Zagonsko podjetje je bilo ustanovljeno leta 2019 v Sloveniji, za njegov rojstni datum pa štejejo januar leta 2021, ko se je zaključila njegova udeležba v ameriškem startup pospeševalniku Y Combinator, preko katerega je podjetje dobilo zagonska sredstva. Soustanovitelji Tilen Travnik, Luka Sinček, Maj Hrovat in Vladimir Mićković so si že od začetka želeli izdelovati prehranske izdelke, ki so pridelani na bolj trajnostni način. Prvi komercialni produkt je bil rastlinski burger altburger, ki pa poslovno ni bil uspešen, ker je bilo podjetje zaradi hitrosti proizvodnje prisiljeno sodelovati s proizvodnim partnerjem, zato niso uspeli doseči ustrezne cene.

Plod lastnega razvoja

Ker so fantje verjeli v drugo priložnost, so se osredotočili na izdelavo celih kosov rastlinskega mesa, marmoriranih z maščobnimi žilami, ki popolno oponašajo pravo meso. Tehnologijo za proizvodnjo so razvili kot prvi na svetu v šestih mesecih in je v celoti plod lastnega razvoja. »Osnovno tehnologijo smo razvijali leta 2020, naslednje leto pa smo bili sprejeti v Y Combinator in smo ustanovili podjetje v Ameriki,« razloži soustanovitelj in direktor podjetja Bevo Tilen Travnik. »Takrat smo tudi zaključili razvoj izdelka juicy marbles, ki ga tržimo danes. Imeli smo srečo, da se nam zaradi covida, ko so aktivnosti potekale na daljavo, ni bilo treba preseliti v Ameriko, tako da smo večino sredstev, ki smo jih dobili preko pospeševalnika, lahko namenili razvoju strojne opreme in izdelka.«

Na vprašanje, zakaj niso delovali v okviru katerega od slovenskih pospeševalnikov, Travnik odgovarja, če podjetju uspe priti v ameriški pospeševalnik, mu ta sam zagotovi sredstva (takrat 125 tisoč dolarjev, danes že pol milijona dolarjev), predvsem pa je pomembno, da je zagotovljeno nadaljnje financiranje pod razmeroma ugodnimi pogoji. Ob koncu pospeševalnega programa Y Combinatorja namreč poteka demo dan, ki ga spremlja več tisoč vlagateljev. S prvo rundo zbiranja sredstev podjetje tako ni imelo nobenih težav. Zanimivo pa je, da so večino kapitala za ameriško podjetje dobili od evropskih vlagateljev, ki si prizadevajo preobrniti okoljske spremembe. Konec leta 2021 so se dogovorili z več skladi tveganega kapitala, med njimi z nemškim World Fund in ameriškim AgFunder, da za 4,5 milijona dolarjev vstopita v lastniško strukturo, dobili pa so še dodatna sredstva iz podobnih virov.

Absolutna novost na trgu

Rastlinsko meso v kosu je bilo na trgu absolutna novost, ki je požela pozornost vegetarijancev in tudi uživalcev pravega mesa. Zaradi covida so izdelke začeli prodajati prek spleta, kar je bila dobra priložnost, saj so se logistične storitve zaradi pandemije začele intenzivno razvijati. Stroškovno je bilo sicer neučinkovito pošiljati izdelke z ledenimi vrečkami in izolacijo po svetu, z vidika pridobivanja prvih kupcev, mnenj in sledilcev pa je bila to uspešna marketinška poteza, navede Tilen Travnik. Izdelke so sami pošiljali po Evropi in Ameriki, nato pa so v slednji našli partnerja, tako da je logistika zdaj ločena. Pošiljke potujejo v Ameriko z ladjo, nato pa jih razpošilja lokalni partner.

Proizvodnja, ki se je začela v Domžalah s precej manjšimi zmogljivostmi kot danes, še vedno poteka na isti lokaciji v tovarni, ki meri 600 kvadratnih metrov. To podjetju, ki ima trideset zaposlenih, omogoča, da iz proizvodne linije pride dobra paleta izdelkov na dan ali nekaj palet na teden. »S temi lahko zalagamo štiri večje evropske trgovce, pri tem bi pohvalil Mercator, ki nas je v Sloveniji vzel pod svoje okrilje. Smo pa v trgovinah na voljo še v Veliki Britaniji, Švici in Avstriji, preko spleta pa v vseh evropskih državah in Ameriki,« pove Travnik in doda, da povpraševanje in ponudba enako hitro rasteta. Sčasoma bodo začeli v ponudbo dodajati še druge produkte, pri čemer so precej zahtevni, kaj vanjo sodi. Nov produkt podjetja Bevo lahko pričakujemo predvidoma do konca leta, sklene direktor.