Naša stopala se prvih letih življenja razvijajo zelo intenzivno, saj se s tem oblikujejo temelji našega gibalnega razvoja. »Otroško stopalo se razvija vse do šestega, sedmega leta, raste pa seveda še veliko dlje. Z razvojnega vidika je zato zelo pomembno, da je izbira obutve pravilna, še posebej ob prvih korakih. S tem starši veliko pripomoremo h kakovostnemu razvoju stopalnih struktur, stopalnih lokov, ravnotežnostnih odzivov in občutka gibanja v prostoru pa tudi k sami kakovosti telesne motorike in razvoja otrokovih gibalnih sposobnosti in spretnosti,« poudarja diplomirana fizioterapevtka Špela Gorenc Jazbec.

Gibalni vzorci se oblikujejo že v prvih letih življenja

Fizioterapevti že iz drže ali hoje posameznika lahko opazijo nepravilnosti, ki lahko močno vplivajo na kakovost življenja v odrasli dobi. »Vzorce hoje, gibanja in tudi drže oblikujemo v prvih letih življenja. Kasneje se nam usidrajo v podzavest, zato jih kot odrasli izjemno težko spreminjamo,« je prepričana Špela Gorenc Jazbec. Pri tem poudarja, da je za naravni razvoj stopala pri otroku zelo priporočljiva bosa hoja, ki pa jo način življenja, kot ga imamo, dopušča le delno. »Tu vstopi pomembna naloga obutve, ki ščiti stopalo pred vplivi okolja – tako pred vremenskimi dejavniki kot pred poškodbami. Zato je izjemno pomembno, da kot starši izberemo pravilno obutev, saj s tem prispevamo k oblikovanju ustreznih, zdravih vzorcev hoje. Malčki nam pogosto ne znajo povedati, da jim obutev ne ustreza, se pa jasno odzovejo – z zmanjšano telesno aktivnostjo, saj jim je gibanje neprijetno, kar lahko ovira razvoj otrokovih gibalnih spretnosti,« pravi fizioterapevtka.

Zdrava in primerna obutev je tista, ki bo služila otroku

V iskanju ustrezne obutve se staršem porajajo številna vprašanja. Fizioterapevtka svetuje, da upoštevamo morebitne otrokove specifike stopala, v splošnem pa velja naslednje: »Čevelj ne sme biti trd, neupogljiv, saj vse to vpliva na samo stopalo in posledično na gibanje celega telesa. Čevlji, ki imajo trd ali privzdignjen stopalni lok odvzamejo stopalu veliko aktivnosti, ki se posledično poleni in kasneje sam od sebe ne zmore več funkcije vzdrževanja stopalnega loka. Enako je pri čevljih, ki segajo čez gleženj. Odvzamejo funkcijo in stabilnost v gležnju in je potem kasneje gleženj brez te opore nestabilen. Seveda pozimi ne gre drugače, spomladi in poleti pa vseeno pazimo, da je obutev pod gležnjem.«

»Zelo pomembno je tudi, da ima vsak otrok obutev, ki služi le njemu. Če otrok dobi obutev, ki jo je pred njim nosil nekdo drug, s tem ne prevzame le obutve nekoga drugega, temveč tudi vzorce hoje nekoga drugega. Čevelj, ki se je že oblikoval po obliki stopala in načinu gibanja, zato močno odsvetujemo, še posebej v prvih letih, ko mora otrok, ob podpori staršev, sam razviti svoje potenciale,« dodaja. vl