Kritika mladinske predstave Kralj Matevžek Prvi: Otroci kot aktivni državljani
Nekoliko starejšim otrokom namenjena predstava Kralj Matevžek Prvi je v režiji Anje Suša nevsakdanja mešanica burleske in »angažirane« didaktične igre, ki – vsaj sodeč po odzivih – uspešno naslavlja svoje primarno občinstvo ter ga nazadnje celo pritegne v dejavno »politično« (so)udeležbo. Uprizoritev je sicer zasnovana po motivih istoimenskega romana poljskega pisatelja Janusza Korczaka iz leta 1922, ki je skozi zgodbo o otroškem kralju pod vprašaj postavljal logiko takratnih družbenih razmer. Posodobljena priredba besedila, ki jo je skoraj sto let pozneje pripravila Ana Duša ter vanjo vpletla paleto referenc iz digitalnega časa, v svojem jedru ohranja vprašanje o možnostih (bolj) razumne, predvsem pa pravičnejše ureditve sveta; pri tem se »naivna«, preprosta otroška misel vsakič znova izkaže za modrejšo od »realističnega«, a vrednostno precej dezorientiranega delovanja odraslih.
V predstavi Kralj Matevžek Prvi, ki so jo v Lutkovnem gledališču Ljubljana namenili nekoliko starejšim otrokom (oziroma mlajšim najstnikom), odigra naslovno vlogo Voranc Boh (desno). (Foto: Mankica Kranjec)
Gre torej za svojevrstno priliko, ki v ospredje dogajanja umešča enajstletnika, ki po očetovi smrti nenadoma postane kralj. Seveda za njegovim hrbtom v resnici nemu...