih.« Ali bodo sprožili nadzor, niso razkrili.

Dars v odgovoru zavaja

Zakaj Dars ne zahteva od ponudnikov, da naj vozila za cestninski nadzor opremijo tudi s tehnologijo za cestninjenje v prostem prometnem toku? »Zahtevana oprema se bo uporabljala za nadzor vinjetnih vozil, tovornih vozil v trenutnem sistemu, pa tudi za nadzor v novem cestninskem sistemu. Oprema, ki bo dodatno potrebna za izvajanje nadzora tovornih vozil v prostem prometnem toku, bo v ta vozila vgrajena naknadno in je sestavni del tekočega razpisa za nov elektronski cestninski sistem,« so nam odgovorili.

Darsov odgovor je zavajajoč. V razpisu za elektronsko cestninjenje namreč ni zahtev za opremo cestninskega nadzora v prostem prometnem toku za osebna vozila. V razpisu je Dars zahteval zgolj opremo za obstoječa kombinirana vozila VW transporter.

V zvezi z naročilom se tudi postavlja vprašanje, zakaj Dars kupuje kompleksno predelana vozila tik pred morebitno uvedbo elektronskega cestninjenja. Če bo izbral ponudnika elektronskega cestninjenja, bo moral vozila namreč ponovno predelati. Če pa bo neuspešen tudi četrti razpis, tako dragih opremljenih vozil Dars ne bo potreboval, saj se tovorna vozila cestnini na cestninskih postajah, ki jih vozila brez plačila ne morejo zapustiti. Kako pa ta čas poteka nadzor vinjet, pa je znano vsakomur, ki je kdaj zapeljal na naše avtoceste.

Tomaž Klipšteter