V torek zvečer so policisti na cestninski postaji Kompolje, na avtocesti med Ljubljano in Mariborom, postavili zasedo. Opravljali so poostren nadzor s ciljem ugotavljanja kršitev cestnoprometnih in drugih predpisov ter preprečevanja splošne kriminalitete. Na enem od avtobusov s tujimi registrskimi tablicami so celo odkrili tujca, za katerim je bil razpisan evropski priporni nalog. Pri nič hudega slutečih državljanih v osebnih avtomobilih pa naj bi med drugim poizvedovali, ali so se za prevoz dogovorili preko spletne strani Prevozi.org.

»S pomočjo strani Prevozi.org se prevozi veliko ljudi. Če bi policija preganjala uporabnike, bi o tem verjetno kaj slišal,« je dejal ustanovitelj in glavni urednik strani Prevozi.org Jure Čuhalev. Precej bolj verjetno je torej, da so policisti v iskanju taksistov, ki delajo na črno, sopotnikom postavljali nekoliko nerodna vprašanja.

Inšpektorji tako…

Zakon o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno naj bi po interpretaciji tržnega inšpektorata namreč dovoljeval dogovarjanje dveh fizičnih oseb za prevoz na stani Prevozi.org. Pri tem mora biti iz oglasa razvidno, da je voznik odmeril ceno, primerno stroškom potovanja, in da je tudi sam namenjen v isto smer. To razlago je inšpektorat podal leta 2011, potem ko je bila stran Prevozi.org za nekaj časa umaknjena s spleta, saj so želeli njeni ustanovitelji uporabnike zaščititi pred morebitnimi kaznimi zaradi dobroverne souporabe avtomobilov. Dramo je sprožila objava očitno izmišljene zgodbe o študentki in inšpektorju pod krinko, ki naj bi ob plačilu prevoza nesrečnico oglobil. Ko se je zmeda razkadila, je bila stran kmalu zopet na spletu. Od tedaj se o njej ni veliko pisalo, Čuhalev pa se je ukvarjal predvsem s pritožbami v stilu: »Štirje smo se gnetli v cliu, bila je obupna muzika…«

… dacarji drugače

Kljub temu ostaja dejstvo, da si v Sloveniji zakone pogosto tolmači vsak po svoje. Na Davčnem uradu (Durs) tako pravijo, da fizična oseba, ki opravlja redne vožnje na zahtevo iskalca prevoza (take prevoze, ki jih sama ne bi opravila), opravlja pridobitno neodvisno dejavnost. To morajo prijaviti in nato tudi plačati davek na dohodek iz dejavnosti. Po mnenju Dursa bi morali tudi običajni uporabniki strani Prevozi.org plačati davek. »Ko si sopotnika razdelita stroške prevoza, se tako dosežen dohodek obdavči kot dohodek iz drugega pogodbenega razmerja,« so dejali. Če bi želel voznik postopati po črki zakona, bi moral vsakega 10. v mesecu na spletnih straneh davčne uprave izpolniti preprost obrazec, kamor bi vpisal svoje ime in vse mesečne dohodke, ki jih je ustvaril s prevozi, Durs pa bi nato sam odmeril dohodnino. Od desetih evrov za prevoz sopotnika od Kopra do Celja bi tako vozniku na koncu ostalo okoli 7,9 evra, saj bi moral plačati okoli 2,1 evra dohodnine.

Ekipa Prevozi.org, ki svoje poslanstvo opravlja prostovoljno in brezplačno, tudi ne nadzira in ne more nadzirati dogovorov med uporabniki. Prevozi.org so namreč oglasna deska, na kateri se Slovenci iz različnih koncev države dogovarjajo za prevoz po simbolični ceni. »Če nekdo na črno vozi po 12 ljudi naenkrat, je to kršitev in je prav, da je kaznovan,« je dejal Čuhalev in poudaril, da Prevozi.org v prvi vrsti omogočajo mobilnost finančno najšibkejšim. Ravno slednje bi morebitni ponovni umik strani najbolj prizadel.

Zakaj bi želel kdo stopiti na prste praksi, ki poleg finančnega prihranka uporabnikov prinaša tudi nižje emisije toplogrednih plinov? Prevozi.org ne pomenijo konkurence taksistom, ki ne opravijo toliko voženj na daljše razdalje, kot tudi ne Slovenskim železnicam (SŽ), ki so lani prepeljale 16,4 milijona potnikov ali sedem odstotkov več kot leto prej. »Nimamo podatkov, da bi število potnikov upadlo zaradi strani Prevozi.org,« so dejali v SŽ. Na oglasni deski Prevozi.org je sicer vsak teden objavljenih 10.000 ponudb za prevoze. Če bi bile vse tudi realizirane, bi to pomenilo približno 500.000 prevozov na leto.