Med približno petdesetimi leti, ki so bili načrtovani za danes, a jih je irski letalski nizkocenovnik Ryanair v zadnjem trenutku odpovedal, sta med drugimi leta iz Barcelone v italijanski Treviso in iz Trevisa v Barcelono. Na seznamu odpovedanih letov so sicer leti s skorajda vseh manjših evropskih letališč, od bruseljskega letališča Charleroi, Stansteda, Barcelone, Marseilla, Porta, Lizbone, Madrida … Jezne stranke se medtem prek družbenih omrežij obračajo na Ryanair in zgrožene sprašujejo, ali se bodo pravočasno vrnile z dopusta.

Približno 400.000 potnikov, ki so že kupili letalsko vozovnico, na dopust ali nazaj domov ne bo prispelo pravočasno. V tem trenutku je v negotovosti pravzaprav vseh 18 milijonov imetnikov vozovnice, ki so svoje potovanje načrtovali v prihodnjih šestih tednih.

Nadomesten let ali odškodnina

Predsednik uprave Ryanaira Michael O'Leary se je v ponedeljek opravičil za zmešnjavo, ki so jo sami zakuhali. Odpovedi letov so namreč posledica slabega načrtovanja dopustov pilotov in drugega kabinskega osebja, po nekaterih informacijah pa tudi nepričakovanih odpovedi več pilotov, ki so presedlali h konkurenčni družbi Norwegian Air. »Lahko potrdimo, da se nam je letos pridružilo 140 Ryanairovih pilotov,« so za britanski Guardian povedali v družbi Norwegian Air. O'Leary je sicer to številko zanikal, je pa potrdil, da sami ponujajo svojim pilotom 12.000 evrov enkratne nagrade, če odpovedo svoj dopust in pomagajo rešiti krizo v družbi.

Predsednik uprave je zatrdil, da odpovedujejo predvsem lete s tistih letališč, kjer bodo potniki lažje našli nadomestne polete. Tako denimo odpovedo po en let na dan iz Stansteda v Dublin, od koder sicer leti po 12 Ryanairovih čarterjev vsak dan. Vsi prizadeti bodo o odpovedih obveščeni po elektronski pošti, približno 80 odstotkom potnikov pa bodo v družbi zagotovili nadomesten let »v roku enega dneva od predvidenega odhoda ali kompenzacijo v višini od 240 do 400 evrov (velja za potovanja, daljša od 1500 kilometrov, op. p.),« je obljubil O'Leary. Analitiki dublinske družbe Goodybody Stockbrkers so ocenili, da bodo odpovedi in povračila stroškov družbo stali približno 34,5 milijona evrov. Po trenutnih ocenah se bo namreč okrog 100.000 potnikov na dopust ali domov vrnilo s precejšnjo zamudo.

Komisija opozarja na dvotedenski rok

O'Leary je že zavrnil možnost, da bi potnikom vračali tudi stroške zaradi, denimo, zamude ob prevzemu rent-a-cara, stroške dodatnih hotelskih namestitev, pa tudi možnost, da bi potnikom rezervirali lete pri konkurenčnih prevoznikih. »Ne moremo si privoščiti, da bi plačevali visoke cene svojim konkurentom,« se je odrezal.

Evropska komisija je medtem opozorila letalskega prevoznika, da mora upoštevati predpise EU o pravicah potnikov. »Potniki, imate pravico do povračila, če vas o odpovedanem letu ne opozorijo dva tedna prej,« so sporočili.

»Vsak potnik, ki je upravičen do kompenzacije, jo bo v celoti prejel,« je zatrdil O'Leary. Toda dosedanje izkušnje z odškodninskimi zahtevki so pokazale, da Ryanair zgolj v izjemno redkih posameznih primerih in šele po mesecih pritožb povrne majhen del stroškov potnikom, katerih leti so bili prej odpovedani. Tudi obvestilo na njihovi spletni strani priča o tem, da družba ne namerava povrniti stroškov, če je potnikom zagotovila nadomesten let – ne glede na zamudo. Za povračilo stroškov lahko zaprosijo le tisti, ki so se odpovedali nadomestnemu letu, po tem, ko je bil njihov prvotni let odpovedan.

Fiasko je, razumljivo, še dodatno škodoval že tako okrnjenemu ugledu družbe, ki je znana po aroganci svojega osebja. Družbena omrežja so polna pritožb potnikov, ki prisegajo, da so za vselej opravili z Ryanairom. Toda O'Leary se za prihodnost družbe, predvsem zaradi cen, ki jim le stežka konkurirajo celo drugi nizkocenovniki, ne boji: »Naš rezervacijski sistem je zapolnjen s potniki, ki so prisegli, da z nami ne bodo več leteli.«