Po akvariju krožijo, ker jim je dolgčas

Zlata ribica naj bi v akvariju ves čas krožila, ker ima tako kratek spomin, da se ne more spomniti, da je isto pot že pravkar preplavala. To je precej razširjen mit, ki ga po naravi neme ribe pač težko ovržejo, so pa zato to storili strokovnjaki. Po njihovem te male živali to morda počnejo enostavno zato, ker jim je dolgčas, nikakor pa ne zato, ker bi bile kratke pameti.

Kevin Warburton, raziskovalec avstralske univerze Charles Sturt, obnašanje rib preučuje že večji del svoje kariere. Zadnjih petnajst let med drugim preučuje tudi njihove sposobnosti učenja in spomina. Ugotovil je, da so povsem pametne živali. Zmožne so si denimo zapomniti svoje plenilce. Ko jih ti enkrat napadejo, se jih izogibajo kar nekaj mesecev. Prav tako se ribe, ki so se že ujele na ribiško palico, tej na široko izogibajo najmanj leto dni. Njihov spomin torej vsekakor traja dlje kot nekaj sekund.

goldfish_pond_2.jpg

Lahko se tudi učijo

Warburton je ribe poskušal tudi poučevati. Pokazal jim je, kako se lahko izognejo določenemu plenilcu, ribe pa so si to dejansko zapomnile. Nato jim je pokazal, kako se lahko izognejo več vrstam plenilcev ter ugotovil, da je bila njihova uspešnost pomnjenja nekoliko slabša. Tako kot ljudje so se težje osredotočile na več stvari naenkrat.

Ribe imajo tudi mnoge druge lastnosti, ki jih večinoma pripisujemo ljudem. Sposobne so opazovati odnose med drugimi ribami in se jim prilagoditi. Siamska bojna ribica se recimo veliko bolj agresivno obnaša proti živalim, ki so jih že uspele uspešno premagati ribe iste vrste. Poleg tega je opazovanje pokazalo, da so ribe sposobne predvideti tveganje. Kadar jati rib nekaj postane sumljivo, pošlje v izvidnico dve ribi, ki si morebitno nevarnost podrobneje ogledata. Warburton je ugotovil tudi, da se bosta ribi, ki sta kaj takega skupaj že večkrat počeli, nevarnosti približali bolj, kot pa drugi dve, ki se v takšni situaciji še nikoli nista znašli.

To pa še ni vse. Manjše ribe so večkrat nekakšne čistilke, ki večjim odstranjujejo parazite. Izjemno zanimivo pa je, da to počnejo veliko bolj zavzeto, ko opazijo, da jih gleda druga potencialna stranka. Ribe torej dejansko razumejo celo koncept promocije.