Te dni nas trgovci množično vabijo v prodajalne in na svoje spletne strani z obljubami o ekskluzivnih popustih. Težko je reči, koga ta uvožena histerija v povezavi s črnim petkom bolj razveseljuje: kupce, ki divjajo v trgovine, prepričani, da bodo prihranili, ali trgovce, ki na ta dan zaslužijo tudi do tretjino svojega letnega zaslužka? Preden dovolite, da vas premamijo (včasih zgolj na prvi pogled) privlačne ponudbe, je smiselno poznati nekatere tehnike, s katerimi trgovci odpirajo vaše denarnice.

Prva stvar, ki se je je potrebno zavedati, je, da je vaš prihranek trgovcem zadnja briga. Razlog, zakaj trgovci ponujajo popuste, prav gotovo ni altruistične narave in brez dvoma si trgovci ne bodo dovolili, da bi ob koncu dneva šli v minus. S tem v mislih se boste manj verjetno ujeli v past pretiranega zapravljanja za stvari, ki jih ne potrebujete.

Tesnobni kupec je dober kupec

Psihološka manipulacija množic se začne že dolgo pred črnim petkom. Več tednov pred tem trgovci pošiljajo e-poštna sporočila, v katerih potrošnikom obljubljajo neverjetne ponudbe že v dneh in tednih pred črnim petkom. Na ta način se pri kupcih ustvarja pričakovanje, ki vrhunec doseže na črni petek. Adrenalin takrat povzroči, da mnogi kupujejo stvari, ki jih v resnici ne potrebujejo, večinoma zato, ker so jih trgovci prepričali v ekskluzivnost ponudb.

Marketinški strokovnjaki vedo, da tesnobni kupci zapravijo več, zato te občutke podpihujejo s prepričevanjem, da gre za časovno izredno omejeno ponudbo, z omejenim številom artiklov. V kupcu se sproži strah, da bi zamudil »zdaj ali nikoli« ponudbo, četudi gre za nakup nečesa, česar prvotno sploh ni načrtoval.

Trgovci z ugodnimi cenami izdelkov, za katere njihove raziskave trga kažejo, da zanimajo kupce, privabijo potrošnike v svoje (spletne ali fizične) trgovine. Včasih s prodajo takšnih artiklov res ne zaslužijo, a izgubo vkalkulirajo v dobiček, ki nastane, ko kupec pri njih kupi še kaj. Pri tem računajo na to, da se mnogi niso zares pozanimali o običajni ceni nekega izdelka, zato jih ni težko prepričati, da gre za ugodno ponudbo, čeprav je popust v resnici zelo majhen.

Črni petek trgovcem pogosto pomaga znebiti se stvari, ki se jim valjajo po skladiščih in jim jih po zastavljeni ceni ne bi uspelo prodati. Nemalokrat gre pri tehnologiji za starejše modele. Če se temeljito poučite o tem, kaj kupujete, ni s tem nič narobe, velja pa biti pozoren, da ne bi po pomoti kupili »nov« model televizorja, ki v resnici ni tako zelo nov.

Umazan trik, ki se ga poslužujejo nekateri trgovci, je višanje cen v tednih pred črnim petkom. Na ta način se lahko hvalijo z norimi popusti, v resnici pa lažejo potrošnikom.

Preberite še: Črni petek ni nujno najboljši dan za nakupe

Kaj se med nakupovanjem dogaja v možganih?

Martin Lindstrom, strokovnjak za znamčenje, je za Bloomberg dejal, da se možgani med nakupovanjem večinoma vedejo iracionalno in se pri tem napajajo iz nezavednega. »Ko ljudje najdejo odlično ponudbo, v resnici začutijo srečo in užitek,« pa pravi James Mourey, profesor, ki se ukvarja z znanstvenim pristopom k potrošništvu. Ko vidite nekaj, kar vam je všeč, se v možganih aktivira nukleus akumbens, center za nagrajevanje. Po drugi strani pa, so raziskave pokazale, da se nam zaradi cene, ki je po naše nepoštena, v možganih aktivira insularni reženj, ki je povezan z občutenjem bolečine. »Ko kupec vidi artikel po ceni, ki je po njegove poštena, občuti zadovoljstvo,« še pojasnjuje Mourey.

Če ne želite prazničnega decembra začeti s preveč izpraznjeno denarnico, si ob črnem petku ne dovolite brezglavega zapravljanja. Kupite tisto, kar je že dlje časa na vašem seznamu in izdelke, o katerih ste se dobro poučili in veste, kakšna je sicer njihova cena.