To so počeli v obliki praznovanj v duhu obloženih miz, s katerimi so počastili številna božanstva, teh gostij pa so se po starih verovanjih udeleževale tudi duše preminulih prednikov. Najbrž se je prav iz tega pozneje razvil dan mrtvih, ki je na koledarju tik pred martinovim. Pa ne zato, ker se ga nekateri vinski bratci ob martinovem »na mrtvo« nacedijo. Martinovo je pravzaprav protiutež pustu; slednji rodovitno sezono odpre, martinovo pa jo zapre, zemlja vmes počiva. Tako ob prvem kot ob drugem se ljudje našemijo, ob martinovem predvsem v škofe in druge duhovne, ki simbolično blagoslavljajo vino ter ga s tem dokončno pretvorijo iz mošta, ob obeh priložnostih pa v naših krajih žlahtna kaplja teče kot za stavo. Tudi takšno šemljenje nima prav starih korenin in je značilno predvsem za novodobne, tržno usmerjene prijeme, zlasti za martinovanja po raznih gostiščih, ki si na tak način prizadevajo privabiti čim več gostov in prodati čim več vina ter pečenih gosi. Martinov dan, martinje, smarščica, sumarščica ali celo jesenski pust, kot v naših krajih tudi imenujemo ta vinski praznik, je nekaj posebnega tudi zaradi trajanja. Navdušenci na koledarju vsako leto vestno preverijo, na kateri dan novembra bo martinovo. Če se namreč zgodi, da je enajsti november sredi tedna, kot se bo zgodilo letos, je veseljačenje kar dvojno; konec tedna pred enajstim in konec tedna po njem. Če enajsti november pade na ravno pravi dan v tednu, torej nedeljo, pa Slovenci martinujemo tudi po 14 dni skupaj, v čemer smo menda svetovni prvaki. Kakor koli že, martinovanje v klasičnem smislu, z goskami in rdečim zeljem ter ceremonijami šaljivcev, ki preoblečeni v duhovne može okoli vina pokajo vice, je v prvi vrsti domena vzhodnega dela vinorodne Slovenije. V primorskem vinorodnem okolišu teh ceremonij niti ne poznajo oziroma so se jih v novejšem času deloma nalezli od vzhodnjakov. Tam se v dneh okoli martinovega zberejo sosedje ter družno hodijo od kleti do kleti, pokušajo vina in zabijajo buče, kakor tam pravijo sodom. Ob pokušnji vina postrežejo s pršutom, sirom in kruhom ter morda orehi ali pečenim kostanjem, o kakšnih goseh in racah ter zelju pa niti nočejo preveč slišati. V Istri pa ob martinovem tradicionalno kuhajo perutninski golaž (žgvacet), ki ga ob vinu postrežejo z domačimi testeninami… Glede na to, da so prvi zapisi o praznovanju goda sv. Martina s pečeno gosjo šele leta 1453 nastali v bavarskem samostanu ob Tegernskem jezeru, ne bo prav nič narobe, če si martinovo pojedino pripravimo po svoje. Gosi tako in tako skorajda ni mogoče dobiti domačih, večinoma jih namreč uvažamo iz Madžarske, Ukrajine in od drugod. Kdor prisega na domače, se bo moral zato znajti in gos »ponarediti« oziroma jo nadomestiti s kakšno okusno domačo kokošjo ali celo kopunom… In če takšno ponarejeno gosko postrežemo z dušenim rdečim zeljem in mlinci (ali pač s pečenim kostanjem ali čim drugim), nam plagiatorstva skoraj nihče ne bo očital.

Martinova pečenka

Potrebujemo: gos (okoli 3 kg), večjo domačo kokoš ali kopuna, 4 jabolka, 3 čebule, 3 večje korenčke (lahko enega rumenega, enega oranžnega in en pastinak), 4 dl čiste juhe (obnese se tudi z navadno vodo), 0,6 dl olivnega olja, morsko sol, 3 vejice peteršilja, 3 vejice majarona, 3 lovorove liste.

Priprava: gos (kokoš, kopuna) očistimo, ji odrežemo konice peruti, morebitne ostanke puha posmodimo in vse skupaj operemo. Majaron osmukamo in skupaj s peteršiljem drobno sesekljamo. Primešamo sol in z mešanico natremo notranjo stran gosi. Od zunaj jo natremo le s soljo in pustimo počivati eno uro. Jabolka očistimo ter porinemo v gos, peruti in bedra pa z vrvico privežemo ob trup, da se med peko ne presušijo. V večji lonec nalijemo za tri centimetre vode, vanjo položimo začinjeno gos, pokrijemo in pristavimo. Ko zavre, temperaturo znižamo na minimum ter počasi dušimo pol ure. Tik pred koncem dušenja pečico segrejemo na 160 stopinj. Čebuli olupimo in razpolovimo, korenček pa operemo in ostrgamo. Dušeno gos vzamemo iz posode, dobro obrišemo in položimo v glinen ali steklen pekač. Na dno dodamo razpolovljeni čebuli, ostrgane korenčke in lovorove liste, vse skupaj prelijemo z vrelim oljem in potisnemo v segreto pečico. Med pečenjem z dna pekača pobiramo gosjo mast, ki jo shranimo, pečenko pa pogosto prelivamo z vročo čisto perutninsko juho oziroma s pečenkinim sokom. Čez približno 45 minut pekač vzamemo iz pečice, gos obrnemo, zatem pa jo na nekaj mestih plitvo zarežemo z ostrim nožem, da olajšamo iztekanje maščobe. Potisnemo jo nazaj v pekač in pečemo še kakšnih deset minut. Gos vzamemo iz pekača, pečenkin sok pa precedimo v manjšo posodico. Nato gos znova položimo v vroč pekač, v katerem naj stoji slabih deset minut. S precejenega soka poberemo ostanke maščobe, nato sok pristavimo in kuhamo nekaj minut, da se zgosti. Celo gos postavimo na mizo in postrežemo z dušenim rdečim zeljem, mlinci in jabolki, ki jih poberemo iz gosi, na mizo pa v posodi za omako postavimo še pečenkin sok za prelivanje. Mlince lahko nadomestimo s testeninami, kruhovimi cmoki ali pečenim krompirjem, zabeljenim z gosjo mastjo. In nikar ne pozabimo na vino!