Upokojitev lastnika Alibabe Jacka Maja ni novica. Da se bo umaknil z mesta predsednika uprave, je napovedal že lani, ko je imenoval svojega naslednika – Daniela Zhanga, takrat generalnega direktorja Alibabe. »Ko smo leta 1999 ustanovili Alibabo, je bil naš cilj, da zgradimo družbo, na katero bosta ponosna Kitajska in svet, in družbo, ki bo zajemala tri stoletja in trajala 102 leti. Ob tem smo vedeli, da nihče ne more ostati v družbi 102 leti. Zaradi fizičnih omejitev, zmožnosti in energije nihče ne bi smel nositi odgovornosti predsednika uprave in generalnega direktorja za vedno,« je Ma takrat zapisal v pismu, obljubo o svojem odhodu pa po 12-mesečnem uvajanju Zhanga tudi držal. Danes se je Ma, ki je na eni od službenih zabav posnemal Michaela Jacksona, na desetem rojstnem dnevu Alibabe pa oblečen v metalca prepeval Can You Feel The Love Tonight, poslovil velikem slogu. Na 55. rojstni dan, v solzah, oblečen kot rock zvezdnik ter z lasuljo na glavi in kitaro v roki.

Poslovilna zabava na stadionu

»Danes zvečer začenjam novo življenje. Verjamem, da je svet dober, ponuja ogromno priložnosti, sam pa obožujem vznemirjenje, zato se bom tudi tako zgodaj upokojil,« je na stadionu za 80.000 ljudi v domačem mestu Gangzhou, kjer je pred 20 leti ustanovil Alibabo, nagovoril tisoče zaposlenih in goste, ki so se udeležili njegove štiriurne zabave. S tem je še poudaril, da se iz Alibabe umika, ker se bo posvetil filantropiji, predvsem izobraževanju na podeželju, ne pa, kot namigujejo nekateri, zato, ker tako zahteva kitajska vlada.

Njegovo slovo bi kljub solzam težko opisali kot grenko. Je najbogatejši Kitajec in ima 38,4 milijarde dolarjev premoženja. Ohranil bo tudi 6,22-odstotni delež v Alibabi, ki ima danes več kot sto tisoč zaposlenih, in še eno leto ostal član uprave, vsem, ki prihajajo za njim, pa na srce polaga opozorilo, da nikoli ne smejo pozabiti na sanje. »Zaradi sanj še naprej trdo delamo, zaradi sanj se nikoli ne bojimo napak… ali zastojev.«

Zavrnjen na Harvardu in v KFC

Jack Ma, rojen kot Ma Yun, je resnično velik zagovornik trdega dela. Tega ni dokazal le z zagovarjanjem spornega sistema 996, ko se je s še nekaterimi kitajskimi podjetniki zavzemal za to, da bi delavci na Kitajskem delali 12 ur na dan, šest dni na teden, ampak tudi z lastnim zgledom. Tako je kot študent angleščine devet let kolesaril s tujimi turisti po več kot sto kilometrov dolgih turah, da bi bolje obvladal angleški jezik, velik deloholik pa je bil tudi kasneje.

Zakaj je za študij angleščine, če je bil tako zagrizen, potreboval devet let, pove podatek, da je potreboval štiri leta, da mu je uspelo opraviti sprejemne izpite za fakulteto, zavrnitev pa je bil vajen tudi kasneje. Tako se je na primer desetkrat poskušal vpisati na Harvard, neuspešno pa se je prijavil za 30 različnih služb. Med njimi je bilo tudi delo v verigi s hitro prehrano KFC, kjer so vzeli vse, ki so se prijavili za delo – razen Maja. »Prišel sem na razgovor za službo na policiji, a so rekli, da nisem dovolj dober. Šel sem celo na KFC, ko je ta prišel v moje mesto. Za službo se je takrat prijavilo 24 ljudi. 23 so jih sprejeli, jaz sem bil edini…« je o svojih soočenjih z zavrnitvami povedal v intervjuju za Bloomberg. Da mu te niso ubile ali zagrenile duha, pa priča ne samo njegovo bogastvo, ampak tudi to, da velja za izjemno živahnega, karizmatičnega in odprtega človeka. Ki zna vztrajati.

Brez računalniških izkušenj postal e-gigant

Na Harvard ni prišel, je pa končal študij angleščine, čeprav je že pri 33 letih, ko si je kupil prvi računalnik, začel kazati ambicije v spletu. In to od trenutka, ko je v spletni iskalnik vpisal besedo pivo, ta pa mu ni prikazal nobenega zadetka s kitajskim pivom. Ni se pustil motiti s tem, da ni vedel čisto nič ne o internetu ne o računalništvu, bolj se je oprl na svojo intuicijo, kaj hoče uporabnik spleta. Potreboval je dva poskusa, dve podjetji, nato pa doživel uspeh. Z Alibabo, ki jo je ustanovil v svojem malem stanovanju s finančnim vložkom prijateljev, mu je uspelo zgraditi podjetje, ki je preseglo primerjave z Ebayem in postalo ena največjih družb na svetu. Njegov e-gigant, ki se je začel kot trgovska platforma za poslovneže, potem pa postal platforma za potrošnike, je spletel lovke od e-trgovine in finančnih storitev, kot je platforma za digitalno plačevanje Alipay, do umetne inteligence, vse to pa je Maju, kot pravijo poznavalci, uspelo predvsem s karizmo in strateško vizijo. In to bo po njegovem odhodu težko nadomestiti. »Takšnih ni. On je Steve Jobs Kitajske,« pravijo.