Zmedeni? Naj razložimo: 95 g/km CO2 je meja, ki so jo pri Evropski uniji postavili za tisto, do katere smejo po novem proizvajalci s povprečnimi izpusti celotne flote svojih avtomobilov. Z drugimi besedami to pomeni, da smejo imeti prodani novi štirikolesniki v enem letu, z odbitkom petih odstotkov najbolj umazanih v letu 2020, prihodnje leto pa čisto vsi, vsakega proizvajalca zdaj v povprečju izpust CO2 le še 95 g/km ali manj. Pri čemer pridemo do 95 evrov. Toliko bo na vsak prodani avtomobil določene znamke znašala kazen za vsak gram, s katerim bo ta proizvajalec presegel omenjeno dovoljeno povprečje svoje flote. Kar, če dodamo številke, ki pravijo, da so se po letih tudi strmega padanja povprečni izpusti CO2 pri novih avtomobilih v zadnjih treh letih višali, v letu 2018 denimo na povprečnih dobrih 120 g/km, neuradno pa so malce zrasli tudi lani, pomeni, da proizvajalce čakajo gromozanske kazni. Ne seveda vseh, saj so nekateri že zelo blizu zahtevani meji, a če bi ostali pri številkah iz leta 2018, bi po študiji podjetja Jato Dynamics proizvajalci skupno morali plačati kar 33,6 milijarde evrov kazni. Podjetje Moody's, ki je predvidelo karseda realno znižanje izpustov, pa je prišlo do zaključka, da bo skupna kazen v najboljšem primeru 2,4 milijarde, v najslabšem pa 11,2 milijarde evrov.

Jasno, vsega tega se proizvajalci dobro zavedajo in pri tem se tudi skriva del odgovora, zakaj jih večina hiti s promocijo avtomobilov na električni pogon. Ta vsem vliva optimizem, nekaterim tudi precej nerealen, da jim bo cilje glede izpustov uspelo doseči. A treba se je tudi vprašati, kako je sploh lahko prišlo do tega, da se je cilj zadnja leta začel celo oddaljevati, namesto da bi se približeval. Odgovor pa sploh ni tako zapleten.

Deloma so krivi proizvajalci sami, deloma jim je ponagajala politika, deloma pa tudi zahteve kupcev. Natančneje, krivi so strmoglavljenje prodaje avtomobilov z dizelskimi motorji pod včasih že prav nelogičnim pritiskom politike in na drugi strani velika rast prodaje bencinskih, ki imajo višje izpuste CO2. Res je, »gonjo« proti dizlom so sprožili kar (nekateri) proizvajalci sami s prirejanjem podatkov. A po drugi strani so naredili premalo, da bi dizle »ubranili pred napadi« in kupcem razložili njihove prednosti ter so jih raje začeli umikati. Pa čeprav imajo na svoji strani dejstva, ki pravijo, da so najnovejši dizelski motorji čistejši od bencinskih tudi v drugih pogledih, ne le pri izpustih najbolj izpostavljenega CO2. Ko govorimo o »krivdi« kupcev, pa je ta v narekovajih zapisana z razlogom. Ljudje so zadnja leta pač »ponoreli« za športnimi terenci, vsak SUV pa v povprečju v zrak izpusti 16 g/km CO2 več kot denimo njegov lažji in bolj aerodinamičen (kombi)limuzinski ekvivalent. A tudi tu bi lahko proizvajalci odigrali odločnejšo vlogo in kupce usmerili v drugačne modele, tako pa so se na neki način ustrelili v koleno, saj razcvetu SUV v vseh pogledih še kar ni videti konca.

A če se ta hip zdi, da ljudje SUV ne bodo več menjali za druge karoserijske oblike (z določenimi ukrepi bi se sicer tudi to lahko spremenilo), pa se že kažejo indici, da zadnje še ni rekel – dizel. In kako ironično bi bilo, če bi ta zdaj za proizvajalce postal celo rešilna bilka...