Kombuča je mladega podjetnika navdušila v trenutku, ko jo je prvič pokusil. »Poletne počitnice sem pogosto preživljal pri bratu v tujini. Najprej v Ameriki, pred dvema letoma, ko se je z ženo preselil na Kanarske otoke, tudi tam,« pove Mirza Ljubijankić, samozavesten sogovornik, ki kljub mladosti izraža zrelost, tudi zaupanje. In prav na Kanarskih otokih se je prvič seznanil s kombučo, pijačo, ki mu jo je postregel brat Zlatan. Ta jo je v Španijo pripeljal iz Amerike, kjer ga je z napitkom seznanil učitelj joge. »Seveda je bil prvi okus ogaben, ko sem ji dodal pomarančni sok, pa je bilo nekaj čisto drugega,« pove Zlatan Ljubijankić, ki tudi sicer veliko pozornosti nameni zdravemu načinu življenja.

Podjetništvo je športna disciplina

V tem obdobju tudi učenja in eksperimentiranja s kombučo in okusi je za rakom črevesa zbolel njun oče. »To je bilo težko obdobje za vso družino, pa tudi premik v miselnosti in spoznanje o pomenu zdravega načina življenja. Da bi mu olajšali številne negativne učinke, ki jih s sabo prinaša uporaba farmacevtskih izdelkov, smo v domači kuhinji začeli pripravljati napitek,« o začetku pove Mirza, ki je prvo gobo za pripravo kombuče kupil kar na spletnem portalu Bolha.

»Prve litre kombuče sem skuhal v domači kuhinji, nato pa manjšo proizvodnjo za družino in prijatelje razvil kar v domači sobi, kjer je pogojev in prostora hitro zmanjkalo,« pove Mirta, Zlatan pa ga dopolni: »Na trgu dobimo pijače, ki so pasterizirane, uničene. Pijemo jih le zaradi dobrega okusa. Ve se, da so te pijače zelo sladkane. Kombuča je po drugi strani nizkokalorična pijača, ki vsebuje malo sladkorja. Proces pridelave je naraven. Ni pasterizirana, ima številne zdravilne učinke. Je zelo dober probiotik, vsebuje veliko encimov. Ne nazadnje je podjetništvo športna disciplina, ki zahteva odlično fizično in psihično kondicijo.«

Od Ustvarjalnika do investitorja

Kot da mu je bilo namenjeno, se je Mirza kot dijak tretjega letnika srednje ekonomske šole iz radovednosti v sklopu podjetniškega krožka priključil Ustvarjalniku, ki mladim pomaga pri razvoju podjetniških idej. Stvar ga je takoj pritegnila. »Spomnim se, da me je poklical in mi razložil, da ima dobro idejo, ki je v Sloveniji še nimajo, in da v tujini uspešno deluje,« ponosen na brata pove Zlatan, ki je takrat tudi že sam uspešno gradil kariero prav na področju pijač. Lani je podjetje BeLife uspešno zaživelo. V začetku je proizvodnja potekala kar v domači kuhinji, trenutno pa deluje v najetih prostorih v gostilni blizu Arboretuma Volčji Potok. A do najetih prostorov in proizvodnje v pritličnih prostorih ter pisarne nad lokalom je bila pot, polna izzivov in učenja.

»Z bratom sva odraščala v delavski družini, tako da nama starši razen močne podpore, ki jo imava še danes, finančno niso mogli pomagati,« odkrito pove Mirza, ki je investitorje najprej poskusil najti v krogu prijateljev. »Veliko ljudi, ki imajo denar, ni želelo tvegati. Kar seveda razumem – ne nazadnje, kdo bo posodil denar mulcu, in to za izdelek, pijačo, ki je sploh niso poznali.« Tukaj je mlademu podjetniku, ki se je sicer vpisal na ekonomsko fakulteto, a jo je kmalu tudi zapustil, na pomoč priskočil Matija Goljar, ustanovitelj Ustvarjalnika. Ta ga je usmeril do investitorja, ki je bil pripravljen tvegati.

»Prav tako sem imel srečo, da so zanimanje za kombučo pokazali lastnica trgovinice Zlata ptička, ki prodaja zdravo, v večini lokalno pridelano hrano, naravno kozmetiko ter izvirne trendovske izdelke butičnih slovenskih ustvarjalcev, in gostinca lokala Korobač. Bili so prvi, ki so postregli kamniško kombučo,« ponosno pove Mirza, ki ga je iskreno prevzelo tudi zaupanje naročnikov. »Ključen problem ni prodati. Če imaš dobro zgodbo, prodaš vse. Ključ je, da se kupec vrne. Ne nazadnje prodajamo hrano,« pripomni Zlatan, ki omeni, da trenutno dostavljajo kombučo desetim trgovinam in tridesetim gostinskim lokalom.

Poslovanje na način B2B

»Za zdaj smo razvili štiri okuse – klasiko, konopljo, ingver z limonsko travo in kombučo s sadnim čajem, možnosti za okuse pa je še zelo veliko,« pravi Mirza, ki nas popelje po proizvodnji. Najprej skuha velik kotel čaja, mu doda kulturo kombuče – pravijo mu tudi scoby – vse skupaj pusti teden dni, da na 26 stopinjah Celzija fermentira, nato napitek filtrira in napolni stekleničke. »Stekleničke – vsak mesec jih napolnimo 2700 oziroma 1400 litrov kombuče – polnimo ročno,« pove Mirza, ki prizna, da mu ob večjem naročilu na pomoč priskočijo tudi prijatelji..

Podjetje za zdaj posluje izključno po principu B2B (»business to bussines«). Pri tem so stranke gostinski lokali in trgovine, ki so specializirane za zdravo prehrano. Kambučo je za zdaj mogoče kupiti pri 40 ponudnikih. Med drugim v omenjeni kamniški trgovini Zlata ptička, v hotelu City v središču Ljubljane in v azijski restavraciji Shambala. »Ob hrani pride kombuča še bolj do izraza, zato smo se odločili, da se povežemo z gostinci. Sklepal sem tudi po sebi. Dostikrat, ko sem prišel v kak lokal, nisem več vedel, kaj naj naročim. Zato sem želel z našim napitkom obogatiti ponudbo gostincev,« pove Zlatan in omeni, da je vizija njihovega podjetja oblikovati nekakšno skupnost, kjer bodo predajali ljudem najboljše, kar lahko naredijo zase. »Veliko sledilcev imamo na družbenih omrežjih, aktivni smo tudi na dogodkih, ki promovirajo zdrav način življenja, prehranjevanja. Vsekakor si želiva ohraniti zdajšnji način poslovanja oziroma ga dvigniti na še višjo raven,« poudari Mirza. Zlatan ga dopolni: »Prioriteta si bo še naprej prizadevati za kakovost izdelkov. Ime podjetja BeLife daje poudarek zdravemu življenju – biti življenje in dajati življenje.«