Po nedavnem imenovanju Ksenije Repina za vršilko dolžnosti umetniške direktorice Borštnikovega srečanja so v SNG Maribor včeraj predstavili potek in program nacionalnega gledališkega festivala, na katerem se bo konec oktobra zvrstilo več kot dvajset uprizoritev ter vrsta že bolj ali manj ustaljenih spremljevalnih dogodkov. »Zdaj tudi uradno vstopamo v 52. edicijo festivala,« je ob tem povedala Repina. »Moja vloga bo predvsem operativna, saj je vsebinsko ogrodje festivala v precejšnji meri izoblikovala že nekdanja umetniška direktorica Alja Predan, ki se ji zahvaljujem za neprecenljiv prispevek pri ureditvi statusa festivala, njegovem pozicioniranju v mednarodni prostor, predvsem pa za njeno predanost, odločnost in gorečnost.«

»Preveč medlih uprizoritev«

Tekmovalni in spremljevalni program je oblikovala selektorica Petra Vidali, ki je podobno kot lani izbirala med nekaj več kot sto uprizoritvami slovenskih producentov v iztekajoči se gledališki sezoni, pri čemer je v oba sklopa uvrstila največje dovoljeno število predstav. Vseeno sezono v celoti ocenjuje kot »precej slabšo« od predhodne. »Videli smo preveč ponesrečenih srečanj med različnimi segmenti uprizoritev – na primer odlične režije slabih tekstov, katastrofalne režije dobrih tekstov, odlične igralske kreacije v slabih uprizoritvah in preslabe v zanimivih režijskih zasnovah – ter tudi preveč nekonsistentnih in medlih uprizoritev,« komentira. »Ne mislim, da je slovensko gledališče v krizi, mislim pa, da so v krizi nekatera umetniška vodenja in da so nekateri tipi gledališkega ustvarjanja na točki preloma.«

Festival bo odprla predstava Naše nasilje in vaše nasilje v režiji Oliverja Frljića, umeščena v spremljevalni program, za katerega Vidalijeva pravi, da nikakor ni tolažilna kategorija. »Uokvirjata ga dve učni uri manifestativno političnega gledališča, v njegovem središču pa so drugačni uprizoritveni žanri, od koncerta za inštrumente in telo igralke in dokumentarnega koncertnega performansa do obreda kulturne verske skupnosti.« Na mestu selektorice jo bo zamenjala dramaturginja in kritičarka Zala Dobovšek, strokovno žirijo za nagrade pa bodo letos sestavljali dramatičarka Simona Semenič, teatrologinja Maja Šorli, teatrolog in režiser Milan Mađarev, režiser Uroš Trefalt in režiser Miko Jaakkola.

V fokusu tokrat Finska

Pester bo tudi mednarodni program s predstavami iz Finske, Poljske in Hrvaške, ki ga je še pred svojim odhodom pripravila Alja Predan; ta je poskrbela tudi za vsebino letošnjega programskega sklopa Fokus, ki se bo osredotočal na finsko gledališče, pri čemer so že izšli tudi prevodi treh sodobnih finskih dram, ki bodo bralno uprizorjene na festivalu.

Med drugimi prireditvami bodo na festivalu pripravili tematsko okroglo mizo s slovenskimi in nemškimi dramaturgi, Društvo gledaliških kritikov in teatrologov pa bo izvedlo simpozij z naslovom (Ne)pretočnost med institucionalno in neinstitucionalno gledališko sceno. Organizatorji napovedujejo še veliko razstavo v spomin na režiserja Tomaža Pandurja: na promenadi mariborskega mestnega parka bodo na ogled fotografije iz njegovega opusa. Najvišje igralsko priznanje, Borštnikov prstan, pa si bo na sklepni prireditvi festivala letos nadela igralka.