Iphone je pred desetimi leti začel revolucijo na področju mobilne tehnologije in prevzgoje uporabnikov. Tako močno je vplival na naša življenja, da se časov pred njim pogosto spominjamo le še z nasmeškom in retoričnim vprašanjem, kako smo sploh takrat lahko živeli.

Pa pojdimo na krajši sprehod skozi zgodovino. Na koledarju je januar leta 2007. Vse najboljše mobilne telefone proizvaja Nokia. Z njimi smo se pogovarjali, pisali kratka sporočila, nekajkrat na teden obiskali takratni splet WAP in se seveda zabavali z igro kača. Tisti malce naprednejši uporabniki so imeli dlančnike, poslovneži pa blackberryje s polno tipkovnico.

Potem je nastopil 9. januar in Applov dogodek Macworld, kjer se je takratni direktor Steve Jobs povzpel na oder dvorane in hudomušno pripomnil: »Danes bomo skupaj zaznamovali zgodovino.« Novi iphone je predstavil kot napravo, ki združuje tri stvari v enem – telefon, glasbeni predvajalnik in napravo za dostopanje do spleta, povrh vsega pa ima zgolj velik zaslon brez gumbov.

Ko je junija naprava prišla na police njihovih trgovin, je povzročila med ljudmi evforijo. V prvi dveh dneh so prodali čez 270.000 telefonov, tisto poletje pa že skupno milijon. To pa navkljub nekaterim manjšim tehnološkim težavam in nezaslišani ceni 599 ameriških dolarjev.

A Applov najpomembnejši model je šele prihajal. Devetega junija 2008 so predstavili iphone 3G. Tega si lahko v Združenih državah Amerike ob vezavi na mobilnega operaterja kupil za ugodnih 199 dolarjev. Opremljen je bil z GPS-prejemnikom, do spletnih vsebin pa si lahko dostopal po 3G-spletni povezavi (lastnosti, ki so jih sicer konkurenti osvojili že pred njim).

Revolucija aplikacij

Vendar to niti ni bilo tako pomembno. Blestel je namreč po tem, da je uvedel spletno trgovino z aplikacijami oziroma App Store. S tem se je začela še ena mala revolucija na trgu. Razvijalci so namreč dobili priložnost, da svoje produkte ponudijo v Applovi trgovini in teh produktov ni bilo malo. Po začetnih prvih 500 aplikacijah v App Storu je njihovo število do danes naraslo že na dva milijona, njihova prodaja pa je Applu zgolj v letu 2016 prinesla čez osem milijard ameriških dolarjev.

S tem je telefon izgubil svoj primarni naziv in nalogo. Postal je namreč televizija, snemalnik, nakupovalna košarica, igralna konzola, merilec srčnega utripa in še mnogo več. Postal je žepni računalnik.

Od te točke dalje je Apple svoj iphone vestno izpopolnjeval. Naslednji model 3GS je bil veliko hitrejši in je omogočal zajemanje videa. Leta 2010 so predstavili za tiste čase enega najlepših telefonov na trgu – iphone 4. Odet je bil v stekleno ohišje z aluminijastim robom. Imel je že prednjo kamero za zajemanje sebkov. Tisto leto se je na trgu pojavil tudi instagram (naključje?).

Model 4S je prinesel čvekavo glasovno pomočnico Siri, leta 2012 pa se je Apple lotil korenitejše nadgradnje. Iphone 5 je bil namreč ponovno eden lepših modelov, ki je prinesel izjemno tanko aluminijasto ohišje. Prednaročila zanj so pošla dvajsetkrat hitreje kot za predhodni model. Naslednje leto je prvič prineslo še poceni iphone, model 5C, s katerim si je Apple obetal, da bo posegel tudi po razvijajočih se trgih.

Apple je v vseh teh letih skrbno vlagal v lasten razvoj in danes se lahko pohvalijo, da sami proizvajajo širok spekter tehnologij, čeprav na trgu sicer velja praksa sodelovanja z zunanjimi proizvajalci. Apple tako proizvaja svoje čipe, svojo pametno tehnologijo, ima svoj operacijski sistem, ima svoje storitve v oblaku in tako dalje. Kot zanimivost pa naj povemo, da še vedno uporablja zaslone najhujšega tekmeca Samsung, ki je vodilni v tem segmentu.

Trg jih je dohitel

Do leta 2014 se je trg mobilnim trendom, ki jim je iphone dolgo dominiral, že dodobra prilagodil. Telefoni drugih proizvajalcev so postali zelo dobri, predvsem pa cenejši od Applovega paradnega konja. Googlov operacijski sistem Android se je utrdil kot edini enakovreden tekmec Applovemu iOS, Samsung pa je našel pravi recept za popolno konkurenco – dobri in privlačni telefoni z odličnimi zasloni in kamerami. Prav Samsung je tega leta ustvaril nov trend večjih telefonov s serijo Galaxy Note, ki merijo na najzahtevnejše uporabnike.

In kakšen je bil odzivi Appla? Tega leta so predstavili svoj največji telefon – iphone 6 plus, čigar diagonala zaslona je merila 5,5 palca. V tistem poslovnem četrtletju je Apple prodal kar 74,5 milijona telefonov. Njegov naslednik 7 plus pa je prinesel dvojno kamero, ki je postala že skoraj standard dražjih telefonov, hkrati pa je povzročil še nemalo negodovanja po zaslugi ukinjene reže za slušalke.

In smo že v letu 2017. Telefoni oziroma žepni računalniki so dobili izjemne zaslone brez obrob, z njimi lahko vstopamo v virtualno resničnost ali pa zajemamo neverjetno kakovostne fotografije in videe. Pojavil se je tudi vzpon dobrih, privlačnih in predvsem poceni naprav kitajskih proizvajalcev, kot sta Oppo in Xiaomi.

Steve Jobs je na tisti predstavitvi leta 2007 dejal, da je iphone pet let pred svojim časom. Vendar je v zadnjih letih že postalo jasno, da Apple potrebuje nekaj več. In kdaj je boljši trenutek za predstavitev nečesa drugačnega kot prav na deseto obletnico? Iphone X je prinesel težko pričakovano vizualno osvežitev, kot tudi nekaj tehnoloških cukrčkov. Kot vedno sta se tudi tokrat ustvarila dva pola komentatorjev: eni menijo, da novi telefon ne prinaša čisto nič novega, kar ne bi imela že konkurenca, drugi pa zagovarjajo Apple, da so njihovi telefoni edini, ki resnično dobro delujejo.

Kakor koli že, novi iphone X je dobrodošla noviteta, ki je končno osvežila njihovo linijo naprav. Tudi strokovnjaki ne dvomijo, da bo paleta njihovih novih telefonov prodajna uspešnica. Vendar kot trdijo nekateri, telefon kot tak niti ni tako pomemben za Apple. Tehnološke lastnosti se danes hitro kopirajo. Pomembnejša je izkušnja, ki jo Apple ponuja uporabniku in poistovetenje z znamko. Na tem področju pa vemo, kako uspešno je podjetje, saj naklonjenost njihovih privržencev včasih meji skorajda na religijo.