Vsak meter, vsak ovinek, vsaka stotinka. V športu šteje vse, še najbolj pa zmage, ki ne prinašajo le slave in časti, ampak tudi denar. In več ko je zmag, več je denarja. Toda vsak športnik se nekoč poslovi od aktivne kariere, s čimer ne vpliva le na svojo prihodnost, ampak tudi na številne, ki ga spremljajo.

Napoved Tine Maze, da v naslednji sezoni svetovnega pokala v alpskem smučanju ne bo tekmovala, ni bila zgolj osebna odločitev. Že iz vsebine sporočila za javnost se lahko razbere, kako dobro zna slalomirati tudi med marketinškimi vratci. V njem je namreč omenila vse osebne sponzorje, hkrati pa uporabila besedo »premor« in ne »konec kariere«. S tem si je pustila odprta vsa vrata. »To je pametna poteza, ki bi prav lahko bila storjena z veliko marketinškega premisleka. S takšno obrazložitvijo v osnovi še vedno ostaja aktivna smučarka, zato sponzorji ne morejo prekiniti pogodbe zaradi konca kariere. Gre za podobno zgodbo, kot če bi bila poškodovana in ne bi tekmovala,« ugotavlja Luka Maselj iz marketinške agencije za komuniciranje v športu SV-RSA.

Njena tržna vrednost presega slovenske okvire

Tina Maze je športnica, prepoznavna v svetovnem merilu, zato njena tržna vrednost močno presega slovenske okvirje. Sponzorji se ji v nobenem primeru ne bodo odpovedali, četudi ne bo nikoli več stopila na sneg. »Zdaj bo zagotovo imela več časa za sponzorje, čeprav verjamem, da bo znala še naprej primerno oceniti, kdaj in kje se pojaviti. Pojavljala se bo na tekmah svetovnega pokala, ljudje se bodo spraševali, ali se bo vrnila ali ne. S tem bo še naprej magnet za javnost. Vsak sponzor potrebuje takšne obraze, kot je Tina Maze. Enako velja za športnike, posebno po koncu kariere, ko številni sploh ne vedo, kaj bi pravzaprav počeli. Tedaj lahko pokažejo tudi druge vidike osebnosti. Tina Maze bo zdaj počela marsikaj, česar v zadnjih dveh desetletjih ni mogla. Svoj drugi obraz bo lahko pokazala tudi s pomočjo sponzorskih dogodkov,« pravi Maselj.

Toda med sponzorji so razlike. Dejstvo, da Tina Maze v prihodnji sezoni ne bo tekmovala, bo drugače vplivalo na Milko kot na Stöckli. Kajti proizvajalec čokolade bo še vedno imel korist od trženja njene zunanje podobe, medtem ko bo proizvajalec smuči izgubil osrednji lik v vrhu svetovnega smučanja. Švicarske smuči ne bodo nič več stale zraven tekmovalke, ki se kot po tekočem traku uvršča na zmagovalni oder. »Da ne bo tekmovala, je za nas velika izguba. V zadnjih letih je bila številka ena in s tem naša najboljša promocija. Nemogoče jo bo nadomestiti, čeprav bomo tudi v prihodnje imeli v ekipi prepoznavne obraze. Toda tako pač je,« je rekel Adrian Albrecht, vodja marketinga pri Stöckliju. Njegov ton govora je bil bistveno bolj razočaran, kot delujejo besede na papirju. »Uspešno smo sodelovali dolga leta. Razumemo se, zato nismo presenečeni nad njeno odločitvijo. Povsem jo razumemo. Ima vso našo podporo. Jasno je, da se vsak športnik prej ali slej poslovi,« je nadaljeval.

Tina bo zdaj ambasadorka švicarskega podjetja

Pogodba s Stöcklijem velja do leta 2018. V njej je zapisano, da bo Tina Maze zdaj ambasadorka švicarskega podjetja. »Obiskovala bo naše stranke in se pojavljala v javnosti. Pogodba se lahko tudi spremeni. Odvisno od njenih nadaljnjih odločitev. V nič je ne bomo silili. Dobro nas pozna. Smo majhno družinsko podjetje, večkrat je pri nas, zato najbolje ve, kako zelo pomembna je za nas,« je dejal Albrecht. »Z njo smo se prebili na številne nove trge. Ni bila le odlična smučarka, ampak tudi magnet za ljudi. Navijači jo imajo radi. Smernice prodaje na smučarskem trgu padajo, toda mi smo s Tino Maze rasli.«

Na prelomnici se je znašla Smučarska zveza Slovenije (SZS). S slovesom Tine Maze bo izgubila edino tekmovalko, ki je bila v svetovnem vrhu, hkrati pa tudi glavni pogajalski adut pri pridobivanju sponzorskih sredstev. Kaj pomeni Mazejeva za slovensko smučanje, je potrdila tekma svetovnega pokala v Mariboru. Mnogi so pod Pohorje prišli zgolj zaradi nje. Na SZS na premor Mazejeve kljub vsemu ne gledajo povsem črnogledo. »Da bo Tina kmalu končala izjemno uspešno športno pot, smo pričakovali tako v SZS kot pokrovitelji. S Tinino prekinitvijo smo izgubili nekaj atraktivnosti panoge, vendar ocenjujemo, da je večina pokroviteljev z nami na dolgi rok. Pomembno je, da nadaljujemo z delom in pokroviteljem predstavimo kredibilno razvojno strategijo, ki bo pripeljala nove šampione,« je optimist Enzo Smrekar, predsednik Smučarske zveze Slovenije, ki dodaja: »Z vsemi pokrovitelji pretekle sezone imamo že podpisane pogodbe in ne pričakujemo odstopov, obenem pa nadaljujemo pogovore z novimi, ki se vidijo v vlogi podpornikov mladih na poti do vrhunskih tekmovalcev.«

SZS bo sredstva namenila drugim tekmovalcem

Zdaj bo lahko SZS denar, ki ga je namenjala Tini Maze, namenila drugim tekmovalcem. Smrekar poudarja, da bodo vsa sredstva še naprej namenjena delovanju panoge. Predsednik poudarja, da s tem še ni konec sodelovanja zveze in najboljše slovenske smučarke vseh časov. »Tako s Tino kot ostalimi člani njene ekipe smo pripravljeni na sodelovanje in nekateri pogovori že potekajo. Na SZS smo večkrat poudarili, da nas zanima vključitev nekdanjih šampionov v delo zveze. Tako sem za podpredsednico imenoval Petro Majdič, Franci Petek uspešno razvija koncept promocije skokov med najmlajšimi, na področju trženja se razvija sodelovanje z Juretom Koširjem in Urško Hrovat. Zdaj, ko je odločitev Tine znana, bomo lahko konkretneje opredelili obliko in način sodelovanja tudi z njo,« je zaključil predsednik Smrekar. In če bodo vsi nekdanji smučarski junaki enako uspešni tudi v pisarnah, potem bodo morda prišle nove zmage novih generacij, ki bodo prinašale nov denar.