Komisija zvezne vlade za ogrožene vrste je v ponedeljek belega kita uvrstila med živali, ki so v Reki svetega Lovrenca »tik pred izginotjem«. Zaradi tega je energetski gigant TransCanada moral dokončno opustiti priprave na gradnjo obsežnega naftnega terminala ob Reki svetega Lovrenca, kjer se reka pred izlivom v Atlantik tako razširi, da je podobna velikemu morskemu zalivu.

Ker ob reki tako ne bo infrastrukture za pretovarjanje nafte na tankerje, je pod vprašajem gradnja velikanskega naftovoda Energy East, ki naj bi omogočil pretok tega dragocenega energenta iz nahajališč na zahodu države do Atlantika na vzhodu. »Zdaj bomo ocenili, kakšne posledice bo to imelo za projekt Energy East, in preučili vse druge možnosti,« je po sprejetju poročila vladne komisije v Ottawi dejal predstavnik TransCanade.

Tudi domačini nasprotujejo temu, da bi Reka svetega Lovrenca postala naftna avtocesta, saj bi z izlivi uničili izjemno bogat ekosistem in lepo okolico, ki privablja številne turiste. Za okoljevarstvenike bi bil to zločin proti biotični raznovrstnosti. Med drugim bi še bolj kot doslej grozilo izumrtje belih kitov v Reki svetega Lovrenca, kjer jih je samo še 880, pred nekaj desetletji pa jih je bilo 10.000. Sicer je belih kitov po svetu danes okoli 150.000.

Velikopotezni načrti

Kanadska naftna družba TransCanada je hotela ob Reki svetega Lovrenca za velikanski projekt Energy East zgraditi pristanišče, ki bi sprejelo pet supertankerjev na teden, in sicer predvsem iz Evrope. Iz province Alberta na zahodu Kanade, kjer pridelujejo nafto iz bituminoznega skrilavca, naj bi po 4600 kilometrov dolgem naftovodu do Atlantika prišlo 1,1 milijona sodčkov nafte. Tak pretok nafte bi bil svetovni rekord. Dela bi se morala začeti leta 2016, prvi tankerji pa bi prišli leta 2018. Vse skupaj bi stalo 12 milijard kanadskih dolarjev ali 8,3 milijarde evrov.

Septembra letos, ko je zvezna vlada TransCanadi dovolila pripravljalna dela in pregled terena ob Reki svetega Lovrenca, je prišlo do demonstracij pod geslom »Pri nas ne bo izlitja!«. Višje sodišče v Quebecu je nato 23. septembra zahtevalo začasno ustavitev vseh del. Zdaj je kanadska vlada z odločitvijo svoje komisije dokončno onemogočila gradnjo terminala ob Reki svetega Lovrenca. Kot piše v poročilu komisije, so ogroženi tudi tamkajšnji tjulnji, sinji kiti, losi ter več kot 30 drugih živalskih in rastlinskih vrst, na primer upogljivi borovec, ki lahko doseže starost tudi tisoč let.

Ogroženi načrti o izvozu nafte

Ob ponedeljkovem sporočilu vladne komisije sta premierja provinc Ontario in Quebec menila, da se lahko projekt Energy East nadaljuje samo, če ne bo posledic za okolje in če se lokalno prebivalstvo s tem strinja. Zvezni minister za finance Joe Oliver pa je posvaril pred resnimi posledicami, ki bi jih imela ustavitev gradnje omenjenega naftovoda za kanadsko gospodarstvo. Povečanje izvoza nafte naj bi bilo nujno potrebno. »Moramo zgraditi infrastrukturo za transport nafte in plina do Atlantskega oceana,« je še dejal Oliver. »Če tega ne bomo storili, bodo posledice boleče tako za gospodarstvo kot za Kanadčane.«

Vlada v Ottawi namerava do leta 2030 za trikrat povečati že tako veliko proizvodnjo nafte v Kanadi. Tudi zaradi teh napovedi cena nafte v zadnjih šestih mesecih na svetovnem trgu neprestano pada, naš bencin se je nekoliko pocenil, slabo pa se piše ljudem v Venezueli, Rusiji in Iranu, saj te tri države s prodajo nafte financirajo socialno politiko.

Če kanadska vlada ne more biti optimistična glede naftovoda do Quebeca, pa po kongresnih volitvah v ZDA nekoliko bolje kaže naftovodu iz Alberte do Teksasa in Mehiškega zaliva. Republikanci, ki so zmagali, so namreč bolj kot demokrati in njihov ameriški predsednik Barack Obama naklonjeni naftni industriji. Obstaja tudi projekt naftovoda iz Alberte do Tihega ocena, ki naj bi omogočil izvoz predvsem na Kitajsko. Za zdaj nafto še naprej prevažajo po železnici, a julija 2013 je v eksploziji vlaka v Quebecu umrlo 47 ljudi. Morda je celo zato nastal projekt naftovoda do Reke svetega Lovrenca, čemur so bili naklonjeni Indijanci s tega območja, ki so si obetali denar za zemljo, pa tudi brezposelni Kanadčani. V Quebecu je namreč brezposelnost najvišja v Kanadi, in sicer 7,6-odstotna.