Vsem večjim prehranskim trgovcem in skoraj 100 dobaviteljem je namreč urad prejšnji mesec poslal vprašanja o razlogih za zviševanje cen izdelkov. A odziv trgovcev in dobaviteljev je bil malodane porazen. Od sedmih največjih trgovcev z živili so se odzvali štirje, med njimi Mercator, Tuš in Spar, ki imajo že več kot 85-odstotni tržni delež, in Leclerc, od 92 dobaviteljev pa jih je izpolnjene vprašalnike vrnilo le 35. "Nisem najbolj srečen. Slišati je veliko pritožb, ko pa postaviš konkretna vprašanja, odgovorov ni. Mnogi odgovori so tudi nekakovostni," je razočaranje nad odzivom izrazil Plahutnik.

Poleg tega so nekateri podatki, ki so jih posredovali trgovci in dobavitelji, neprimerljivi, opozarjajo na uradu. Takšni so na primer podatki o maržah. Dobavitelji so posredovali podatke za izbrane izdelke, pri čemer urad ugotavlja, da so pri nekaterih izdelkih zelo visoke marže pri vseh trgovskih družbah. Trgovske družbe pa so posredovale podatke o povprečnih maržah po blagovnih skupinah, ki so na prvi pogled nižje, kot jih navajajo dobavitelji. A takšna primerjava podatkov ni smiselna.

Na uradu slab odziv na anketo pripisujejo predvsem vsebini zahtevanih podatkov, saj ti predstavljajo poslovne skrivnosti, katerih razkritje bi lahko še posebno manjšim dobaviteljem povzročilo nepopravljivo gospodarsko škodo. A kot je pojasnil Plahutnik, urad s vprašalnikom pridobljenih konkretnih podatkov ne bo predstavil javnosti. Tako tudi ni želel odgovoriti na vprašanje, ali podatki kažejo na morebitno kartelno dogovarjanje mesarjev in mlekarjev, ki naj bi jih po naših informacijah urad še posebej preiskal.

Kljub slabemu odzivu bodo pridobljeni podatki uradu vendarle v pomoč pri ugotavljanju morebitnih kršitev pravil varstva konkurence. "To je posnetek stanja na trgu, ki lahko vodi v nadaljnje aktivnosti," je napovedal Plahutnik. Kakšne natančno bodo te aktivnosti, pa ni želel razkriti. Urad bo, kot je poudaril, ravnal v skladu s svojimi pooblastili, in zagotovil, da postopek nikakor ni končan.

In kaj je na podlagi ankete doslej ugotovil varuh konkurence? Ugotovil je, da se navedbe dobaviteljev in trgovcev o razlogih za zviševanje cen ne ujemajo povsem. Dobavitelji kot razloge navajajo naraščanje cen osnovnih surovin, embalaže, energentov, rast ostalih stroškov, akcije pri trgovcih, polletno zamrznitev cen ob uvedbi evra, povečevanje pogodbenih bonitet trgovcev, trgovci pa del krivde prelagajo na dobavitelje.

barbara.hren@dnevnik.si