Najlepši avto vseh časov. Ob poplavi takšne in drugačne štirikolesne pločevine, ki je od prvih primerkov s konca 19. stoletja pa do danes teptala cestne površine po zemeljski obli, bi bilo izmed vseh za najlepšega določiti le enega krivično, celo neprimerno. A je hkrati povsem logično, da se takšne in podobne lestvice najlepših avtomobilov pojavljajo in se bodo pojavljale. Pri tem se na večino takšnih lestvic zelo pogosto uvrščajo ista vozila, med njimi pa je praktično ni takšne, na kateri ne bi bil na vrhu ali tik pod njim vselej tudi martin. Aston martin. Aston martin DB5.

Čemu takšna predstavitev? Zato, ker je DB5 svetovno slavo požel prav zaradi nastopa v filmu o slovitem tajnem agentu Jamesu Bondu z imenom Goldfinger (in kasneje še v nekaterih) leta 1964. Prvi primerki DB5 so proizvodne trakove sicer zapustili že leto pred tem, zadnji leto kasneje, v treh letih pa jih je bilo skupno 1023. In čeprav ti niso premogli brzostrelk, neprebojnih stekel, katapultnega sedeža in drugih »igračk«, ki jih je Bondu namenil izumitelj Q, je bil DB5 pravo čudo tehnike. Njegov 4-litrski motor je namreč skrival 282 konjičkov, ki so poldrugo tono težkega športnika pognali do za tiste čase vrtoglave hitrosti 233 km/h, za nameček pa so adrenalinskim odvisnikom namenili še brutalnejšo različico vantage (proizvedli so jih 65) s kar 314 KM.

Hitrostni in vzdržljivostni rekordi

Seveda se z DB5 zgodovina Astona Martina ni ne začela ne končala. Je pa bila z današnjega vidika takrat natanko na polovici. Od ustanovitve podjetja je namreč ob predstavitvi DB5 minilo pol stoletja, ravno toliko časa pa je minilo tudi od takrat do danes. Kar z drugimi besedami pomeni, da Aston Martin letos praznuje 100. obletnico začetka proizvodnje atraktivnih in le izbrancem dostopnih štirikolesnikov. Leta 1913 ustanovljeno podjetje se je sprva sicer imenovalo »Bamford & Martin«, po ustanoviteljih Robertu Bamfordu in Lionelu Martinu. A že leto kasneje je prvič mogoče zaslediti tudi ime Aston Martin, potem ko je že omenjeni gospod Martin uspešno nastopil na neki dirki po hribu navkreber. In to ne katerem koli hribu, temveč hribu z imenom Aston.

V roku naslednjega leta so izdelali prvi avto z novim imenom in ga predstavili marca 1915, proizvodnje pa niso zagnali zaradi izbruha prve svetovne vojne. Ko se je vojna vihra polegla, so podjetje ponovno obudili leta 1920. Robert Bamford, ki je že prej izgubil svoj priimek v imenu podjetja, je dokončno pomahal v slovo, sedež pa se je preselil v Kensington. Za pomembno finančno injekcijo je poskrbel grof Louis Zborowski, dve leti kasneje pa je sledil prvi pomemben mejnik na področju dirkaškega udejstvovanja, saj so Aston Martinovi avtomobili uspešno nastopili na dirki za veliko nagrado Francije, obenem pa so na dirkališču Brooklands postavili več hitrostnih in vzdržljivostnih rekordov. V tem času so izdelali okoli 55 avtomobilov v dveh konfiguracijah, z dolgo in kratko šasijo. Kljub vsemu pa se je podjetje spopadalo s hudimi finančnimi težavami in leta 1925 bankrotiralo, a so ga pod vodstvom skupine investitorjev že leto kasneje znova oživili in ustanovili podjetje »Aston Martin Motors«, pri čemer ga je zapustil še drugi ustanovitelj, Lionel Martin.

Pod novim vodstvom so se razmere vendarle stabilizirale, a ne za dolgo. Aston Martin je dosegel nekaj uspešnih nastopov na dirkah 24 ur Le Mansa, leta 1932 pa so finančne težave znova priplavale na površje in podjetje je pozornost usmerilo v proizvodnjo cestnih avtomobilov ter pustilo dirkanje ob strani. Proizvodne številke so začele naraščati, preden je delo ustavila še druga svetovna vojna, pa so izdelali okoli 700 avtomobilov, največ leta 1937 (140), nato so se preusmerili v proizvodnjo komponent za vojno letalstvo.

Rekorder DB7

Kmalu po drugi svetovni vojni je podjetje vnovič dobilo novega lastnika, Davida Browna, tudi lastnika podjetja, ki je proizvajalo traktorje. Pod njegovim vodstvom je Aston Martin predstavil serijo uspešnih modelov, označenih z DB, tudi že omenjenega Bondovega DB5. A kljub temu in precej uspešnem udejstvovanju na dirkah je začetek 70. let prejšnjega stoletja prinesel nove finančne težave in v naslednjih letih se je lastništvo znova kar nekajkrat zamenjalo, dokler ni leta 1980 znamke prevzel Victor Gauntlett in med drugim izposloval tudi vrnitev Astona Martina v film o Jamesu Bondu. Gauntlett je tako filmski ekipi posodil svoj osebni predprodukcijski model astona martina V8 vantage za uporabo v filmu Dih smrti (The living daylights), obenem pa celo zavrnil manjšo filmsko vlogo. A za dolgoročno preživetje je znamka potrebovala dodatne vložke, te pa je z odkupom manjšega deleža leta 1987 in celotnega podjetja štiri leta kasneje zagotovil Ford.

Pod vodstvom giganta, ki je Astona Martina uvrstil v skupino prestižnih znamk, in z dodatno finančno injekcijo je znamka znova zacvetela. Samo v letu 1995 so proizvedli 700 avtomobilov, med drugim pa predstavili novega DB7 s 3,2-litrskim motorjem s 340 konji (250 kilovati) moči, kasneje pa še s 5,9-litrskim V12 s 426 KM (313 kW). Do leta 2007 so naredili že 6000 avtomobilov s to oznako, kar je več, kot so pred tem naredili vseh avtomobilov z oznako DB skupaj, skupno pa je številka presegla 7000 izdelanih vozil, s čimer je DB7 največkrat proizveden aston martin vseh časov. A kljub temu menjav lastništva še ni bilo konec. Leta 2007 je večji del podjetja za 848 milijonov dolarjev odkupil konzorcij z Davidom Richardsom na čelu, Ford pa je zadržal manjši delež. Da bi model V8 vantage promovirali na Kitajskem, so z njim med junijem in avgustom istega leta prevozili 12.089 kilometrov, nato pa nadaljevali še 3259 kilometrov dolgo pot do Londona. Promocija je uspela, kar se je pokazalo z odpiranjem salonov na Kitajskem. Trenutno paleta Aston Martinovih vozil obsega naslednje modele in pri nekaterih tudi različne izvedenke – vantage, DB9, rapide (med letoma 2010 in 2012 so ga izdelovali tudi v Gradcu), vanquish, zagato in malček cygnet, ki je prestižna kopija toyote IQ.