Gravitylight je domiselna rešitev, s katero sta londonska oblikovalca Martin Riddiford in Jim Reeves želela rešiti problem številnih družin po svetu, ki nimajo dostopa do elektrike in se za osvetljevanje zatekajo h kerozinskim in podobnim svetilkam. Njuna zamisel namesto gorljivih snovi ali dragih solarnih celic elektriko in z njo svetlobo proizvaja s pomočjo sile težnosti. Deluje tako, da na napravo pripnete desetkilogramsko utež, ki je lahko kar koli, od peska do domačih predmetov v torbi ali vreči, teža uteži pa nato postopoma vleče vrv, ki poganja dinamo in ustvarja dovolj elektrike za prižig svetilke. Na prvi pogled svetilka močno spominja na stare stenske ure na uteži. Utež na svetilki je treba ponovno nastaviti po pol ure delovanja.

Zamisel za gravitylight izvira iz leta, ko sta se oblikovalca lotila reševanja uganke, kako družinam, ki živijo brez dostopa do električne napeljave in za preživetje lahko porabijo le tri dolarje na dan, omogočiti alternativo kerozinskim svetilkam. Do elektrike namreč nima dostopa kar 1,2 milijarde ljudi na svetu, dodatnih več milijonov pa ima nezanesljive vire električne energije. Ponoči si za osvetljevanje zato najpogosteje pomagajo z nevarnimi kerozinskimi lučmi, ki so relativno drage in prispevajo k onesnaženju okolja. Kerozinske luči namreč prispevajo kar tri odstotke izpustov CO2 in so vir črnega ogljika. Njihov dim povzroča težave z dihanjem, morebitnim zastrupitvam s kerozinom pa so še posebej izpostavljeni otroci, ki luči uporabljajo med učenjem. Za nameček stroški za nakup kerozina najrevnejšim družinam na svetu odtrgajo kar 30 odstotkov prihodkov.

Razsvetlila sta Afriko

Riddiford in Reeves sta prvi prototip gravitacijske luči izdelala leta 2012, da bi preizkusila, ali deluje v okolju, za katero je namenjen, pa sta po pomoč skočila na spletno stran za množično sofinanciranje indiegogo. Tam sta zbirala denar za proizvodnjo luči in distribucijo družinam brez dostopa do elektrike v Afriki in Aziji. Po uspešni kampanji na indiegogu sta svoj izum razposlala po 26 državah, odziv pa je bil več kot pozitiven. Kar 90 odstotkov ljudi je reklo, da bi raje uporabljali njuno luč kot kerozinsko. Z njima pa so delili tudi zamisli, kako izboljšati napravo, da bo še bolj uporabna v njihovem vsakdanu. Na podlagi napotkov sta nato izdelala nadgrajeno različico, ki je svetlejša, bolj prijazna za uporabo, se težje poškoduje in omogoča priklop dodatnih luči na utež, kar omogoča hkratno osvetljevanje več prostorov hkrati.

Leta 2015 sta oblikovalca začela novo kampanjo za zbiranje denarja. Tokrat z namenom zagona pilotnega projekta v Keniji, kjer bi poleg distribucije naprav začela tudi proizvajati nove in izboljšane gravitacijske luči. Po uspehu te kampanje pa se trudita razširiti svoj projekt na druge države, kjer bi njuna rešitev lahko izboljšala življenjski slog in zdravje najrevnejšega prebivalstva, ki ga pogosto pozabljamo.