Učenci lahko nazorno preizkusijo, kako utripa človekovo srce, se »dotaknejo« elektronskih ven robotske roke, dvignejo kožo na dinozavru… Te izkušnje oziroma simulacije navidezne resničnosti omogoča tehnologija zspace istoimenskega startupa iz Sunnyvala v Kaliforniji. Z njihovo tehnologijo lahko učenci in študenti tridimenzionalno raziskujejo planete, vrteče se motorje, mikroskopsko majhne bolezenske procese… stvari, ki jih sicer ni mogoče izkusiti od blizu.

Od bitja srca do električnih vezij

Strojni komplet zspace vključuje velik zaslon, povezan z osebnim računalnikom, interaktivno pisalo in 3D-očala. Očala so v nasprotju s tipičnimi naglavnimi kompleti za navidezno resničnost zelo nevsiljiva. Majhna tipala na očalih zaznavajo infrardečo svetlobo in spreminjajo zaslon računalnika v tridimezionalno okno. Pisalo pošilja belo svetlobo, ki jo je mogoče zaznati le skozi očala, na zaslon, iz katerega uporabnik izbere predmet opazovanja. S klikom gumba na pisalu in usmerjanjem laserja je mogoče iz monitorja »izločiti« vsak element in ga kot plavajoči tridimenzionalni model pregledati z vseh kotov. Kamere na zaslonu sledijo gibanju glave uporabnika in mu omogočajo približevanje, da bi dobil boljši pogled na predmete.

Študenti lahko na primer v navidezni resničnosti opazujejo bitje srca. Srčni utrip lahko pospešijo ali upočasnijo. Skozi interaktivno pisalo lahko tudi občutijo, kako srce utripa, in opazujejo, kako med utripanjem deluje, lahko ga dvignejo, obračajo in ločijo posamezne plasti njegovih tkiv, vanj lahko vstavijo miniaturno kamero in si ogledajo njegove dele blizu.

Pri uporabi zspacea niso več omejeni s stvarmi, kot so materiali, težnost na Zemlji ali zračni upor, fizikalne koncepte, o katerih se učijo, lahko vidijo in si jih veliko bolj nazorno predstavljajo. Pri prvem Newtonovem fizikalnem zakonu imajo otroci težave z vizualizacijo, saj na Zemlji nimamo ničelne težnosti in ničelnega zračnega upora. Z modelom zspace si to veliko lažje predstavljajo. Na eni od ameriških osnovnih šol uporablja učitelj zspace za poučevanje otrok o električnih vezjih. »Težko je razložiti, kako električni tok teče, to lahko prikažete tako, da na koncu prižge žarnico. Za resnično razumevanje je treba ponazoriti premikanje elektronov. S to tehnologijo lahko zdaj učenci to res vidijo,« pravi.

Izobraževanje, ki zabava

Drugi učitelji pravijo, da se otroci ob uporabi te tehnologije navdušijo, njihov odpor do znanosti in inženirstva pa se občutno zmanjša. »Zspace je drugačen od običajne programske opreme, učenci dobijo celostno izkušnjo. Lahko spreminjajo zorne kote in opazujejo odzive na svoja dejanja. Vse skupaj bi lahko bila le videoigrica, vendar se zaradi zabavnosti in zanimivosti zspacea zanimanje učencev povečuje, skozi to pa se veliko naučijo,« pravi eden od ameriških osnovnošolskih učiteljev. »Tehnologija bo čedalje bolj spreminjala izobraževanje, kot učitelji pa moramo zagotoviti, da izkušnje navidezne resničnosti ne bodo le navdušujoči prizori, ampak bodo prinesle tudi izobraževalne vsebine. Zspace to omogoča,« še dodaja.

Poleg fizikalnih, naravoslovnih, zemeljskih in vesoljskih znanosti vključuje programska oprema zspace tudi izkušnje navidezne resničnosti s področij umetnosti, družboslovja, matematike in inženirskega oblikovanja. Po usposabljanju za delo s to tehnologijo lahko učitelj s pomočjo programa sam razvije specializirane učne načrte.

Pred šestimi leti so bili prvi uporabniki zspacea profesorji medicine in robotike, zdaj uporabljajo to tehnologijo že v več kot 400 šolah in univerzah v ZDA. Zspace ne prodaja posameznih postaj, ampak le celotne pakete, ki vključujejo 10 do 20 naprav, strojno in programsko opremo, strokovni razvoj in tehnično podporo za učitelje. Paket stane malo več kot 22 tisoč dolarjev.

»Naš cilj je navidezna realnost resničnega sveta,« pravi Elizabeth Lytle, direktorica izobraževalnih rešitev v zSpaceu. »Mislimo, da smo drugačni od proizvajalcev naglavnih kompletov za navidezno resničnost zaradi cilja, da omogočamo študentom ustvarjalno delo in sodelovanje, ne da bi morali s povsem pokritim obrazom okupirati svoje čute v svetu navidezne resničnosti.« Promet podjetja zSpace se je v zadnjih treh letih povečal za 2500 odstotkov.