Pomorska Kraljica Elizabeta je britanske davkoplačevalce v osmih letih gradnje stala šest milijard funtov (6,8 milijarde evrov). To je petnajstkrat več, kot jih je stala priletna gospa, po kateri je dobila ime, in vsa njena družina v teh osmih letih (okoli 400 milijonov funtov).

Posmeh

To, da na letalonosilki ni niti enega letala, je vir najbrž razumljivega posmeha, pri čemer so posebej glasni Rusi, ki jo razglašajo za največjo lahko plavajočo tarčo, ki se ne bi mogla braniti v primeru napada. Na krovu je sicer kar nekaj topov in helikopterjev, ki pa se ne morejo primerjati z lovci. Britanski obrambni minister Michael Fallon trdi, da gre za rusko zavist. Rusi pravijo, da nova britanska letalonosilka ni sposobna drugega kot spuščati letala iz svoje »maternice« in da jo mora braniti roj vojaških ladij in podmornic, medtem ko je njihova letalonosilka Kuznecov, zgrajena leta 1985, oborožena s protiladijskimi in protipodmorniškimi raketami.

Velika Lizika

HMS pred imeni ladij pomeni »her majesty's ship«, ladja njenega visočanstva, kadar je na prestolu kraljica, ali ladja njegovega visočanstva, kadar je na prestolu kralj. Kraljica Elizabeta, ki je že dobila vzdevek Velika Lizika (Big Lizzie), je daleč največja vojna ladja v zgodovini Britanije, ki je bila nekoč vodilna pomorska supersila. Te plavajoče, skoraj 300 metrov dolge, 70 metrov široke in 56 metrov visoke orjakinje ni bilo enostavno spraviti na odprto morje. Ko jo je enajst vlačilcev potegnilo skozi ožino v dokih, je bilo na obeh straneh samo 35 centimetrov prostora. Njena kobilica je bila samo pol metra nad morskim dnom. Vojna mornarica je ponosna nanjo, kritiki pravijo, da je v času varčevalne politike konservativne vlade, ko je vse manj denarja celo za državno zdravstvo in policijo, soočene s povišano teroristično nevarnostjo, orjaška potrata denarja in vojaško-politični projekt, ki ga je rodila nečimrnost. Njen kapitan Jerry Kyd je to nehote potrdil v nanizanki medijskih intervjujev, v katerih je med drugim dejal: »Vse prvorazredne vojne mornarice imajo letalonosilke: Kitajska, Rusija, seveda tudi Amerika, v Evropi pa tudi Italija in Francija. Če hočeš ohraniti prvorazredni položaj, moraš imeti letalonosilko…«

Parkirišče za 470 avtobusov

Tudi letalonosilko brez… letal? Na njeni površini več kot osemnajst tisoč kvadratnih metrov bi lahko parkirali 470 avtobusov. Ali imeli tri nogometna igrišča. Z enim »tankom« prepluje deset tisoč navtičnih milj, doseže pa hitrost 25 vozlov, kar je nekaj več kot 46 kilometrov na uro. Propelerja dvojčka ustvarita toliko moči, da bi je bilo dovolj za 1000 avtomobilov ali 50 hitrih vlakov. Letalonosilka je tudi čudo sodobne tehnologije: od tega, kar ni vojna tajna, je znano, da lahko predela 500 ton morske vode v svežo, pitno vodo na dan.

Nujna letalonosilka?

Kapitan Kyd trdi, da je nujno potrebna za varnostne potrebe Britanije in izpolnjevanje britanskih obveznosti po svetu. »To je morsko oporišče, štiri jutra in pol veliko plavajoče letališče, ki ga lahko postavimo kjer koli na svetu. Zakaj oziroma za kaj? Za vojaške napade pa tudi za humanitarno pomoč v primeru katastrof, dodaja kapitan, zelo ponosen na Kraljico Elizabeto, ki tehta 65.000 ton. Na mesec in pol dolgo poskusno plovbo je zaplula s sedemsto mornarji, prostora pa ima za 1600-člansko posadko. Mornarji so zadovoljni, saj pravijo, da je veliko sodobnejša od drugih vojaških ladij in zato veliko čistejša ter ponoči tišja. Ker imajo veliko udobnejša širša ležišča, imajo tudi več zasebnosti.

Ironično je, da je letalonosilka zaplula na mesec in pol dolgo premierno poskusno plovbo, ki jo kapitan primerja z enodnevno testno vožnjo, brez… letal. Zakaj? Ker jih ni… na voljo. Ker ni denarja zanje in ker je ta orjakinja ustvarila orjaško luknjo v vojaškem proračunu. Letala, 36 lovcev F-35B, ki vzletajo in pristajajo vertikalno, bo nosila šele leta 2021. Gostila naj bi tudi ameriške lovce.