V predvolilnem času se je na družbenih omrežjih aktivirala množica uporabnikov, ki iz minute v minuto objavljajo vsebine, s katerimi podpirajo »svoje« politične kandidate. Objave gredo v prid tako levici kot desnici, opazen pa je fenomen, ki je bil izpostavljen ob izvolitvi ameriškega predsednika Donalda Trumpa: znaten del radikalnih objav (tudi žaljivih in sovražnih) se poraja na uporabniških profilih, ki prikrivajo identiteto uporabnikov ali so celo povsem lažni. Kot kaže, v tem prednjači stranka SDS.

Ob napovedi včerajšnjega protesta »V obrambo slovenstva«, ki ga na koncu sploh ni bilo, je temu dogodku na facebooku med prvimi dal podporo Bine Ž. Njegov uporabniški profil je opremljen s fotografijo slokega fanta črnih las, ki jo z ene strani obkroža slovenska zastava, z druge pa slogan »SDS – zate«. Google pod tem imenom in priimkom (priimek smo zaradi varovanja zasebnosti vendarle prikrili) ne najde nobene osebe. Če pa njegovo sliko vnesete v Googlov iskalnik slik, se izkaže, da je bila uporabljena že prej – enkrat na ameriški spletni strani, ki ponuja nasvete prosilcem za azil, drugič pa na spletni strani o avtizmu in anoreksiji.

S facebookove spletne strani »skrivnostnega« Bineta Ž. je mogoče nadaljevati prek povezanih profilov do nadaljnjih spletnih posebnosti. Najti je mogoče denimo profil starejše gospe Magde P., ki v zadnjih dneh intenzivno – vsako uro vsaj trikrat – objavlja novice v podporo SDS. Njena slika je v resnici slika gospe Margaret Spaulding, posneta leta 2014 v severnem Hobartu na Tasmaniji, kjer ta gospa živi. Ali oseba z imenom Magda P. (priimek je znan uredništvu) sicer res živi v Sloveniji, pa je le slika prevzeta s Tasmanije, ni mogoče izvedeti. Google o njej ne najde nič uporabnega. A to še ni vse.

Srčki, mucki in politika

S temi političnimi profili so prek prijateljstev in všečkov povezani profili, ki so – milo rečeno – trivialni. Opremljeni so s profilnimi slikami, pobranimi z interneta, in ne objavljajo prav nikakršnih političnih vsebin. Intenzivno pa objavljajo slike ljubkih živalskih mladičkov, rožic, sončnih zahodov, zaljubljenih parov in lepih deklet. Pospremljeni so z zapisi, kot sta »Želim vam dober dan« ali »Življenje je lepo«. Nekateri objavljajo tudi slike denarja – gotovine, raztrošene po mizi. Privlačne objave posredujejo vsako uro, težko pa je razbrati, ali so objave iskrene ali so namenjene nečemu drugemu. »Tovrstni profili imajo lahko 'povezovalno vlogo'. Na eni strani so povezani s strankarskimi vsebinami, hkrati pa poskušajo v svoje omrežje pridobiti sledilce, ki na družbenem omrežju ne spremljajo politike,« pravi poznavalec digitalnega komuniciranja Lenart Kučić s portala Pod črto. »To ne pomeni, da bodo začele navidezne gospodične nekaj dni pred volitvami navijati za določeno politično opcijo. To bodo prepustile algoritmom. Ti namreč spremljajo, kaj na omrežju počnejo vaši sledilci, in vam predlagajo podobne vsebine. To pomeni, da vam bo začelo družbeno omrežje z večjo verjetnostjo prikazovati politična sporočila in nagovarjati vaše preference – ker je to pač poslovni model digitalnih platform. Težko je napovedati, kako učinkovita je takšna politična strategija. Toda Cambridge Analytica (podjetje, ki je zlorabilo milijone uporabnikov facebooka, op. p.) in ruski agenti so v ameriški predsedniški tekmi uporabljali zelo podobne metode. Najbrž uspešno,« pravi Kučić.

Povezovanje nepolitičnih objav s političnimi prek avtomatike, ki deluje v ozadju družbenoomrežnih platform, poveča doseg političnim sporočilom. »Po zgledu ameriških predsedniških volitev smo v Sloveniji pričakovali uporabo lažnih profilov in širjenja lažnih informacij. Take metode v predvolilnem času lahko spremljamo, vendar pa v precej manjšem obsegu kot v ZDA,« pravi komunikologinja in strokovnjakinja za spletni marketing Tamara Langus. »Najbolj sta v uporabi twitter in facebook. Če so v ZDA pri objavah uporabljali računalniške programe za avtomatizirano objavljanje, bote, tega v Sloveniji ne opažamo. Za vsemi profili stojijo ljudje, ki upravljajo anonimne in lažne profile. O njihovi organiziranosti žal ne vemo veliko. Opažam pa, da so najbolj zagreti strankarski aktivisti na skrajnih političnih polih,« pravi Langusova. Med temi so najaktivnejši privrženci SDS. »Najpogosteje širijo zastrašujoče članke s portala Nova24TV, Demokracije, različne fotomontaže in se obenem aktivno vpletajo v pogovore z drugimi uporabniki – s somišljeniki in z nasprotniki. Njihove najpogostejše teme objav so migranti, muslimani ali pa neposredne kritike in napadi na privržence leve politične opcije,« dodaja. Aktivistov z levega političnega pola je manj, a jih je prav tako mogoče najti, tudi njihove objave so lahko žaljive oziroma radikalne.