»Poti, ki jih opravljam za občino, ne izkoriščam za druge stvari,« je županov svetovalec Marko Kovačič trdil po junijskem razkritju, da mu je kitajski lastnik Aerodroma Maribor plačal bajni honorar za »svetovanje upravi«.

Dnevnik je zdaj pridobil podjemne pogodbe med Mestno občino Maribor in Kovačičem s pripadajočo dokumentacijo od začetka leta 2016 do danes. Vpogled v listine ustvarja vtis, da Kovačič dejansko ubija dve muhi na en mah. Od Kitajcev je prejel visok honorar, zaradi njihovih investicij pa je obenem upravičen do davkoplačevalskega denarja iz občinskega proračuna.

Spomnimo, poslovne goljufije obdolženi ključni zunanji svetovalec mariborskega župana Andreja Fištravca je družbi SHS Aviation za opravljeno svetovanje zaračunal bajnih 183.000 evrov bruto (150.000 evrov neto), denar pa je prejel na račun svojega zasebnega zavoda Svarog. Z občine so zatem sporočili, da honorar zanje ni sporen, ker Kovačič ni občinski uslužbenec, temveč zgolj podjemnik.

Uradni stik navezal v Šanghaju

Prvi Kovačičev uradni stik z bodočim kupcem Aerodroma Maribor se je zgodil med občinskim obiskom v Šanghaju, 30. oktobra 2016, izhaja iz poročila o poslovnem potovanju. S temi Kitajci se je znova sestal konec novembra v Nanchangu, tik pred podpisom sporne svetovalne pogodbe, ki nosi datum 1. december 2016. »S predstavniki investicijskega sklada SHS so potekale nadaljnje aktivnosti v zvezi z investicijo v mariborsko letališče,« je nato poročal občini. Že kmalu zatem se je lahko županu pohvalil, da so ti vlagatelji (od Delavske hranilnice) kupili Aerodrom Maribor za sedem milijonov evrov.

V prvi polovici leta 2017 je družba SHS Aviation nakazala Kovačiču večino dogovorjenega svetovalnega honorarja. V tem času na Kitajsko ni potoval. Šele junija 2017 je spet odletel v megapolis Chongqing in se udeležil sestanka na kitajski razvojni banki. Družba SHS si je prizadevala pridobiti posojilo za izvedbo svojega visokoletečega razvojnega načrta v Sloveniji. V to banko se je Kovačič vrnil še večkrat, zmeraj je beseda tekla tudi o odobritvi posojila za izpeljavo letališkega projekta. Na junijskem službenem potovanju se je z vodstvom SHS sestal še v mestu Xi'an. Pogovarjali so se o postopkih pridobivanja dovoljenja za razširitev letalske steze in o nepremičninskih poslih v Mariboru, je poročal občini.

Konec lanskega leta, tik preden je izdal račun za izplačilo že izplačanega svetovalnega honorarja, je Kovačič podpisal novo občinsko podjemno pogodbo. Na vrhu njegovih pogodbenih obvez je bilo seveda pridobivanje investicij za letališče. Kovačič, ki mu zaradi njegovega velikega vpliva pravijo tudi župan v senci, se je odpravil v Hongkong, kjer pa ni slišal spodbudnih novic. »S predstavnico podjetja SHS je potekal pogovor o razmerah v skupini SHS in o razhajanju njihovega vodstva,« je zabeležil.

Do honorarja z vprašljivimi kitajskimi naložbami

Mestna občina Maribor je Marku Kovačiču v minulih petih letih po podjemnih pogodbah plačala že več kot 84.000 evrov neto, njegove službene poti so občino stale okoli 50.000 evrov.

Projekti kitajskih vlagateljev so za podjemnika Kovačiča ključnega pomena. Brez njih namreč ne bi mogel opravičiti svojega pogodbenega sodelovanja z občino. Da si je prislužil mesečno plačilo – honorar je porasel s 1200 evrov v letu 2016 na letošnjih 1800 evrov neto na mesec – mora Kovačič v vsakem trimesečju pridobiti najmanj eno milijonsko investicijo. Z izpolnitvijo tega pogoja vsaj na papirju nikdar ni imel težav. V zadnjih dveh letih je izključno navajal investicije Kitajcev, ki so povezani z letališko zgodbo. Pri tem so nekateri Kovačičevi navedki zelo pavšalni, učinek vlaganj pa vprašljiv. Župan je zmeraj ocenil, da je podjemnik izpolnil zastavljene naloge in cilje.

V letošnjih poročilih je Kovačič zapisal, da je kitajski vlagatelj v razvojne projekte Aerodroma Maribor vložil dva milijona evrov, nato naj bi bil enako visok znesek namenjen za projekte povezane letalske družbe VLM. Ti domnevno investirani štirje milijoni evrov doslej niso pokazali merljivih učinkov. Na letališču Edvarda Rusjana Maribor vlada mrtvilo. Družba VLM Airlines je ta mesec ukinila edino redno mariborsko letalsko linijo, na kateri je s starimi propelerskim letalom dvakrat na teden letela v Antwerpen. Odpadla je tudi tiskovna konferenca, na kateri so Kitajci nameravali razkriti svoje nove visokoleteče načrte z najeto državno letališko infrastrukturo v občini Hoče - Slivnica.