Ob recikliranju zavrženih materialov se čedalje bolj uveljavlja »upcycling«, pri katerem iz ostankov in odpadnih materialov nastajajo novi materiali in kakovostni izdelki. Steklenina iz zaslonov pametnih telefonov, mize, izdelane iz DVD, in stoli iz plastenk so le nekateri od prelomnih oblikovnih izdelkov, ki jih ustvarjajo v inovativnem berlinskem zagonskem podjetju Pentatonic.

Zamisel o predelavi odpadkov v nove, uporabne in všečne izdelke, ki je bila v preteklih letih v domeni ekoloških zanesenjakov in ljubiteljev alternativnega dizajna, počasi in nezadržno prodira tudi v velike blagovne znamke in korporacije. Zgovoren primer je ameriški kavni gigant Starbucks, ki je pri Pentatonicu naročil fotelje, izdelane iz uporabljenih plastenk in kavnih lončkov. V Starbucksu že uporabljajo njihove mize in pulte, izdelane iz uporabljenih kavnih lončkov. Pentatonic izdeluje vse pohištvo iz potrošniških smeti, njihov cikel pa je »neskončen«, saj lahko svoje izdelke po končanem roku uporabe reciklirajo v nove materiale in izdelke, na tak način pa vključujejo potrošnike v dobaviteljsko verigo.

»Ne gre le za plastične steklenice, ampak tudi za embalažo kozmetičnih izdelkov, DVD in celo cigaretne filtre, ki jih je mogoče ponovno uporabiti za izdelavo premijskih izdelkov, upoštevajoč vse predpisane zdravstvene in varnostne standarde ter specifikacije sestave in proizvodnje,« pravi Johann Boedecker, soustanovitelj Pentatonica, ki se razglaša za prvo resnično krožno potrošniško blagovno znamko na svetu. Že pred predstavitvijo svojih prvih izdelkov septembra 2017 na Londonskem tednu oblikovanja so od vlagateljev pridobili pet milijonov evrov zagonskih sredstev.

Boedecker vidi v predelavi potrošniških odpadkov zdravorazumsko rešitev za današnji vzorec proizvodnje »vzemi, uporabi, zavrzi«, obenem pa se mu zdi donosnejša alternativa običajnemu recikliranju. »Lahko imate lokalne vire materialov in hitro ozaveščeno dobavno verigo,« pravi. Odpadke pridobivajo, kolikor je le mogoče, lokalno, reciklate pa kupujejo pri vodilnih proizvajalcih recikliranih surovin. Pri izdelavi pohištva ne uporabljajo toksinov, lepil ali dodatkov (tako kot to počne velika večina proizvajalcev pohištva), ki preprečujejo ponovno recikliranje materialov. Z izkušnjami, ki so jih pridobili v petnajstih letih raziskav, v berlinskem zagonskem podjetju izvajajo zelo natančen proizvodni proces preoblikovanja odpadkov v pohištvo, ki ga je mogoče popolnoma ročno sestaviti, vsi njegovi deli pa so modularni oziroma zasnovani v kombinaciji standardiziranih, različnih in ujemajočih se komponent, ki omogočajo preprosto popravilo in zamenjavo posameznih delov.

Tudi veliki gredo v recikliranje

Zamisel o ponovni uporabi materialov, za katero se je v trajnostnem izrazoslovju prijelo izraz krožno gospodarstvo, ni nova, spremenile pa so se tehnološke možnosti, zaradi katerih je nadaljnja uporaba marsikaterega odpadka postala lažje izvedljiva.

Vseeno pa je trenutni obseg recikliranja in ponovne uporabe odpadkov in ostankov še precej omejen in ne prinaša občutnih prihrankov v produkcijski ceni ter dobičkov zaradi morebitnega večjega povpraševanja porabnikov. S ponovno uporabo odpadkov podjetja celo tvegajo višje stroške, saj je delovno intenzivnejša od proizvodnje iz deviških surovih in materialov. Vendar se zdi, da človeštvo nima več veliko izbire, saj se dobesedno utaplja v smeteh. Po podatkih Svetovne banke vsako leto na svetovni ravni proizvedemo 1,3 milijarde ton odpadkov (od tega 400 milijonov ton plastičnih), do leta 2100 pa naj bi se ta količina povečala že na štiri milijarde ton.

Uporabe odpadkov se resno lotevajo tudi druge velike znamke. Adidas je v partnerstvu z Parleyjem, newyorško fundacijo za preprečevanje onesnaževanja morij s plastiko, izdelal športne copate iz plastike, pobrane iz morja. V Adidasu napovedujejo, da bodo do leta 2020 vsi njihovi čevlji izdelani iz reciklirane plastike. V Procter & Gamble uporabljajo odpadno plastiko za izdelavo stekleničk za šampon. Nike in ameriška nacionalna nogometna reprezentanca kažeta moč recikliranja s prejo za majice, kratke hlače in nogavice, izdelano iz reciklirane plastike. V vsakem dresu je uporabljenih 16 plastičnih steklenic.

»Iz plastenk je mogoče dobiti odlična vlakna, ki lahko celo zavedejo naše čute, da jih dojemajo kot naravne tkanine,« pravi Björn Schlingmann, glavni oblikovalec pri Pentatonicu, v katerem so doslej predelali že približno 120 ton odpadkov. Ko njihov kos pohištva odsluži svojemu namenu, postanejo njegovi posamezni deli osnova za popolnoma nov izdelek. S tem prelomnim pristopom je Pentatonic na trgu sicer šele prva lastovka, ki pa, kot kaže, vseeno prinaša drugačne čase.