Raziskovalci belgijske univerze KU Leuven in Univerze v New Yorku (NYU) so preučili 33,8 milijona oglasov na Facebooku, ki so bili na omrežju aktivni od julija 2020 do februarja letos. Ekipa je sporočila, da gre za prvo znano študijo, v kateri so v tako obsežnem številu ocenjevali, kako učinkovit je sistem Facebooka za uveljavljanje pravil glede političnih oglasov.

Facebook uveljavlja strožje pogoje za plačane oglase s področja družbenih tem, volitev in politik, to pomeni tudi promocije političnih kandidatov. Tovrstni oglasi se pojavljajo z opombo, ki razkriva plačnika. Oglase, za katere ugotovijo, da so politični, ampak jih niso označili kot takšne, odstranijo z omrežja.

Zmotili so se v kar 83 odstotkih primerov

Raziskovalci so odkrili, da se je omrežje, ko je preučevalo, ali je oglas političen, v 83 odstotkih zmotilo. V to je vključenih 117.000 primerov, ko Facebookov sistem ni označil oglasa kot političnega, čeprav je to bil, ter 40.000 primerov, ko je bil oglas zmotno označen za političnega. Opozorili so še, da Facebookov sistem zaznavanja temelji predvsem na ključnih besedah v oglasih, kar pa je avtomatiziran postopek, čeprav imajo pri tem pomembno vlogo tudi zaposleni.

V času, ko so preučevali podjetje, ki se sedaj imenuje Meta, so potekle tudi pomembnejše volitve, med drugim v ZDA in Braziliji. Zato so raziskovalci posvarili, da napačno označevanje oglasov daje priložnost za manipulacije. »Ko Facebook napačno identificira oglaševalce, ki nepravilno označijo svoje oglase, lahko predvsem tisti zlonamerni na ta način širijo dezinformacije,« so dodali.

V okviru raziskave so še ugotovili, da je šlo pri večini napačno identificiranih oglasov za takšne zunaj ZDA. Najslabše je bilo s prepoznavanjem oglasov v Maleziji, kjer so zgrešili 45 odstotkov oglasov. V Makedoniji, Argentini, Turčiji, Portugalskem, Franciji in Srbiji je ta delež znašal eno četrtino.