Glede Stranke modernega centra, katere podpredsednik je, pa poudarja, da je bila njihova glavna težnja drugačna politika; da pa to lahko gradiš, moraš najprej obvladati in preseči staro politiko. Toda tega nikakor ne bodo počeli preko lobijev, zagotavlja. So pa doslej v stranki odkrili predstavnike kar petih lobijev na področju energetike...

Po javnomnenjski raziskavi, ki smo jo v Dnevniku objavili ta teden, je podpora vladi manj kot 29-odstotna, podpora SMC pa se je v primerjavi s prvim povolilnim merjenjem agencije Ninamedia prepolovila. Še menite, da lahko SMC ostane na oblasti vsaj tri mandate, kot ste napovedovali kmalu po volitvah?

Če ne bo naredila tistega, kar bi v slovenski politiki morala narediti, in zadev ne bo spremenila v pravo smer, si tega pač ne bo zaslužila. Če pa ji bo nekaj tega v tem mandatu uspelo narediti, omenjena opcija še vedno obstaja.

V tokratni javnomnenjski raziskavi smo anketirance zaprosili tudi za oceno dela vlade na posameznih področjih. Najslabšo povprečno oceno – manj kot dvojko – si je prislužila pri zagotavljanju pogojev za nova delovna mesta, le nekoliko boljšo za svojo kadrovsko politiko, pa za pomoč gospodarstvu, poteze na področju privatizacije, vzdržnost javnih financ... Še najbolje so jo vprašani ocenili na področju zagotavljanja samostojne slovenske politike. Vas ti rezultati presenečajo?

Percepcije prebivalcev so pogojene s številnimi zadevami in so lahko različne od tistega, kar se v realnosti dogaja ali kar je možno narediti. Hkrati je mogoče na različne načine vplivati nanje. Dejstvo je, da vlada javnosti premalo jasno sporoča, kaj je naredila. To pa ima določen vpliv na zaznavanje ljudi o tem, kaj se dogaja ter koliko in kaj vlada dela.

Čeprav je SMC na volitvah dobila več kot tretjino glasov, je Cerarjeva vlada že startala z nizko podporo javnosti. Kaj menite, da je bil razlog za to? Veliko nezadovoljstvo ljudi s politiko nasploh?

Delno je za to krivo nezadovoljstvo s politiko, delno pa previsoka pričakovanja na začetku mandata. V stanju, v katerem smo državo dobili, je bilo treba pogasiti najprej kar nekaj požarov. In ker so bile »gasilske akcije« manj vidne, je izgledalo, da je vlada pri reformah izredno počasna.

Samo izgledalo?

Najverjetneje je v začetku tudi bila počasna, saj se je učila.

Ali ni vlada še vedno počasna?

Mislim, da se stvari sedaj nekoliko spreminjajo. Nekatere odločitve lahko določen čas prelagaš, dokončno pa se jim ne moreš izogniti. Letos sta na vrsti vsaj še dve prelomni zadevi, ki se jima ni mogoče izogniti: postavitev nadzornikov SDH in sprejem proračuna za leti 2016 in 2017. To sta dva ključna mejnika, na katera bi morala biti usmerjena pozornost. Prejšnji ključni mejnik je bila slaba banka – tu je pol odločitve že realizirane, drugo polovico pa bo še treba. Seveda pa so tu tudi drugi projekti, ki so morda manj »dramatično vidni«, a so izredno pomembni.

Tudi na redni seji parlamenta ta teden ste imeli na dnevnem redu le malo vladnih predlogov.

Vem, da vlada pripravlja ogromno stvari in jih bo poskušala spraviti na seje parlamenta do počitnic. Posamezna ministrstva se zaradi kopice dela težko držijo rokov in določanje, kaj bi izpeljali v normalnem političnem procesu, vladi ne uspeva najbolje.

Če bi anketarji Ninamedie zavrteli vašo telefonsko številko, ko so spraševali o uspešnosti vlade na posameznem področju...

Ne odgovarjam na telefonske ankete.

Dobro, vas bom pa jaz vprašala: na katerem od področij, ki smo jih našteli, ocenjujete vlado kot najmanj uspešno?

Ne glede na to, katera vlada bi bila, bi imela s temi področji probleme, saj gre za dolgoročne projekte. Najslabše ocenjeno področje, torej zagotavljanje delovnih mest, je strukturno najtežje rešljivo. Še zlasti, če ne govoriva samo o »novih«, temveč o »kvalitetnih novih« delovnih mestih. Kljub temu pa – zadnji podatki, ki sem jih dobil na mizo pred nekaj dnevi, kažejo izboljšanja tudi na tem področju.

Če se prav spomnim, ste v intervjuju za Mladino septembra lani podvomili v to, da je bila Slovenija pri zagotavljanju avtonomije od Bruslja in velikih držav uspešna.

Čisto mogoče, da sem podvomil. Ne bi šel namreč v politiko, če ne bi tako ocenjeval.

Je sedanja vlada pri zagotavljanju avtonomije v zunanji politiki kaj bolj uspešna?

Trudi se, da bi ustvarila pogoje za to, da bi lahko bila bolj uspešna. Ta uspešnost pa ni odvisna zgolj od vlade, temveč od vseh vidikov oblasti v tej državi, od njihove usklajenosti, od tega, kako jasne cilje si zastavljamo... Mislim, da nam bo tokrat po šestnajstih letih le uspelo sprejeti novo deklaracijo o zunanji politiki, kar je simbolno pomembno predvsem zaradi nas samih in ne toliko zaradi sveta okoli nas.

Večkrat je mogoče slišati ocene, da naša država nazaduje, ker nima nekih ključnih ciljev, kot so bili na primer v preteklosti vstop v EU in Nato, uvedba evra... Kaj bi si lahko kot ključni cilj zastavili sedaj?

Vsekakor ta ne bi bil več v takšnem smislu zunanjepolitičen, kot je bil doslej. Sedaj sta ključna dostojno preživetje in kakovosten razvoj. Ne glede na to, kako turbulenten je ta svet, moramo od nečesa živeti in dodano vrednost, ki jo ustvarjamo, na ustrezen način deliti med prebivalstvom, da se ohrani smisel same države. Slovenija bo vedno odvisna od izvoza. Proizvesti moramo dovolj, da lahko zagotavljamo normalno delovanje države in da zagotovimo to, kar imamo zapisano v ustavo: pravno in socialno državo.

Lahko prodaja državnega premoženja prispeva k boljšemu razvoju ali pa ga bo morda otežila?

Dejstvo je, da z državnim premoženjem, žal, nismo znali ustrezno upravljati. Prav tako je dejstvo, da se okoli državnega premoženja razprostirajo omrežja, ki ga izčrpavajo. Namesto da bi od dobičkov kaj imeli ljudje oziroma vsaj proračun, odhajajo na različne načine v zasebne žepe. Privatizacija je pot, kako presekati izčrpavanje teh podjetij. Drugo vprašanje pa je, ali s privatizacijo pridobiš odgovorne lastnike. Menim, da je to ključno vprašanje.

V že omenjenem intervjuju ste tudi dejali, da ima vsaka politična stranka svoje fevde, svoja ministrstva, svoja podjetja... in da je to treba preseči. A si očitno želi imeti svoje fevde tudi SMC. Tako si na primer prizadeva, da bi sebi lojalne ljudi nastavila v energetiki, pa na vrhu zdravstvene blagajne...

Politika je v marsičem stvar kompromisov med idealno vizijo in tistim, kar dejansko lahko realiziraš. To je prvi del mojega odgovora. Drugi del pa je, da povsem nepristranskega nadzora skoraj ni mogoče vzpostaviti. Tam, kjer bi ga lahko, pa tisti, ki jim dosedanje stanje koristi, postavljajo vse možne ovire, da bi se učinkovitost nadzora preprečilo. V takšnih primerih kaj drugega, kot da na določeno mesto imenuješ človeka, ki mu zaupaš, ne moreš narediti.

Hočete reči, da si druge stranke prizadevajo nastaviti svoje ljudi zaradi privatnih apetitov, vaša stranka pa zato, da bi te apetite preprečila?

Verjamem, da smo člani SMC zavezani našim vrednotam. A nikoli ne moreš dati roke v ogenj za vsakogar.

In kako naj verjamemo, da prav pri vaši stranki teh apetitov ni?

Poglejte moj bančni račun.

Tudi o njem sem vas nameravala povprašati. Ampak če nadaljujeva – afere in kadrovske težave bistveno znižujejo podporo sedanji vladi...

Tudi zato, ker si je postavila strašno visoke standarde.

Pred časom ste dejali, da si tako visokih standardov SMC ni želela postaviti.

Ne na tak način. Želela si je, da postopoma spreminja politično kulturo za vse, ne pa, da mora ona narediti dva koraka naprej, drugi pa se s vsemi sredstvi oklepajo svojih pozicij.

Toda etika in visoki standardi so bili točka, na kateri je SMC v glavnem gradila svojo predvolilno podobo.

Ne bi rekel, da smo jo gradili, temveč da se je izgradila. Pri tem smo bili nekoliko sokrivi, a gre za to, kako so stranko dojemali drugi. Ko daš to skupaj, dobiš nenehno poudarjanje etike. Naša ključna poanta je bila drugačna politika, da pa se lahko greš drugačno politiko, moraš najprej obvladati in preseči staro politiko. Drugače nastane nered.

In te stare politike naj vaša stranka ne bi obvladovala preko lobijev?

Ne, nikakor ne preko lobijev. Dejstvo, da lobiji obstajajo, je treba upoštevati, odločitev pa ne sme biti sprejeta pod vplivom določenega lobija. Ne smeš enega lobija preferirati, drugega pa ne, temveč moraš poskušati poiskati rešitev, ki bi bila neodvisna od njihovih partikularnih interesov. Ali to pomeni odprt spopad z lobiji ali sodelovanje z njimi, pa je lahko na različnih področjih politike različno.

Iz vaših odgovorov sklepam, da se v SMC s preučevanjem lobijev veliko ukvarjate. Lahko poveste kaj konkretnejšega o njih?

Kot predsednik državnega zbora nikakor ne bom govoril o imenih in priimkih; to bi si morda lahko privoščil kdo drug. Smo pa na področju energetike identificirali vsaj šest, če ne sedem različnih lobijev. Od tega jih imamo v stranki pet.

Pet lobijev...

Predstavnike petih lobijev imamo tudi v naši stranki. A brez skrbi, prepoznali smo jih, in ko »lobi« prepoznaš, naenkrat neha »lobirati«.

In so ti ljudje na pomembnih mestih v vaši stranki?

Niso na pomembnih mestih, sploh pa ne na mestih, da bi lahko neposredno vplivali na naše odločitve. Te so neodvisne od njih. Je pa pomembno, da se zavedamo, da so tudi v naši stranki ljudje, ki so blizu določenim lobijem.

In kaj boste naredili?

Predvsem pazimo in bomo pazili, da ne bi kdo od »lobistov« uspel s svojim lobiranjem. In to na račun nas, državljanov. Mi smo zavezani državljanom in ne lobijem.

Najbolj zanimivo področje za lobije je energetika?

Ja, ker se tu skriva še kar nekaj denarja. Nekateri vidiki energetike so lahko tudi izvozno usmerjeni in tam se generirajo visoki dobički. Lahko začneva kar pri električni energiji. Zlasti vodnega potenciala je pri nas kar nekaj. Razvoj dogodkov ima svojo zgodovino. Kot veste, obstajajo politični prepiri, kje naj bi te vire koristili, pa povezava z regionalizacijo Slovenije, preferiranje svojega lokalnega območja – včasih tudi na račun vsega ostalega.

Omenili ste že vaš bančni račun. Stanko Setnikar Cankar so z ministrskega mesta odnesli visoki honorarji. Koliko pa ste vi zaslužili kot predavatelj na fakulteti?

Tega ne vem natančno. Do leta 2008, 2009 so bili glede honorarjev v visokem šolstvu drugačni časi, kot so danes. Vendar pa je moj neto honorar na področju izrednega študija, kjer sem predvsem delal, redko presegal 45 evrov na uro. Je pa bilo teh ur kar nekaj. Poleg asistentske plače, ki danes znaša nekaj več kot tisoč evrov, sem tako dobil kakšen mesec še za eno plačo honorarjev. Kakšnih enormnih zneskov pa ni bilo. Ta denar je sistem tedaj lahko generiral, ker je obstajal izredni študij, od leta 2009 pa tega ni več. Danes obstaja samo osnovna plača, v okviru katere moraš narediti vse, za kar si včasih dobil dodatno plačilo. Vtis, da je denarja za honorarje v visokem šolstvu še vedno zelo veliko, se ustvarja, ker se objavlja podatke za desetletno obdobje. A dejstva so drugačna. Na primer: na Fakulteti za družbene vede, ki je moja fakulteta, se je v zadnjih petih letih znesek sredstev znižal za 40 odstotkov. In končno, če bi veliko zaslužil, ne bi danes imel velikega in zelo, zelo dolgoročnega kredita za enostanovanjsko hišo...

Drugega junija bo imela SMC prvi rojstni dan, vendar pa stranka še vedno nima jasnega profila. Programa kljub napovedim niste dopolnili – marčni kongres je bil bolj neka seznanitev z dosedanjim delom...

Obstaja koalicijska pogodba, ki je relativno dorečena, in 80 odstotkov te je »napisala« naša stranka.

SMC se pri občutljivih temah zelo rada sklicuje na potrebnost družbenega konsenza. K temu ste se na primer zatekli pri pobudi ZL za priznanje Palestine, pa pri predlogu za izenačitev pravic heterospolnih in istospolnih parov; istospolne ste pred meseci celo pošiljali po pravico v Strasbourg...

Ne, pri istospolnih parih smo rekli, da je treba zelo jasno upoštevati dvanajsti protokol k evropski konvenciji o človekovih pravicah o splošni odpravi diskriminacije. Na koncu smo spremenjeni zakon o zakonski zvezi podprli in za njim stojimo. Pri številnih zunanjepolitičnih pobudah pa obstaja občutek, da so te dane bolj zaradi lastnega dobrega občutja kot pa zato, da bi s tem komurkoli pomagali. Sedaj imamo akcijo glede avstrijske državne pogodbe, kjer se nihče ne vpraša, kaj si naši zamejski Slovenci sploh želijo. Govorimo zgolj o tem, ali smo mi suvereni. Bistveno vprašanje pa je, kaj bo naša narodna skupnost v Avstriji imela od notifikacije nasledstva te pogodbe in ali lahko naša diplomacija zagotovi, da bodo vse države pogodbenice obveščene o naši notifikaciji. Tudi pri pobudi za priznanje Palestine se mi je postavljalo vprašanje, ali naj bi jo sprejeli zato, da se bomo mi bolje počutili, ali zato, da poskušamo tam kaj izboljšati.

Saj gre lahko za kombinacijo obojega.

Ja, če imaš s čim pomagati. Če pa ne moreš dati niti milijona evrov za razvojno pomoč ali v humanitarne namene, pa imaš problem.

Od male Slovenije najbrž nihče ne pričakuje neke velike finančne pomoči. Ali ni pri priznanju predvsem pomembno samo simbolno dejanje?

Simbolika je mnogo, ni pa vse. Danes je vse bolj pomembno, kaj se iz velikih besed na koncu izvede. Za primer: Švedska je ob priznanju Palestine »odprla denarnico«. Vprašanje za nas je, ali smo ob morebitnem priznanju Palestine pripravljeni tudi finančno pomagati. Načeloma bomo to idejo vsi podprli, a ko bo to zadelo naše plače, naše pokojnine, naše regrese, takrat bo debata v Sloveniji verjetno šla v drugo smer. Sicer pa je letošnje leto glede priznanja Palestine odločilno. Vlada je parlamentu to dolžna predlagati, in ta ji ne bo dovolil neaktivnosti na tem področju.

Če se vrneva k poudarjanju družbenega konsenza pri za SMC občutljivih temah: popolno soglasje družbe o nobenem vprašanju ne obstaja.

Seveda ne, bolj gre za to, ali posamezne zadeve pelješ v procesu, ki teži h konsenzu.

Zakon, ki izenačuje pravice heterospolnih in istospolnih parov, ste vendarle podprli, čeprav bi ta, če bi prišlo do referenduma, na njem kaj lahko spet padel.

Glede na spremembe ustave do takšnega referenduma ne bi smelo priti.

Torej verjamete, da bo ustavno sodišče pritrdilo državnemu zboru, ki je referendum prepovedal?

Verjamem, da mora ustavno sodišče spoštovati ustavo.

Poskus izogibanja konfliktom in izmikanja je bilo mogoče razbrati tudi v vašem govoru ob obeležitvi 70. obletnice konca druge svetovne vojne. Kolega Lesjak je izračunal, da je 16 odstotkov govora obsegal nekakšen splošen uvod, 26 odstotkov ste namenili dogajanju na Primorskem pred začetkom druge svetovne vojne, 12 odstotkov dogajanju neposredno po vojni, 29 odstotkov končnim naukom o svobodi. Le 14 odstotkov govora ob obletnici konca druge svetovne vojne pa ste posvetili NOB.

Lepo bi bilo, če bi ljudje govorili le, ko bi imeli drugim kaj povedati. Glede vsebine govora pa tole: z odstotki je težko merljivo vse tisto, kar je v govoru povedano, z besedami, ločili ali celo zamolki. Vse je pretehtano, vse premišljeno. Kot predsednik državnega zbora moram govoriti vedno o tistem, kar naše sodržavljanke in sodržavljane združuje. In o tem sem govoril. A govoriti je treba vedno iskreno. Naša zgodovina je težka, na trenutke zelo težka, a zato ni nič manj naša. In tega se moramo zavedati. Glede nekaterih očitkov, da sem Primorcem namenil preveč prostora, pa lahko odgovorim le, da moraš poznati »predpreteklost«, da lahko razumeš »preteklost« in »sedanjost«. Končno, glavni namen govora je bil, da izpostavi težnjo po svobodi, ki smo jo priborili, tudi s citatom iz Kajuhove pesmi. S tem sem jasno povedal, kdo so tisti, ki jim moramo biti hvaležni za to, da danes živimo v svobodi. Je pa res, da je bil to zame najzahtevnejši govor doslej. Ker moti robove obeh sprtih preteklosti, mi odzivi nanj odkrivajo vso temačno širino in globino političnega prostora, v katerem je bil povedan.

Toda razen Kajuha, ki ste ga omenili kot pesnika, v njem niste omenili imena nobenega partizana. Ste pa poimensko naštevali učitelje, duhovnike in druge predvojne slovenske domoljube na Primorskem.

A »slovenski fantje in dekleta« v kontekstu druge svetovne vojne ni metafora za slovenske partizane? A tega in še česa se samo s štetjem besed ne vidi in noče videti.

Na spletni strani SMC lahko preberemo, da ste se kot podpredsednik stranke skupaj s predsednikom SMC Mirom Cerarjem prejšnjo soboto udeležili slovesne maše na Brezjah, notranja ministrica Vesna Györkös Žnidar pa proslave ob 70. obletnici zadnjih bojev druge svetovne vojne.

Torej smo bili na obeh slovesnostih.

Ja. Kako pa ste si razdelili, kam bo kdo šel?

Nič posebej se nismo razdeljevali. SMC poskuša biti na vseh dogodkih, ki so simbolično pomembni za naše državljane. Sam sem bil slavnostni govornik na prireditvi ob koncu druge svetovne vojne v Križankah, dan pozneje sem se udeležil slovesnosti ob 70. obletnici prihoda partizanov v Ljubljano. Teden pozneje sem šel na zahvalno mašo, ki jo je daroval nadškof Stanislav Zore ob 70-letnici konca druge svetovne vojne. Skratka – bil sem povsod, kjer bi morale biti prisotne najvišje politične oblasti. In če greva še dlje v preteklost, sem bil letos dvakrat slavnostni govornik tudi na prireditvah ob partizanskih spomenikih Pri Treh žebljih in v Strunjanu.

Torej se tudi vi uravnotežujete?

Ne bi temu tako rekel. Kot predstavnik državnega zbora se udeležujem stvari, ki so pomembne za vse naše državljanke in državljane. Bolj so se uravnoteževali nekateri organizatorji s svojimi namernimi ali nenamernimi protokolarnimi spodrsljaji, ampak tega sem pri opravljanju svoje funkcije tudi v parlamentu navajen.

Ste na Brezjah pritrjevali pridigi nadškofa Zoreta?

Nepričakovan je bil del, ki je bil posvečen tistim, ki so povojne poboje izvajali. Na te, in njihova občutja takrat in potem, redko pomislimo. Sicer pa je bila pridiga vsebinsko zanimiva in tehtna. Sem pa imel ob letošnjih slovesnostih občutek, da je bila večina govornikov in govorov spravljivih, v smislu iskanja pomiritve med Slovenci. Tudi govor nekdanjega predsednika republike Milana Kučana – če odmislim točko, ki se ji reče kritika sedanje vlade.

Že pred začetkom sestavljanja aktualne vlade je dala SMC vedeti, da koalicija s SDS, katere predsednik je pravnomočno obsojen, ni realna možnost. Ustavno sodišče je obsodbo Janše razveljavilo. Bi bila sedaj koalicija SMC-SDS, če bi recimo prišlo do razpada sedanje koalicije, možna?

V slovenskem političnem prostoru je bilo mnogo »nemogočih« zadev že videnih. Tako da je gotovo vse mogoče. Bi pa moral predsednik SDS, če bi bil s SMC v koaliciji, začeti moj priimek pisati pravilno.

Bi bila morda mogoča tudi koalicija SMC in SDS, na čelu katere bi bil Janez Janša?

Poleg razpada koalicije predpostavljate torej še razpad poslanske skupine SMC? Tisti, ki so to doslej že večkrat predvidevali, so se še vedno ušteli.

Državni zbor je po javnomnenjskih raziskavah na vrhu lestvice institucij, ki med ljudmi uživajo najnižji ugled. Naštela vam bom nekaj ukrepov, za katere me zanima, ali bi lahko po vašem mnenju prispevali k večjemu ugledu parlamenta. Bi lahko k temu prispevala sprememba volilne zakonodaje v smeri večjega neposrednega vpliva volilcev na to, kdo bo sedel v parlamentu? Kar bi morda lahko vodilo tudi k možnosti za odpoklic poslanca.

Ob tem se postavlja vprašanje, znotraj kakšnega političnega sistema bi to postavili. Pa tudi vprašanje možnosti zlorabe in vračanja v bivši delegatski sistem, kjer je možnost odpoklica obstajala. Načeloma je večji vpliv volilcev pozitivna stvar, vendar pa to samo po sebi večjega zaupanja v parlament ne bi zagotovilo.

Kaj pa sprejem predlaganih sprememb zakona o volitvah v državni zbor, s katerim bi onemogočili kandidiranje pravnomočno obsojenim na zaporno kazen.

Če bi bile zadeve jasne pred samim postopkom kandidiranja, bi to lahko prispevalo k večjemu ugledu parlamenta. Na tem predlogu bomo v prihodnje še delali.

V SDS so prepričani, da gre za antijanševski zakon.

V SMC ne pišemo in ne sodelujemo pri zakonih, pisanih zgolj zaradi konkretnih oseb na položajih ali funkcijah.

A brez izkušnje z Janšo do predloga sprememb ne bi prišlo.

Hkrati pa tudi ne bi videli, na kakšne načine vse je mogoče zakone interpretirati. Očitno je treba pri nas vsako stvar zelo jasno zapisati, da ne more nihče z interpretacijo predrugačiti pomena in namena zakona, medtem ko njegova določila temu očitno ne morejo ubežati.

Bi lahko k večjemu ugledu parlamenta prispeval sprejem etičnega kodeksa?

Glede na trenutno stanje v državnem zboru in glede na to, kar sem doslej slišal, bo etični kodeks težko sprejeti. Še zlasti če hočemo, da bi ta zavezoval vse. Dokler se izpostavlja, na katere vrednote je treba paziti, se vsi strinjajo, ko pa se postavi vprašanje, kdo bo sporno ravnanje ugotavljal, na kakšen način ter kakšne naj bodo sankcije, se enotnost konča. Legitimnost etičnega kodeksa pa morajo priznati tisti, ki naj bi ga izvajali.

Nekateri državni svetniki ocenjujejo, da bi k povečanju domoljubja in tudi k dvigu ugleda parlamenta prispevalo petje himne pred začetkom sej.

Mislim, da se v našem parlamentu himna dovolj pogosto poje. Občutek ob petju himne je nedvomno dober, njeno prepevanje na začetku vsake redne seje pa ne bi prispevalo k ničemur. V bistvu bi to postala tako samoumevna zadeva, da ob posebnih priložnostih himna ne bi več vzbujala čustev. Morda bi bolj kot samo petje himne k večjemu domoljubju prispevalo, če bi prisluhnili njenemu besedilu, torej sedmi kitici Prešernove Zdravljice.

Kaj pa bi torej prispevalo k večjemu ugledu parlamenta?

Nobena od omenjenih stvari ne bi k temu prispevala v celoti, je pa večina od njih pomembna. Morda bi k večjemu ugledu prispevalo tudi to, če bi o kakšni zadevi razpravljali brez prisotnosti javnosti, saj bi bilo s tem malo manj igranja za javnost. A to ne bi bilo demokratično.

Pa menda ne razmišljate o zapiranju sej državnega zbora za javnost?

Ne, zaradi večjega ugleda gotovo ne. Dvig ugleda parlamenta je dolgoročnejša zadeva, ki je v večji meri vezana na ustrezno razumevanje tega, kaj pomeni državljanstvo kot tako. Z ozaveščanjem državljank in državljanov na tem področju bi postavili ostrejša merila sami politiki. Prav tako pa bi morali ljudje kot volilci tiste, ki se v parlamentu izražajo na neustrezen način, selekcionirati na naslednjih volitvah.

Večkrat doslej ste tudi poudarili, da si je izvršilna veja v preteklosti poskušala podrediti zakonodajno vejo oblasti. Se ti pritiski dogajajo tudi v tem mandatu?

Se pojavijo, a ne nujno od samih ministrov oziroma vlade kot celote. Nekatere zahteve glede samega postopka smo že preprečili.

Na primer?

Pri zakonu o bančništvu so želeli, da ga sprejmemo »na hitro«, na kar nismo pristali. Čeprav se kasneje zakon ni bistveno spremenil, smo imeli vendarle nekaj več možnosti za razmislek. Takrat smo se lahko tudi naučili, da so zakoni bolje ali slabše pripravljeni.

Je šlo za zahtevo finančnega ministra?

Ministrstva za finance.

Na zadnjem kongresu SMC delegati sploh niso mogli razpravljati. To se tudi pri najbolj avtokratsko vodenih strankah, kakršna je SDS, doslej ni zgodilo.

Ne poznam navad drugih strank. SMC je demokratična stranka, kar kažejo obsežne razprave tako na sejah izvršnega odbora kot v poslanski skupini. Vsak ima pravico do svojega stališča – poglejte na primer torkovo glasovanje o zakonu o prikritih vojnih grobiščih ali prejšnja o zakonu o zakonski zvezi in družinskih razmerjih. Seveda takšna različnost ne bo imela nobenega smisla, če propade SMC kot projekt, ki presega vsakega izmed nas.

Glede kongresa v Sežani pa – šlo je za naš drugi kongres, nekakšno nadaljevanje ustanovnega kongresa. Torej ni šlo za klasičen programski ali volilni kongres.

Torej boste lahko tudi za tretji kongres rekli, da gre za nadaljevanje drugega kongresa, in prav tako ne boste omogočili razprave.

To bi pa zelo težko naredili. Tedaj se bodo začela postavljati tudi identitetna vprašanja, ocenjevali bomo svojo dosedanjo pot, ugotavljali, kako naprej, verjetno govorili o tem, kdo bo kandidiral na naslednjih volitvah... Pri teh vprašanjih bomo ne samo vsebinsko, ampak tudi za zunanjega opazovalca bolj demokratični.

Pogovor sva začela s tem, koliko časa bi lahko SMC ostala na oblasti. Nove stranke so pri nas v zadnjem času zgodbe enega mandata.

Ja, zgodbe enega mandata, in običajno tudi določene interesne skupine, ki je bila v njenem ozadju.

Hočete reči, da si je tudi interesna skupina, ki je bila v ozadju posamezne nove stranke, želela, da ta izgine s političnega prizorišča?

Ne, hočem reči, da tisti interesni skupini obstoječa stranka ni več koristila. V ozadju naše stranke ni interesne skupine, ki bi se nas torej lahko naveličala in rekla, da naj kar gremo. Pri prejšnjih novih strankah smo te skupine vedno lahko locirali, pri nas je ne moremo. Koga bodo ljudje na volitvah izbrali, pa je seveda povsem drugo vprašanje. Zavedamo se, da bomo morali, če bomo želeli biti uspešni, pokazati določene rezultate. Se pa stranka krepi. In verjamem, da bo dokončala mandat.