Obiska avstralske in škotske izvidnice ter slovenskih izvidnic se v marsičem zelo razlikujeta. Predvsem v izkušnjah in doživetjih, čeprav sta se obe dvojici gibali na skoraj istih lokacijah. Veliko več izhodišč za komentiranje ponujajo vtisi avstralske in škotske izvidnice. Navsezadnje so tudi naša turistična prizadevanja poudarjeno usmerjena h gostom iz drugih kulturnih okolij. Torej h gostom, ki jim v prospektih in drugih publikacijah ter na raznih sejmih inv oglaševalskih akcijah ponujamo vse mogoče, od igralnic in term do adrenalinskih parkov, kolesarjenj in vsega, kar naj bi sooblikovalo znameniti slovenski »I Feel«. Prav ob obisku teh dveh izvidnic v Novi Gorici se je spet potrdilo, da tako pretiravanje z vsemi mogočimi vsebinami ne vodi do uspeha in zadovoljstva turistov. Vsaka abeceda, tudi turistična, se namreč začne s črko a in potem naprej… Ta črka a je bila v primeru Nove Gorice povezana najprej z banalnostjo, da ne rečem osnovo. To je bila slovenska turistična spletna stran, ki se je »izkazala kot neuporabna«. Zato je prava farsa izjava ene od izvidnic, da ji je Lonely Planet ponudil več informacij o mestu (Novi Gorici) kot njihova uradna turistična spletna stran. Druga »zgodba« pa je povezana spet z lokalnim uradom, ki se imenuje TIC. Iz zapisov o vtisih tujih in slovenskih izvidnic sicer ne morem razbrati, ali so imele opraviti z isto osebo, a izkušnje avstralske in škotske izvidnice so bile vse prej kot zadovoljive. To, da jima je uslužbenec TIC predlagal najprej obisk novogoriške knjižnice in potem še izlet v izvirno Gorico, ki je v sosednji Italiji, je, milo rečeno, smešno! Ob tem dogodku in odnosu se seveda spet postavlja vprašanje sistema in vsebin naših TIC, kar bi bilo treba v bližnji prihodnosti, ob siceršnjih korenitih spremembah slovenskega turizma, nujno spremeniti. Spremeniti vsebino dejavnosti v TIC v Sloveniji in tudi zaposlene, pa naj sindikati še tako nasprotujejo. Slovenski izvidnici sta imeli sicer nekaj več pozitivnih izkušenj, a vse skupaj močno zasenči izjava zaposlenega v TIC, da v »Novi Gorici nimajo kakšne posebne značilne lokalne hrane«. Sicer jima je svetoval gostilno Žogica, kjer so potem to njegovo izjavo demantirali s primerno informacijo in ponudbo. Dokazali so, kako pomembne so zgodbe tudi v gostinski ponudbi, ko je natakar slovenskima izvidnicama razložil vse o znamenitem solkanskem radiču ali »regutu«. Gostji sta sicer izbrali še kobariške štruklje, ki sicer ne sodijo najbolj v to okolje, prav tako tudi ne žlinkrofi. A ne glede na to se ni potrdila napoved uslužbenca TIC, da v Novi Gorici nimajo značilne lokalne hrane. Ena od številnih znamenitosti Nove Gorice je tudi frančiškanski samostan z grobnico zadnjih Burbonov. Slovenski izvidnici sta bili deležni odlične razlage nekega domačina, kar dokazuje, da večkrat ne potrebujemo nekih vodnikov ali uslužbencev TIC (rečem jim »ticnikov«), ampak zadošča že poznavanje lokalnega prebivalstva, ki na nevsiljiv način posreduje vedenje o lokalnih posebnostih vsakemu, ki obišče njihov kraj. Taki posamezniki so zlata vredni, saj približajo lokalno življenje in prizadevanje ter turistov ne pošiljajo v bolj okrašeno sosednje mesto in državo. Morda bi vse tokratne izvidnice morale povprašati tudi za nasvet o lokalni kulinariki kar prebivalce Nove Gorice in bi jih usmerili k številnim odličnim gostinskim lokalom, ki jih je v tem, po drugi svetovni vojni zgrajenem mestu kar nekaj. Predvsem tudi takih, ki se nam jih ni treba sramovati in ponujajo tudi nekatere značilne jedi Goriškega. A za to je potrebno dvoje: znanje in osebna izkušnja. Tega pa pogosto manjka v številnih naših TIC, ne le v Novi Gorici. Najbolj pa me preseneča še nekaj: ne morem razumeti, zakaj izvidnicam v TIC niso ponudili ogleda Nove Gorice, se pravi mesta, ki je nastalo kot produkt socialistične izgradnje in posledica ideologije po koncu druge svetovne vojne. To je danes v svetovnem merilu izjemno zanimiva tematika in v številnih državah že ponujajo za turiste tudi take vsebine. Seveda ne le ogleda stavb in urbanističnih rešitev, ampak tudi druge na te vsebine vezane programe s področij kulinarike, dogodkov idr. Vendar tudi za to so potrebni predvsem znanje, zavedanje tega zgodovinskega fenomena in še kaj.

Marjana Grčman, urednica turistične oddaje Na lepše

Nova Gorica kot eno najmlajših slovenskih mest bi skupaj s staro Gorico morala postati enoten turistični prostor, ki pa vse do danes še ni zares zaživel. Pričakovali bi bolj konkretno sodelovanje tako med Novo Gorico kot staro Gorico, ne pa da sta se mesti turistično zaprli sami vase. Tako tudi delavec na TIC ni znal enakovredno usmeriti izvidnic v oba dela Gorice. Potrebni bi bili izdelani organizirani paketi dnevnih izletov, v sklopu katerih bi obiskovalec lahko doživel multikulturnost in bogat zgodovinski spomin, ki prežema obe mesti. Pogrešala sem to, da tujima izvidnicama ni bila predstavljena zgodba o meji, za katero menim, da je velik neizkoriščen turistični potencial. Tu je namreč več kot 60 let teklo edinstveno življenje, kot ga niso poznali nikjer drugje po Evropi. Zgodba o meji, ki je ni. In ki je vse od leta 1947 pa do padca leta 2004 ločevala dve državi, dva politična sistema, hkrati pa tudi sekala življenja ljudi.

Pohvala gostilni Žogica, kjer je osebje goste seznanilo z znamenitim solkanskim radičem, žal mi je le, da izvidnici nista poskusili edinstvenega menija, ki je narejen posebej na aktualno tematiko prve svetovne vojne. Zdi se mi, da bi se morala Nova Gorica – po vzoru Ljubljane in Radovljice – bolj intenzivno usmeriti tudi v promocijo destinacije prek blogerjev. Preprosto, učinkovito in relativno poceni. Spomnimo se samo zelo odmevnega blogerja Adama, ki je Ljubljano navdušeno razglasil za »little Berlin«. Nočitev v gostišču Šterk pa je znova dokazala, kje je naš turizem najmočnejši – v vsem, kar diši po lokalnem, pa naj bo to hrana ali pa pristna gostoljubnost domačinov. Pri nas je pravi turizem še vedno doma tam, kjer se končajo velike oznake turističnih atrakcij.

Vito Avguštin, Dnevnik

1. Spletne strani:

a. Ko nekaj iščemo na spletu, navadno nima smisla diplomirati iz geografije. Na primer: če se odpravljamo v Pariz, vtipkamo v spletni iskalnik »Pariz« in ne »Ile-de-France«. Če želimo izvedeti kaj več o Novi Gorici, navadno vtipkamo »Nova Gorica«.

b. Tuji obiskovalki sta bili razočarani, ker da ni blogov o Novi Gorici – sam sem jih takoj našel na desetine, predvsem v italijanščini, kar je dokaj logično, pa tudi v angleščini, med njimi zelo izčrpen blog tajvanskega popotnika.

c. Prenočišč v Novi Gorici res ni ogromno, kar jih je, pa se takoj pokažejo in možne so rezervacije, za hotel vsekakor brez nekajdnevnega čakanja. Res je, vseh možnosti ni v središču mesta, še najmanj so tam turistične kmetije. Dokaj logično.

d. Na isti spletni strani je kar nekaj opaznih nasvetov, kaj si velja ogledati ali obiskati – a vse to je zgolj našteto, brez vabljive vsebine. Vseeno škoda, da tudi tega tuji izvidnici nista opazili in sta vse stavili le na odgovore vodnika. Slovenski izvidnici sta, nasprotno, poudarili, da jima je žal, ker sta lahko v tako kratkem času obiskali le drobec vsega, kar Nova Gorica ponuja.

2. Prevoz

a. Lepo je bilo slišati, da sta tuji gostji uživali v vožnji z vlakom in da sta se na njem dobro počutili.

b. Pomembni sta opozorili tuje izvidnice glede zvočnih obvestil na vlaku in da na postaji ni informativne table.

c. Škoda, ker obiskovalke najbrž niso vedele, da so mestni avtobusi v Novi Gorici zastonj.

3. TIC in ogledi

a. Pozitivno, da ga ni treba iskati, oznake so očitno dobre.

b. Če je zaposleni v TIC dajal odgovore, kot sta navajali izvidnici, dela škodo novogoriškemu turizmu, gostincem, trgovcem in vsem, ki skrbijo za privlačnost mesta.

Škoda – še en primer, ko zaradi slabih informacij tuji turisti odhajajo iz naših krajev, ne da bi videli in doživeli vsega tistega, zaradi česar jih sploh vabimo k nam na obisk.

Primož Žižek, direktor podjetja E-laborat

Spletni nastop turistične destinacije Nova Gorica je eden boljših izmed doslej analiziranih. Gre za solidno in napredno, na izkušnje osredotočeno spletno mesto, kar je pohvalno, saj takšnih pristopov v Sloveniji manjka. Začnimo analizo kar na iskalnikih, prek katerih poteka večina povpraševanja turistov, Nova Gorica pa kotira odlično. Pri tem gre samo še za vprašanje nadaljnjih strategij optimiranja pozicij za posamezne trge. Nadalje, mednarodno odprtost dokazuje šest jezikovnih različic, kar je seveda učinkovito z vidika uporabnosti in prijaznosti. Uporabniška izkušnja na spletnem mestu je v splošnem prijetna in turistom omogoča dobro platformo za raziskovanje in nadaljnje odločanje. Slabost v tem pogledu je neprilagojenost spletnega mesta za mobilne naprave. Sicer gre za vsebinsko bogato spletno mesto, kar je dobra osnova za navduševanje turistov za obisk. Posebej veselijo premišljeno predstavljeni izleti, aktivnosti in podobno, kjer turistom destinacija ponudi možnosti preživljanja prostega časa, z vsemi potrebnimi opisi, časom trajanja itd. Morda bi lahko dodali tudi kontaktne informacije vodnikov, da bi proces še optimizirali. Pri vseh teh vsebinah bi upravljalcem sicer priporočal, da v prihodnje razvijejo več multimedijskih vsebin, saj za na izkušnjah temelječe turistično komuniciranje to postaja nuja. Pohvalimo lahko tudi prisotnost na družbenih platformah, še posebno na facebooku in twitterju, pri čemer bi veljalo za ta dva »kanala« razviti jasnejšo vsebinsko strategijo. Kot slabost spletnega nastopa ocenjujem tudi premalo aktivno trženje v smislu aktivnega pridobivanja zainteresiranih turistov oziroma uporabnikov, več vzpodbujanja interakcije, aktivnejše »motiviranje« v smeri nakupa. Glede na to, da je na destinaciji veliko tradicionalnih dogodkov, ki so tudi temelj rednega spletnega komuniciranja, bi veljalo sicer široki paleti elektronskih gradiv dodati tudi specifične vsebine za dogodke in priporočila, ki bi jih lahko uporabili kot »dodano vrednost« in v tej obliki uporabili kot vsebine e-poštnega komuniciranja. Nekoliko tudi preseneča odsotnost, ali pa je avtor teh vrstic ni uspel najti, rubrike na temo kongresnega turizma, saj je Nova Gorica tudi velika destinacija MICE. Skratka, Nova Gorica na spletnem mestu izpolnjuje obljubo blagovne znamke in pozicijski slogan Go Nova Gorica uresničuje tudi s pomočjo spletne pristnosti. Nič pa ne kaže na to, da bi prek njihove strani lahko poslal vsaj povpraševanje. Veliko predstavljenih aktivnosti, znamenitosti...