Ko je v ponedeljek vlada objavila sporočilo, s katerim na televizijskih programih v najbolj gledanih terminih prepoveduje oglaševanje kondomov, je bilo to za številne precejšnje presenečenje, saj je Indija tretja na lestvici držav po številu okuženih z virusom HIV.

Doslej veljavni zakon iz leta 1994 je prepovedoval predvajanje »nespodobnih, vulgarnih, namigujočih in žaljivih oglasov,« nov zakon pa temu dodaja še prepoved prikazovanja kondomov, saj so »tovrstni oglasi namenjeni določeni starostni skupini in so za otroke neprimerni«. Kot piše britanski Guardian, je do posodobitve zakona prišlo zaradi mnogih pritožb, ki jih je zaradi oglaševanja kondomov prejela indijska oglaševalska zbornica.

Samo pet odstotkov Indijcev uporablja kondome

Zagovorniki načrtovanja družin so nad vladno potezo razočarani. Pravijo, da je osveščenost ljudi o koristnosti kondomov sicer zadovoljujoča, obupno nizek pa je procent moških, ki kondome tudi uporabljajo – takšnih bi naj bilo zgolj pet odstotkov. Poonam Muttreja, izvršna direktorica fundacije Population Foundation of India, pravi, da bo prepoved oglaševanja poteptala desetletja truda za doseganje napredka na področju reproduktivnega zdravja in varne spolnosti.

Spolnost je v Indiji še vedno izrazito tabuizirana tema. Znano je da, v filmih pogosto izrezujejo prizore poljubljanja, besedo kondom pa v filmih nadomeščajo s piskom. Oglaševalci že dlje časa vedo, da je oglaševanje kondomov občutljiva tema. Ko so septembra pred hindujskim festivalom Navratri z velikanskimi oglasnimi panoji oglaševali znamko kondomov, so oglase zaradi protestov na koncu umaknili.

Mutterejeva še poudarja, da je prepoved oglaševanja kondomov napačen pristop. »Otroci imajo v digitalni dobi dostop do številnih vsebin, nad katerimi odrasli nimamo nadzora,« je dejala. Po njenem bi bilo smiselno debatirati o formi oglasov za kondome, nikakor pa jih ne bi smeli kar prepovedati. »Na ta način se še globlje ukoreninja povezanost spolnosti z občutki sramu in stigmo,« je še dodala.