Slovenskih podjetij, ki načrtno vključujejo oblikovanje v svojo strategijo, je na domačem trgu precej malo. Prevladuje mišljenje, da je oblikovalec le dodaten strošek, ne pa dodana vrednost. A oblikovanje je varna naložba v prihodnost, česar se zaveda Matej Feguš, direktor podjetja Donar, ki izkustveno pravi, da je pri ustvarjanju izdelkov ključna integracija dizajna kot celovitega načrtovanja produktov, storitev, procesov in komunikacije. Ob tem v podjetju skrbijo, da s prepletom različnih tehnologij ustvarjajo višjo dodano vrednost.

Podjetje ima v strategiji razvoja poleg finančnih kazalnikov opredeljene tudi kazalnike družbenih in okoljskih učinkov. »Pri uporabi materialov in tehnologij delujemo po načelu ponovne uporabe ter uporabe smeti kot gradnika novih proizvodov (upcycling). Naši produkti so oblikovani po načelih krožnega gospodarstva, vsak izdelek je biorazgradljiv ali ponovno uporaben,« pojasnjuje Feguš.

Podjetje skrbi za odgovorno načrtovanje tradicionalnih proizvodnih procesov, produktov in storitev, ki spodbujajo rabo obnovljivih virov energije, zmanjševanje odpadkov, izobraževanje… Neprestano spremljajo svetovne smernice na področju uporabe odpadkov kot industrijskega materiala, ki se še razvija, zato jim to predstavlja še posebej velik izziv in veliko možnosti za nadaljnji razvoj v tej smeri. Pri izdelavi novih izdelkov uporabljajo tehnologijo (visokofrekvenčno stiskanje), ki spoštuje okoljski vidik, saj tako ne uporabljajo lepil in drugih kemikalij. Matej Feguš pravi, da tako izboljšujejo indeks snovne učinkovitosti, s svojimi produkti pa vzpostavljajo tudi verige vrednosti z zaključenimi snovnimi tokovi: »Gradnik les je edini obnovljivi vir, ki absorbira ogljik iz zraka in ga skladišči za neomejen čas.«

Večnamenski kosi pohištva

Donar je vodilno podjetje pri nas na področju načrtovanja in izdelave IT-pohištva, to je pohištva, ki rešuje izzive z uporabo trajnostnih tehnologij in inovacij na način, da uporabniku ponuja sistem, ki povečuje delovno storilnost, skrbi za dobro počutje in odpravlja zvočno onesnaževanje. Na trg je podjetje poslalo povsem svoje izdelke, ki so tehnološko in oblikovno dovršeni (in izdelani ter oblikovani v Sloveniji).

Eden izmed njih je stol Nico Less, ki so ga zasnovali v Primož Jeza Studiu. Stol je bil nagrajen s prestižnim mednarodnim priznanjem Red Dot Product Design 2016 winner. Izdelek je odgovor na potrošništvo in obremenitev okolja, saj z uporabo odpadka kot industrijskega materiala prihodnosti ter trajnostnih materialov pripomore k zmanjševanju ogljičnega odtisa. Skupina oblikovalcev Gigodesign je oblikovala stol Beatnik, večnamenski kos pohištva, ki omogoča številne načine udobnega sedenja v pisarni, doma ali na javnem prostoru – udoben počitek in zasebnost pri telefonskih pogovorih ali poslušanju glasbe. Je prvi stol z vgrajeno tehnologijo Apple AirPlay, podpira pa tudi komunikacijo Bluetooth za prenos zvoka s prenosnih telefonov, tabličnih in prenosnih računalnikov, TV-sprejemnikov in sistema Apple TV.

V podjetju Donar so razvili tudi sodobno interpretacijo telefonske govorilnice Chat Loop, ki so jo oblikovali v studiu Desnahemisfera. Oblika govorilnice in uporabljen material ustvarjata odmik in zasebnost med telefonskimi klici. Izdelana je iz recikliranega filca, ki je večinsko sestavljen iz recikliranih PET-plastenk. Poleg zasebnosti med klici ponuja tudi možnost polnjenja različnih pametnih naprav ter s svojo leseno polico za odlaganje naprav in zapisovanje informacij povečuje svojo funkcionalnost.

Matej Feguš je aktiven tudi na platformi Goodbiz, kjer sodeluje kot mentor na področju trajnostnih procesov, produktov in storitev. Mentorji Goodbiza kot uveljavljeni podjetniki ali drugi strokovnjaki ponujajo svoje izkušnje, znanje in usmeritve mladim podjetnikom ter jim pomagajo s svojimi zgledi, delovanjem in rezultati.