Pri motornih žagah vžig ni tako problematičen, saj so ga uporabniki bolj vešči, se pa stalne težave pojavljajo pri motornih kosah. Številnim vsaj v začetku sezone predstavlja vžig težavo, ko pa spet osvojijo staro znanje, gre nekako lažje. Podjetje Stiga je za letošnjo sezono pripravila kar revolucionarno novost, to je motorne kose z inovativno metodo zagona v vseh pogojih po zaslugi avtomatike. Za zdaj so s temi vžigi opremili bočno motorno koso Stiga SBC 646 D in motorni obrezovalnik Stiga SBC 656 DX. Z resnično najbolj preprostim vžigom, kar sem jih doslej preizkusil.

Elektronsko voden vžig

Motorna kosa SBC 646 D je opremljena 1,5 KW (2,0 KM) 44,8 ccm motorjem, Stiga SBC 656 DX pa z močnejšim 52,8 ccm motorjem moči 1,7 KW (2,3 KM). Prva tehta 9 kg, druga pa je za 0,7 kg težja, vendar se teža na telesu zaradi dvojnega komfortnega pasu skoraj ne občuti. Ročaj R (rogovila) je za dolgotrajnejše delo na ravnem terenu primernejši, poleg vsega pa v primerjavi z ročajem D kosec bistveno bolje obvlada rezilo na koncu palice.

Ampak revolucionaren je vžig motorja. Pri ročnih kosah je treba nastavljati čok, potem sledijo poteg in izklop čoka ter druge umetnosti vžiga. Pri omenjenih dveh kosah pa za vse poskrbi elektronika. Tako le tri- ali štirikrat pritisnete ročno črpalko za gorivo (če ste pred tem popolnoma spraznili tank za gorivo, je to treba storiti večkrat) in potegnete. In motor enostavno vžge. Proizvajalec navaja, da v vseh pogojih, zato smo opravili poseben preizkus. Pri dvotaktnih motorjih se ob neuspešnem zagonu zgodi, da motor zalije oziroma ga »zazaugamo«. Ponovni zagon je mogoč šele po več kot desetminutnem čakanju, da se bencin posuši. Zalitje motorja smo pri omenjeni kosi Stiga SBC dosegli tako, da smo ob hkratnem držanju ročice stop večkrat (desetkrat) potegnili zaganjalnik. Ko smo spustili ročico stop in spet potegnili vrvico zaganjalnika, je motor, čeprav smo bili rahlo skeptični, v trenutku vžgal. Nenavadno in revolucionarno.

Življenjska doba: 800 in več ur

Poglejmo kako so pri Stigi prišli do te rešitve. Posebna težava pri dvotaktnih motorjih so, kot pripoveduje Darko Opara, generalni Stigin zastopnik za Slovenijo, emisije izpušnih plinov. Ti izhajajo iz porabljenega goriva, ki gre skozi uplinjač. Posebno velike emisije izhajajo ob zagonu, ker motor potrebuje večjo količino gorivno bogate mešanice, problem tega neporabljenega goriva pa predstavlja večji vir onesnaževanja in tudi količino izmerjene skupne emisije, saj te meritve upoštevajo še določeno število neuspešnih zagonov. Ker motor deluje v visokem temperaturnem območju, pline med delom uspešno čisti katalizator. Proizvajalci so tudi z razvojem valja in batov dosegli nižje emisije, še vedno pa je ostajal problem pri zagonu, ko ravnanja uporabnikov vendarle ni mogoče stoodstotno predvideti. Stigini inženirji so se tako lotili tega problema zaradi zmanjšanja emisij in tudi udobja uporabnika.

Elektronsko voden in krmiljen uplinjač zna bolje kot vsak še tako izkušen uporabnik voditi vse nastavitve in omogoča gladek zagon hladnega motorja, celo »zazauganega«. Stiga je za trg ponudila omenjeni motorni kosi SBC 646 D (priporočena cena 399 EUR) in SBC 656 DX (priporočena cena 469 EUR), ki sta namenjeni tudi profesionalni uporabi. V tovarni pa načrtujejo namestitev takšnega motorja še na druge kose in trimerje. Pri cenah kos in podobnih izdelkov so razponi zelo veliki, v veliki meri zaradi življenjske dobe. Vstopni razredi motornih kos v najnižjem cenovnem razponu imajo na primer življenjsko dobo od 30 ur naprej. Po toliko in toliko delovnih urah bo tak izdelek prej ali slej odpovedal. Stigini kosilnici pa imata življenjsko dobo 800 ur in več in tukaj je povsem logična razlaga, ali, kot radi pravimo: za malo denarja malo muzike, za nekaj več evrov pa bogata glasba …

Mercedes med kosilnicami

V tem spomladanskem času kupci posebno povprašujejo po kosilnicah. Sistemi košnje so različni, je pa spomladi nekoliko bolj aktualno pobiranje v koš, predvsem zaradi hitrorastoče trave. Stiga ima v svoji ponudbi različne stroje v sistemih pobiranje/izmet, mulčenje in twin clip kot najpopularnejši sistem pobiranja. V tem sistemu so mogoči pobiranje v koš, mulčenje ali stranski izmet. Kosilnice so vse bolj uporabniku prijazne, kar pomeni tudi električni zagon, zanimiv pa je dvojni pristop. Kosilnici Stiga Combi 53 SEQ OHV AUTOCHOKE ES in STIGA twinclip 55 SVEQ B, B&S 775 IS sta obe opremljeni z električnim zaganjalnikom, ki deluje s pomočjo zunanjega akumulatorja, ki ga je treba polniti posebej. Pri prvi kosilnici je omogočen tudi ročni vžig, medtem ko pri drugi tega ni. To v bistvu govori o zaupanju proizvajalca sistemu, se pa lahko pri tem električnem vžigu pojavijo druge vrste težav. Denimo, če uporabnik izgubi polnilnik.

Tokrat smo pod drobnogled vzeli kosilnico STIGA twinclip 55 SVEQ B, B&S 775 IS, ki je resnično mercedes med kosilnicami in je med drugim prejela tudi zlato medaljo na sejmu Agra 2016. Najprej in posebej je treba pohvaliti protivibracijski sistem. Motor je v ohišje vpet prek gumijastih blažilnikov, ki občutno pripomorejo k manjšim tresljajem. Vtično-iztični koš je priročen, še bolj simpatična je enoročna nastavitev višine košnje, enopotezni sistem ročajev za nastavitve višine ter zlaganje ter še posebej zasnova kosilnice in sistem ročajev, ki omogočata pokončno shranjevanje. Priporočamo le, da nimate povsem polnega rezervoarja. Originalni zamaški rezervoarja preprečujejo iztekanje goriva skozi cev za natakanje, vseeno pa je bolj priporočljivo, da tank goriva ni povsem poln. Novost letošnjega modela te kosilnice je še pogon vario, tako da je res, kot smo zapisali, mercedes med kosilnicami.

Če se vrnemo na začetek k motornim kosam, sta Stiga SBC 646 D in motorni obrezovalnik Stiga SBC 656 DX revolucija na področju dvotaktnih motorjev, ki bo vplivala tudi na konkurenco, ki bo prej ali slej tudi prešla na elektronsko krmiljenje dvotaktnih motorjev. Pri kosah, povsem mogoče pa tudi pri motornih žagah. Potegneš in se smejiš, ker tudi »zazaugana« kosilnica vžge kot iz topa.

Miro Pucelj