Kar 90 odstotkov proizvodnje izvozi v več kot 30 držav, največ v evropske države, v zadnjih letih pa tudi na druge celine. Neosvojena trdnjava ostajajo le še ZDA. Podjetje, ki je bilo leta 2019 okronano z nazivom gorenjska gazela, zaposluje več kot 150 ljudi.

Inovativnost in vztrajnost ustanovitelja

»Temelji podjetja so odlični. Zahvala za to gre ustanovitelju, že pokojnemu očetu Agromehanike, trmastemu in delavnemu Žirovcu Frideriku Lazarju,« sta si enotna nadzornika družbe, Friderikova soproga Viktorija Lazar in eden od Friderikovih nekdanjih tesnih sodelavcev Franc Selak. Oba se strinjata, da je podjetje zraslo na temeljih Friderikove večne želje, da bi kmetom, vinogradnikom in sadjarjem z inovacijami olajšal delo. Začel je s preprostimi predelavami in izboljšavami obstoječih strojev in nadaljeval s proizvodnjo lastnih škropilnic in pršilnikov. Z njimi je Agromehanika med letoma 1970 in 1990 postala vodilni jugoslovanski proizvajalec strojev za zaščito pridelka, ki jih je uspešno izvažala tudi v države vzhodne Evrope.

Svoje poslovne centre in predstavništva so imeli po vsej nekdanji domovini, poleg lastne mehanizacije pa so prodajali tudi tujo. Z razpadom nekdanje skupne države so čez noč izgubili glavne trge, število zaposlenih pa je padlo s 160 na 60. »S spremembo zakonodaje smo podjetje v celoti olastninili in Friderik Lazar je ostal direktor. Trudili smo se za preboj na zahodne trge. Ena od prelomnic je bilo zastopstvo za svetovno znane traktorje znamke Antonio Carraro, pozneje pa še Renaultove in Deutz-Fahrerjeve. Pravi podvig in zgodba o uspehu pa sta bila razvoj in proizvodnja lastnega traktorja AGT,« nadaljevanje zgodbe uspešnega podjetja povzame Jan Šinkovec, Friderikov svak, ki je danes prvi mož podjetja.

Prvi do okolja prijaznejši traktorji na svetu

Od prvega modela je šel njihov paradni konj skozi vrsto inovacij in izboljšav. »Kot prvi na svetu smo na trgu ponudili kompaktni traktor z novim motorjem z emisijskim standardom STAGE 5 v razredu 50 do 60 KM. Na to smo lahko upravičeno ponosni,« pove Anže, direktorjev sin in vodja prodaje ter predstavnik tretje generacije v družbi. V Agromehaniki poleg tega radi izpostavijo, da je traktor AGT 1060 oblikovan tako, da uporabnikom olajša delo pri zahtevnih opravilih v kmetijstvu, vinogradništvu in sadjarstvu, z določenimi tehničnimi dodatki pa je primeren tudi za uporabo v gozdarstvu in za komunalna opravila. Vendar ni le funkcionalen in prijazen do okolja, odlikuje ga tudi edinstven dizajn s podpisom priznanega slovaškega industrijskega oblikovalca Bystrika Micka. »To nas umešča med napredna kmetijska podjetja in tako ohranjamo tudi močan položaj na trgu,« doda Anže.

Trenutni direktor Jan Šinkovec je vedno dobro sodeloval s tastom, danes pa tudi s sinom Anžetom tvorita vse bolj uigran tandem. Oba sta se posla morala priučiti, Jan je namreč po izobrazbi fizik, Anže pa politolog. A delo za družino ima vendarle poseben čar. »To ima v naši panogi, kjer je večina podjetij zrasla v družinskih krogih, velik vpliv. Odnosi med nami so veliko bolj osebni. Ni nepomembno, ali na sestanek v podjetju ali s partnerji pridem jaz, saj vedo, da imam v družbi pomembno funkcijo. Vedo, da sem sin direktorja. Tako na to gleda sogovornik, jaz osebno pa to dojemam kot dodatno motivacijo in odgovornost, da moram upravičiti zaupanje in dati od sebe še nekaj več,« razmišlja Anže.

Trdni temelji podjetja

Kakovost, inovativnost in razvoj lastnih izdelkov ter zastopanje najkakovostnejših tujih blagovnih znamk so že vrsto let eno od vodil Agromehanike. Okoli 60 odstotkov prihodkov ustvarijo s prodajo lastnih izdelkov, 40 odstotkov pa s prodajo izdelkov tujih izdelovalcev. Še vedno sledijo svoji srednjeročni viziji, katere cilj je postati pomemben akter v vodilni skupini proizvajalcev škropilne tehnike in kompaktnih traktorjev v EU. In zakaj je Agromehanika uspešnejša od konkurence? Gotovo k temu pripomorejo razvoj lastne tehnologije ter vsako leto izboljšani modeli škropilnic, pršilnikov, traktorjev in druge mehanizacije, ki jo ponujajo trgu. Njihova razvojna ekipa dela s polno paro. So eni redkih proizvajalcev škropilnic, ki so razvili lasten računalnik za avtomatizacijo procesa škropljenja. »Za razvoj je zdaj ravno pravi čas, saj imamo vendarle malo več časa kot pred krizo, ki ga lahko namenimo za razmislek, kako naprej. Naš cilj je, da bomo lahko po koncu krize kupcem ponudili nove, še boljše izdelke,« z optimizmom v prihodnost zre Anže.

Da ima podjetje trdne temelje, potrdi tudi Janez Pušavec, nadzornik in solastnik, ki največjo konkurenčno prednost Agromehanike vidi v sposobnosti prilagajanja kupcu in razmeram na trgu. Viktorija Lazar, ki z Agromehaniko v dobrem in slabem živi še desetletje več, pa stavi na mlade. Franc Selak, še en starosta Agromehanike, doda še to pomenljivo misel: »Računalnik ne more zamenjati človeških odnosov. Mašina je mašina, človek pa človek. Tega se morajo zavedati tudi mladi. Kajti tudi če gre naročilo na računalnik, to še ne pomeni, da roba že leti. Osebni odnos je tisto, kar šteje.«

Zgodbe družinskih podjetij nastajajo v sodelovanju z EY Slovenija, ki od leta 2014 vsako leto izda knjigo desetih zgodb slovenskega družinskega podjetništva.