Jubilejna stota sezona ameriške nogometne lige (NFL) se bo končala v noči na ponedeljek, ko bosta ob pol enih ponoči na igrišče v Miamiju stopili ekipi iz San Francisca in Kansas Cityja. V štiriinpetdeseti izvedbi Superbowla, kot ga poznamo danes, bo to šele prvo medsebojno finalno srečanje obeh moštev.

Za nogometaše Kansasa bo to prvi finale po petdesetih letih, 11. januarja 1970 so v četrti izvedbi Superbowla ugnali Vikinge iz Minnesote in osvojili (za zdaj) edini Lombardijev pokal. V tem času so nogometaši iz San Francisca nastopili v kar šestih finalih, posebno uspešno je bilo obdobje v letih od 1981 do 1994, ko so si petkrat (1981, 1984, 1988, 1989 in 1994) pokorili vso konkurenco. Nazadnje so na Superbowlu nastopili pred osmimi leti, ko so izgubili proti Baltimoru. Dvoboj na Floridi naj bi na stadionu spremljalo okrog 65.000 ljudi.

Poleg športnega tudi glasbeni in televizijski vrhunec

Finale lige ameriškega nogometa v ZDA je v zadnjih letih prerasel športne okvire in postal globalni televizijski, glasbeni, predvsem pa finančni dogodek, na katerem vsak Američan najde kaj zase. Tako bo ameriško himno pred finalom odpela Demi Lovato, med polčasom pa bosta svoje minute slave dočakali superzvezdnici Shakira in Jennifer Lopez. Med celotnim koncem tedna bodo v največjem mestu na Floridi nastopili še glasbeniki Cardi B, Lady Gaga, Maroon 5, Pitbull, Tiesto, Martin Garrix… Poleg tega je Superbowl tudi najpomembnejši televizijski dogodek v ZDA, saj si je od leta 2010 finalno tekmo vsako leto ogledalo več kot sto milijonov gledalcev. Posledično so izjemno visoke tudi cene oglaševanja, za 30-sekundne oglasne bloke med tekmo je televizijska mreža Fox oglaševalcem zaračunala dobrih pet milijonov evrov. Nekoliko nižje so številke za oglase pred tekmo in po njej, v tem primeru so podjetja plačala od milijona in pol do treh milijonov evrov.

Cene vstopnic rastejo

Ker sta se obe moštvi v finale uvrstili po dolgem času, zanimanje navijačev za dragocene koščke papirja pa je enormno, ameriški strokovnjaki napovedujejo, da bo letošnji Superbowl celo najdražji vseh časov. Najcenejša vstopnica je pred tedni stala nekaj več kot 4200 evrov, v zadnjem tednu pred dogodkom pa se je njena vrednost skoraj podvojila, zdaj znaša že več kot 8000 evrov. Za tiste z debelejšimi denarnicami so na voljo tudi takšne za neverjetnih 63.000 evrov. Podobno, kot je že v navadi, pa so tudi organizatorji v Miamiju ponudili skupinske vstopnice za osemnajst ljudi v nadstandardni loži, za kar pa je bilo treba odšteti vrtoglavih 400.000 evrov.

Med trenerjema kar 21 let razlike

Zanimiv bo tudi obračun obeh glavnih strategov. Igralce Kansasa vodi enainšestdesetletni Andy Reid, ki bo v noči na ponedeljek postal štiriindvajseti trener z več kot enim nastopom na Superbowlu. Prvič je v finalu ekipo vodil leta 2004, ko so njegovi Orli iz Filadelfije izgubili proti Patriotom iz Nove Anglije. Na drugi strani bo nogometašem San Francisca s klopi poveljeval precej mlajši Kyle Shanahan, ki šteje štirideset let, zanj pa bo to prvi Superbowl. S tem bo prvič v zgodovini zabeležena tudi trenerska naveza oče-sin, Kylov oče Mike je namreč v letih 1997 in 1998 popeljal Denver do dveh naslovov.

Na stavnicah vodi Kansas

Ogromno pozornosti je vsako leto namenjeno tudi izbiri tekmovalnih dresov. Tokrat bodo v vlogi gostitelja nastopili Šefi iz Kansasa, ki so za svojo opremo izbrali rdeče drese in bele hlače – enako kombinacijo, v kateri so pred petdesetimi leti ugnali Vikinge. Na drugi strani so 49ers izbrali bele majice in zlate hlače – v takšni opravi so leta 1982 premagali Cincinnati, osem let kasneje pa še Denver. Ena izmed kombinacij bo torej v ponedeljkovih zgodnjih jutranjih urah po slovenskem času doživela prvi finalni poraz, pogled na svetovne stavnice pa razkriva, da so v rahli vlogi favorita igralci Kansasa, a naj bi bil dvoboj zelo izenačen. Ne glede na končnega zmagovalca pa se spet obeta vrhunski spektakel, v katerem se bodo obrnile nepredstavljive številke ameriških zelencev.