Kazalniki gospodarskega ozračja v Sloveniji kažejo, da se ta izboljšuje. Ali to v M-Tomu kaj občutite?

Dal bom simbolično primerjavo. Danes se naša država sooča z begunsko krizo na meji svojih zmogljivosti in s številnimi problemi. To so občutki negotovosti, ki jih v podjetništvu doživljamo vsakodnevno že od leta 2008, seveda na drugačen način, vendar z enako intenzivnostjo. Zadeve so impulzivne, se nenehno spreminjajo. Tako kot se država zdaj spopada z ljudmi, se mi iz dneva v dan s trgom, zakonskimi omejitvami, predpisi. Pregovor pravi, da kdor se bori, lahko izgubi, kdor se preda, pa je že izgubil. Žal se v Sloveniji borimo drug proti drugemu, zato stvari stojijo na mestu. Trenutno država še vedno več zapravi, kot lahko gospodarstvo ustvari. Kot kaže, pa prihaja nov val gospodarske krize v EU, katerega kazalnik je skupna valuta, ki je iz dneva v dan manj vredna. Smo na točki preloma, ko se bo morala Slovenija neodvisno organizirati sama in začeti razmišljati s svojo glavo. Birokratski EU se bo treba upreti na argumentiran način. Zaradi naše majhnosti določeni zakoni pač ne morejo delovati, kaj šele, da so operacionalizirani v praksi. Tega je ogromno, stvari so same sebi namen, so zgolj strošek in dušijo vse okrog sebe.

Lani ste ustvarili 530.000 evrov prihodkov oziroma 15 odstotkov več kot leto prej. Kako kaže za letos?

Pričakujemo podobno rast. Temu primerno smo morali dodatno zaposliti nekaj ljudi. Kako bo prihodnje leto, je nemogoče napovedati. Trenutno smo pač vpeti v nov produkt, intenzivno delamo za marketing.

Spomladi ste napovedali, da boste s tem inovativnim izdelkom, ki ga omenjate, osvojili Evropo. Ta je zdaj izdelan do zadnjih podrobnosti. Toda na trgu je že nekaj podobnih. Se ne bojite, da bi se nekako izgubili? V čem je vaš izdelek drugačen?

Naš stol ErgoPhoneSeat je drugačen. Združuje ergonomijo sedenja, saj omogoča podporo ledvenega dela, in komunikacijo. Lahko je brez električnega modula ali z njim, ta pa je lahko povezan tudi s televizorjem LCD. Izhajamo iz tega, da mladi danes veliko sedijo in da četudi gre za kratek počitek, naj bo ta čim bolj kakovosten in učinkovit. Torej se lahko v kratkem času bistveno bolje spočiješ na ergonomsko oblikovanem stolu, kot če dolgo sediš nepravilno. Uporabljajo ga lahko vse generacije, od 10. leta starosti naprej. Lahko se uporablja doma, zelo uporaben je tudi v športu, denimo pri tenisu, kjer je zelo pomembno, da se igralec v tistem minutnem odmoru res učinkovito odpočije. Z električnim modulom in prenosom slike na večji ekran zagotavljamo, da se ne kvari vid na majhnih ekranih telefonov in tablic. Kajti statistika kaže, da težave z vidom pri mladih eksponentno rastejo prav zaradi uporabe telefonov in tablic že v čisto otroških letih. Poleg tega tudi ni potrebne nobene mize, saj je vse združeno v enem sistemu.

Naš stol ima torej dodelano ergonomijo, naslon za sodobne naprave, prostor za shranjevanje multimedijskih naprav, z vgrajenim modulom potrebujemo samo en napajalni kabel. Vse ostale potrebne vtičnice so že vgrajene, vključno s polnilcem USB za telefone. Skratka, združili smo več vidikov – zdravstvenega, funkcionalnega in uporabniškega. Stol zavzame le malo prostora, kar je pomembno predvsem za majhna stanovanja, in zagotavlja red v dnevni sobi, saj imaš vse na enem mestu. Angleško ime smo mu dali prvič zato, ker ga na svetovnem spletu takoj najdeš, drugič pa zato, ker je slovenski trg pač premajhen za tak izdelek.

Toda glavno delo, to je prodaja izdelka, vas zdaj šele čaka.

Seveda, najtežji del zgodbe je prepričati trg, da naš izdelek res ima neko dodano vrednost. Odprli smo že spletno stran, kjer skušamo vizualno prikazati vse namembnosti izdelka. Prvi cilj je, da bi za ves evropski trg poskusili prodajati sami, mimo trgovin. Kajti najtežje je, če prideš na trg po več posrednikih, kar posledično pripelje do previsokih cen. Danes je ogromno zagonskih podjetij z različnimi idejami, vsak obdeluje svoj vrtiček, mnogi delujejo po različnih platformah. Mi razmišljamo o lastni platformi, ki bi bila odprta za vse zainteresirane, začeli pa bi s tem novim proizvodom. Ob tem bi radi motivirali ministrstvo za zunanje zadeve in ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo, da bi v tujini pomagali odpirati več vrat. Tako bi slovenski proizvajalci prišli na evropske trge skozi druga vrata, ne pa skozi gigantske trgovske družbe, ki so bolj ovira kot prednost. Hkrati se bo moral potrošnik začeti zavedati, da bo treba iskati neposredne stike s proizvajalcem. Počasi bo postala prednost, da boš spoznal, kdo in kje to naredi, kar koli boš kdaj potreboval, se boš lahko obrnil nanj, ceneje bo, kakovost pa bo enaka ali celo boljša.

Ampak še spomladi ste govorili, da boste skušali na evropski trg prodreti po spletni platformi kickstarter. Zakaj ste si premislili?

Kickstarter je odpadel izključno zato, ker preveč omejuje. Tako bi se morali bolj ukvarjati z njim kot s trženjem svojega produkta. Mi ne potrebujemo zagonskega kapitala, ampak trg. Ko se začneš poglabljati v kickstarter, vidiš, da stvari niso tako enostavne. Zato bi bilo bolje, če bi Slovenija imela nekakšno svojo bazo, podobno kickstarterju, odprto navzven, da bi lahko iskali neke potencialne vlagatelje v posamezni panogi ali pa greš naprej sam. Druga možnost je vključitev v distribucijske enote, vendar imaš potem od tega bolj malo. Imeli bi veliko dela in zelo majhno dodano vrednost, česar si ne želimo, saj smo v naš nov produkt vložili preveč truda in denarja, da bi zdaj nekdo žel te novosti na naš račun. Preučili bomo vse možnosti, izbrali pa za nas najugodnejšo in najučinkovitejšo. S kickstarterjem smo sicer želeli preveriti trg v smislu ocene naše ideje. Ampak dobili smo jo že skozi sam proces nastajanja produkta. Bila je tako pozitivna, da ni bilo smiselno iti še na kickstarter.

V podjetju stavite na lastni, inovativni program visoke kakovosti, razvili ste tudi svoj informacijski sistem za tridimenzionalni izris izdelka. Torej delate vse sami in ne najemate nekih zunanjih strokovnjakov ali svetovalcev?

Pri tem stolu sicer imamo zunanjo pomoč, vendar izključno zaradi električnih komponent. Ključno pa je to, da se bo treba počasi začeti zavedati, in mi se že, da bo treba produkte kot take prodajati celotne, in ne biti zgolj neki podizvajalec za nekoga drugega, če bomo hoteli normalno preživeti v tem gospodarskem okolju. Druge možnosti ne vidim. Mi smo z novim produktom začeli zato, ker zgolj s pohištvom ne bo šlo, saj se tam zgolj pogajaš za cene, za vsak cent, to pa smo enkrat že dali skozi. In vemo, kam je pripeljalo.

Kje vidite podjetje na dolgi rok?

(razmišljanje) V bistvu je zelo težko odgovoriti na to vprašanje, ker dolgoročnih načrtov nimamo, ampak se sproti prilagajamo trenutnim razmeram na trgu. Letos imamo 18 zaposlenih, od tega 14 za nedoločen čas, kar je že precejšen napredek. Končno imamo tudi lastne prostore. Neko dolgoročno prihodnost nam lahko zagotovi prav ta novi produkt, saj omogoča nadgrajevanje. Tudi sam električni modul, denimo, lahko vgradimo v katero koli našo sedežno garnituro. Seveda pa je vse odvisno od razmer na globalnem trgu, ki zelo niha. Smo v panogi, ki ni ravno nujna za življenje. Zato iščemo alternative v smislu zdravstvenega vidika, uporabnosti, novih dizajnov.