Po tistem, ko so na Finskem v povezavi s prodajo oklepnikov patria 8x8 v Slovenijo zaradi suma korupcije aretirali večje število ljudi in se je tudi v Sloveniji po zagotovilih vodstva policije začela preiskava, je v oklepniškem poslu znake koruptivnega ravnanja našla komisija za preprečevanje korupcije. Prvi vpogled v posel je zdaj opravilo še računsko sodišče, ki bdi nad načinom porabe javnih financ. Revizorji so v prejšnjem mesecu opravili predrevizijski postopek, poročilo pa nosi oznako interno.

Predsednik računskega sodišča dr. Igor Šoltes nam je včeraj povedal, da je bil cilj predrevizije ugotoviti, ali obstajajo tveganja, da naročilo oklepnikov ni bilo izvedeno pravilno in smotrno, ali obstajajo pogoji za uvedbo revizije in ali obrambno ministrstvo upošteva priporočila iz prejšnje revizije zaupnih naročil. In kakšni so bili izsledki predrevizije? "Tega ne morem povedati, ker je poročilo označeno s stopnjo zaupnosti," je odgovoril Šoltes, ni pa hotel povedati niti tega, ali bodo zdaj pristopili k temeljiti reviziji nakupa patrij. Šoltes uvedbe revizije torej ni potrdil, dopustil pa je možnost. Računsko sodišče sicer nikoli vnaprej ne napoveduje, koga in kaj bo revidiralo.

Revizija bo

Glede na sedanja dogajanja pa je možno z veliko gotovostjo napovedati, da se bo računsko sodišče lotilo revizije nakupa patrij. Vprašanje je samo, ali bo to le revizija z vidika pravilnosti postopka ali tudi z vidika smotrnosti nakupa. Revizija smotrnosti je vsebinska in zelo zahtevna ter se je računsko sodišče loteva redko. Ker gre v tem primeru za posebno zahtevno področje nakupa zapletenih oborožitvenih sistemov, bi si državni revizorji zagotovo morali pomagati z izvedenci, ki pa jih v Sloveniji skorajda ni, zato jih bodo najverjetneje iskali v tujini.

Revizorje bo zagotovo zanimalo, zakaj se je obrambno ministrstvo glede nakupa oklepnikov pogajalo samo z enim dobaviteljem (Rotis/Patria), saj takšna pogajanja ne prinesejo želenega učinka, ker ni možnosti primerjave in manevrskega prostora za kupca. Dodajmo, da so se predstavniki Patrie poleti 2006 tudi sami čudili, zakaj se želi ministrstvo z njimi pogajati, če pa jih je pred tem že izbralo kot dobavitelja. Toda ministrstvo je sprejelo pravilnik z nenavadnim določilom - da najprej izbere dobavitelja, potem pa se z njim pogaja. Za revizorje bo torej na mestu vprašanje, zakaj je pravilnik s takšno vsebino sprejet in ali sledi splošnim načelom iz zakona o javnih naročilih. Komisija za preprečevanje korupcije je pred dvema mesecema, denimo, ugotovila, da ministrstvo za obrambo ponudnikov oklepnikov ni obravnavalo enakopravno.

Šoltes je včeraj sam poudaril, da četudi so naročila zaupne narave izvzeta iz postopkovnih pravil javnega naročanja, tudi pri njih velja zaveza temeljnim načelom pri porabi javnih financ - preglednost, gospodarnost in enakopravnost.

Na koncu ostaja vprašanje, ali bo računsko sodišče k reviziji pristopilo še pred parlamentarnimi volitvami. Na to Šoltes ni hotel odgovoriti. Prevladuje neuradno mnenje, da revizije pred volitvami najverjetneje ne bo, saj bi takšna akcija v že tako pregretem političnem ozračju revizorjem in izvedencem povzročila dodatne težave.