Maki Kaji je oče sestavljanke s številkami Sudoku. Vsake tri mesece ob pomoči tisočih Japoncev, ki mu pošiljajo ideje za nove miselne igre, izbere tiste najbolj zanimive, jih razdela in objavi v svoji ugankarski reviji "Nikoli". Tudi Sudoku je luč sveta ugledal na ta način. Kmalu potem, ko ga je Kaji predstavil japonski publiki, je Sudoku začel svoj osvajalni pohod po svetu.

Skrivnost je v preprostih pravilih

Kaji, ki je sestavljanki s številkami dal tudi ime – Sudoku, se je v intervjuju za BBC spomnil, kako vznemirjen je bil, ko je igro razvijal. „Počutil sem se, kot da bi našel zaklad. Sploh mi ni šlo za denar, pač pa preprosto za to, da bi stvar rešil.“ Priznal je, da z igro ni zaslužil veliko denarja, saj Sudokuja ni avtorsko zaščitil. Pravi, da je za novo miselno igro od ideje do realizacije potrebno eno leto dela. „Skrivnost je v preprostih pravilih, ki morajo biti jasna tudi popolnim začetnikom. Dober sestavljalec mora biti sposoben ista pravila postaviti tako za težke kot za lahke igre.“ Povedal je še, da pri realizaciji nove igre z idejami običajno pomaga dvesto do tristo ljudi.

Številke za Japonce lažje kot črke

Računalniški programer Noboyuki Sakamoto je svoj prvi puzle objavil prav Kajijevi reviji. „Japonci nismo dobri pri izumljanju novih reči,“ pravi. „Smo pa zelo dobri pri njihovem preoblikovanju in redefiniranju.“ Japonci so z mislenimi igrami skoraj obsedeni. Ugankarske oddaje na japonski televiziji so med najbolj gledanimi sploh. Predsednik združenja matematikov Tsuneharu Okabe je prepričan, da pri japonski ljubezni do računskih miselnih orehov veliko vlogo igra dejstvo, da imajo računske sestavljanke samo eno rešitev. „Križanke so za nas zaradi jezikovnih posebnosti veliko težje. Imamo mnogo besed, ki zvenijo enako, pomenijo pa vsaka nekaj drugega.“

V novi igri bomo "delali kačo"

Maki Kaji pa ima v ognju že novo železo: igro, ki jo je poimenoval Slitherlink. Gre za mrežo pik in številk 0, 1, 2 in 3. Pike in številke je potrebno povezati med seboj, vendar pri tem lahko uporabimo le toliko potez, kot je "visoka" številka, proti kateri gremo. Če denimo želimo piko povezati s trojko, lahko ta naredimo le s tremi potezami. Razultat je „kača“, ki jo sestavljajo vse pike in številke. Kaji pravi, da je igra izjemno zabavna, vendar v njej bolj uživajo „puzle fani“. „Sudkou pa rešujejo vsi, od malčkov do stoletnikov,“ pravi, in dodaja: „Ideja za tako posebno igro, kot je Sudoku, se zgodi enkrat na sto let.“