Za najpomembnejšo od petih sprememb je komisar za notranji trg Michel Barnier označil predlog za zmanjšanje odvisnosti od ocen bonitetnih agencij, tako da sklicevanje igralcev na trgu na te ocene ne bi bilo avtomatično. Vse finančne institucije naj bi tudi obvezno izvajale lastne ocene tveganj.

Drugi predlog sprememb predvideva strožja pravila pri ocenjevanju držav, po katerem bi morala agencija vpleteno državo o oceni obvestiti 24 ur pred njeno objavo, ne 12 ur prej, kot velja sedaj. Poleg tega bi morala ocene držav objaviti vsaj eno uro pred odprtjem trgov v EU in vsekakor zunaj borznega trgovanja.

Ta predlog predvideva tudi, da bi morala agencija v primeru ocen držav obvezno objaviti poročilo o informacijah, ki jih je uporabila za pripravo te ocene, ter ocene osvežiti vsakih šest mesecev, ne enkrat letno.

Preberite še: Cameron šibko rast evropskega BDP pripisal pravilom EU; analitiki so napovedali recesijo

Vendar pa Barnier med kolegi komisarji očitno ni dobil podpore za predlog o začasnem suspendiranju ocen držav, ki so v programu mednarodne finančne pomoči. To vprašanje ostaja odprto. Komisar je pojasnil, da je za uresničitev te "morda preveč inovativne ideje" potrebnega več časa, da se razjasnijo nekatere "tehnične podrobnosti".

Kot tretjo spremembo komisija predlaga vzpostavitev evropskega okvira za civilno odgovornost v primeru resnih kršitev ali malomarnosti bonitetnih agencij, ki naj bi omogočil pritožbe proti njim na civilnih sodiščih.

Četrti predlog se nanaša na spodbujanje konkurenčnosti ter preprečevanje navzkrižja interesov in med drugim predvideva sistem rotacije naročnikov med agencijami na tri leta in desetletno prepoved, da bi velike agencije, ki imajo več kot 20-odstotni delež na trgu EU, kupovale majhne tekmece.

Barroso: Dokazati moramo, da je EU sredstvo za izhod iz krize

Peti predlog pa predvideva izboljšanje preglednosti ocen in njihovih primerjav. Evropski organ za vrednostne papirje in trge (Esma) naj bi vzpostavil evropski indeks za primerjavo bonitetnih ocen, poleg tega naj bi Esma vse ocene objavila na spletni strani.

Komisija sicer prav tako ni predlagala vzpostavitve neodvisne evropske bonitetne agencije, k čemur je na primer danes izrecno pozval vodja evropskih socialistov Martin Schulz. Barnier je to možnost zavrnil, češ da je predraga in ne omogoča hitrega in verodostojnega ukrepanja, ki je nujno.

Ne želimo "ustreliti kurirja"

Komisar je ob predstavitvi predlogov poudaril, da je njegov namen urediti delovanje agencij, tako da bo bolj verodostojno, saj so bonitetne agencije "zelo, celo preveč pomembni" igralci na trgih. Ne gre pa za to, da bi želeli "ustreliti kurirja" ali "zlomiti termometer", je zatrdil.

"Nisem ideolog ... sem pragmatik," je še dejal Barnier in izpostavil, da želi odpraviti slabosti in preprečiti napake, kakršna je bila na primer tista, ki jo je minuli teden priznala ena vodilnih svetovnih agencij Standard & Poor's glede ocene Francije.

Agencija je nekaterim naročnikom po posebnem sistemu predhodnega obveščanja napačno sporočila znižanje bonitetne ocene Francije. Ta je sicer ena šestih članic območja evra, ki se ponaša z najvišjo oceno, trojni A, kar je pomembno za zagotavljanje verodostojnosti mehanizmov za zaščito evra.

"Kot razumem, so bili nekateri igralci na trgu obveščeni pred trgi ... In to je problem," je menil Barnier. Ob tem je napovedal, da bodo pristojne službe v komisiji podrobno proučile ta sistem in da bo na podlagi njihovih ugotovitev morda dopolnil svoje predloge.

Barnier je prepričan, da so predlogi ambiciozni. A vendar so že deležni kritik. Politična skupina evropskih socialnih demokratov (S&D) je na primer dejala, da vidi "zaskrbljujoče znake, da je komisija pod pritiskom lobiranja bonitetnih agencij že stisnila rep med noge".

Na področju delovanja bonitetnih agencij prevladujejo tri hiše - Standard and Poor's, Moody's in Fitch - vse s sedežem v ZDA. V Bruslju načeloma ne želijo komentirati njihovih ocen, a v nekaterih primerih je komisija celo javno dejala, da njihovih ocen "preprosto ne razume".

Predloge komisije morajo potrditi članice unije in Evropski parlament. V tem postopku, ki je lahko zelo dolgotrajen, so mogoče še precejšnje spremembe predlogov, ki so bili predstavljeni danes.