Kot ponesrečeno prvoaprilsko šalo bi lahko opisali to, kar so si te dni privoščili pri Volkswagnu. 29. marca so na svoji spletni strani objavili, da se bo znamka vozil na ameriškem trgu po novem imenovala Voltswagen. »K bomo spremenili v T, a kar se ne spreminja, je naša zavezanost k izdelavi najboljših vozil,« so zapisali. Sprememba imena bi naj torej poudarila njihovo zavezanost električnim vozilom. Sporočilo, ki sicer res zveni kot prvoaprilska šala, a je bilo objavljeno konec marca, so številni vzeli resno.

Mark Gillies, Volkswagnov predstavnik za odnose z javnostmi, je po objavi sporočila v ponedeljek zatrdil, da ne gre za šalo. Tudi na uradnem twitter profilu so sledilcem napovedali spremembo imena. »Vemo, da je 66 neobičajna starost za spremembo imena, vendar smo bili po srcu vedno mladi. Predstavljamo Voltswagen. Podoben je Volkswagnu, a s poudarkom na električni vožnji. Začenjamo s povsem novim, povsem električnim športnim terencem ID.4 – že na voljo,« se glasi objava z 29. marca. Novico so povzeli številni svetovni mediji. Naslednji dan je družba sporočila, da gre za »pred-prvoaprilsko šalo«. Najbrž je odveč poudariti, da se javnosti, ki nikakor še ni pozabila in prebolela afere dieselgate, šala ni zdela najbolj posrečena.

»Odgovorno podjetje si ne bi smelo privoščiti česa takšnega«

Slabo premišljena potegavščina, ki je najbrž imela za cilj podjetje prikazati kot duhovito, hkrati pa prispevati k promociji novega električnega avtomobila, ima več posledic. Poleg tistih, ki jih je ujezilo, da so se pustili na takšen način potegniti za nos pred 1. aprilom, so nejevoljni tudi vlagatelji. Analitiki z Wall Streeta so namreč ob objavi spremembe imena izdali ocene o tem, kaj takšna sprememba pomeni za strateško usmeritev družbe. Volkswagen bi se lahko zaradi te domislice znašel tudi na tankem ledu, saj bi lahko zmeda glede imena sprožila nadzor Komisije za vrednostne papirje. Zakon o borzi vrednostnih papirjev namreč podjetjem prepoveduje, da dajejo vlagateljem napačne ali zavajajoče informacije. »Odgovorno podjetje si ne bi smelo privoščiti česa takšnega,« pravi Charles Whitehead, profesor gospodarskega prava. Da gre za izvrsten prikaz moči medijev, pa komentira pravnik Jonathan Richman, ki dodaja, da je treba biti resnično previden pri šaljenju, saj »nikoli ne veš, kaj bo premaknilo trg. S stališča Volkswagna naj bi bilo to zabavno, a zabava nekoga je lahko dobiček ali izguba nekoga drugega,« je dejal. Volkswagnove delnice so sicer po objavi sporočila o spremembi imena na kratko poskočile za 10 odstotkov.

Golfburg namesto Wolfsburga

Takšen pred-prvoaprilski hec, s katerim se podjetje skuša prikazati kot okoljsko ozaveščeno, bi javnost pri kateri drugi družbi najbrž drugače pospremila kot pri Volkswagnu. Spomin na goljufijo velikanskih razsežnosti iz leta 2015 je namreč še zelo živ. Volkswagen je bil takrat zasačen pri vgrajevanju opreme za prilagajanje vrednosti izpustov. Vgrajena oprema je v avtomobilih z dizelskim motorjem omogočila prikaz nižje vrednosti emisij škodljivih plinov med testnim preizkusom, med običajno vožnjo pa je bil izpust dušikovih oksidov tudi do štiridesetkrat višji.

Prvoaprilske šale velikih podjetij niso sicer nič novega, tudi Volkswagen si jih jih v preteklosti že privoščil. Leta 2013 so se denimo pošalili, da se je mesto Wolfsburg, kjer je sedež podjetja, preimenovalo v Golfsburg. A v izogib temu, da bi šale kdo ne razumel, podjetja v tovrstnih šaljivih sporočilih zapišejo kaj očitno neresničnega, ali pa zapis vsaj pospremijo z mežikajočim emotikonom. Vsekakor pa bi v Volkswagnu lahko vedeli, da po tem, ko te dobijo na gromozanski laži, morda nekaj časa ni najbolj pametno niti v šali opletati z neresnicami.