Asteroid je kraj Yarrabubba na zahodu Avstralije zadel pred več kot dvema milijardama leti, zato velja za najstarejši odkriti asteroid na zemlji, so o odkritju povedali znanstveniki. Ti so do svoje ugotovitve prišli s testiranji mineralov, ki so jih našli v kamenju na območju kraterja. Odkritje je še posebej zanimivo, saj so z njim morda ugotovili, kaj je glavni razlog za konec ledene dobe, pišejo tuji mediji.

Kako so sploh prišli do odkritja?

Krater je bil odkrit že leta 1979, a geologi takrat niso preučevali njegove starosti, saj je to zelo zapleteno. Ker so znanstveniki s fakultete za preučevanje Zemlje in planetov na univerzi Curtin vedeli, da je zemeljsko površje v Avstraliji zelo staro, so se lotili analize.

Krater zaradi erozije in premikanja tektonski plošč prostemu očesu ni več viden. Znanstveniki so zato označili razpoke na magnetnem polju območja, da bi določil premer kraterja, ki po končni oceni znaša 70 kilometrov.

»Pokrajina na tem območju je zaradi svoje starosti zelo ravna, a skale so zelo izrazite,« je povedal profesor Chris Kirkland, soustvarjalec raziskave.

Da bi določili starost, kdaj je asteroid udaril na Zemljo, so znanstveniki preučili majhne minerale cirkona in monazita, ki so jih našli v skalah. Nad najdbami so bili navdušeni in šokirani. »Starost kamnin sedaj lahko beremo kot letnice na drevesih,« je povedal Kirkland. Skrivnost je v tem, da minerali vsebujejo majhno količino urana, ki skozi leta enakomerno zajeda v svinec. Tako so se naredili okrogli obroči, ki so znanstvenikom pomagali izračunati starost asteroida.

Asteroid je za 200 milijonov let starejši od do sedaj najstarejše odkrite strukture na Zemlji - kupole Vredefort v Južni Afriki.

Kot je za BBC še povedal Kikland, obstaja velika verjetnost, da na tem območju obstaja še kakšen starejši krater, vendar je njegovo iskanje zaradi stalne erozije zemlje zelo oteženo.

Je asteroid kriv za konec ledene dobe?

Z ugotavljanjem starosti asteroida so znanstveniki dognali, da sovpada z izginotjem ene od ledenih dob. Raziskovalci namreč verjamejo, da je bil planet pred udarcem asteroida »ena velika snežna kepa«, nato pa se je sneg nenadoma stalil in ozračje se je segrelo. »Letnica nastanka kraterja zelo natančno sovpada s koncem ledene dobe. Mislimo, da bi udar asteroida imel lahko zelo velik vpliv za razvoj tega dogodka,« je še povedal Kirkland.

Ekipa je nato z računalniškim program naredila model, s pomočjo katerega so ugotovili, da je asteroid prebil več kilometrov debelo snežno odejo, ki je prekrivala snežno površje. V ozračje se je nato sprostilo ogromno vodne pare in toplogrednih plinov, zato je prišlo do segrevanja ozračja, še pišejo pri BBC-ju.

»Že nad starostjo asteroida smo bili zelo navdušeni. Ko pa smo to primerjali še z znanjem zgodovine našega planeta, je raziskovanje postalo še posebej zanimivo,« je še dodal profesor. Znanstveniki ob tem izpostavljajo, da svoje teorije ne morejo povsem potrditi, a poudarjajo, da skale pripovedujejo zgodbo same zase.