Boleče je bilo nedavno gledati posnetek potnika letalske družbe United Airlines, ki so ga trije varnostniki nasilno spravili z njegovega sedeža na letalu in vlekli po prehodu, tako da je z glavo udaril še v naslonjalo za roke. Grozljivo ravnanje z 69-letnim zdravnikom in dedkom Davidom Daom, ki so ga spremljali kriki ogorčenih potnikov, se je končalo z okrvavljenim obrazom vidno pretresenega Daa, a se je izkazalo, da zgodba prav zaradi videa, ki ga je v nekaj dneh videlo več milijonov ljudi po svetu, še ne bo tako hitro dobila epiloga. Kar je tudi prav.

David Dao, ki se trenutno zdravi v bolnišnici v Chicagu in se, glede na to, da je njegov odvetnik na sodišče že vložil zahtevo po ohranitvi vseh dokazov, pripravlja na tožbo družbe United Airlines, ni storil ničesar narobe. Plačal je sedež in se z njega ni hotel premakniti, niti ko so mu uslužbenci Uniteda ponudili 800 dolarjev. Letalo, ki je vzletelo z mednarodnega letališča v Chicagu, je bilo namreč polno, United pa je nanj hotel spraviti še štiri člane svojega osebja, ki jih je naslednji dan potreboval v Louisvillu. Ko prostovoljcev, potem ko so jim ponudili 400 in nato 800 dolarjev, ni bilo, pa je štiri potnike, ki morajo zapustiti letalo, izbral sam. Trije, vključno z Davidovo ženo, so privolili, David pa ne, ker je moral biti pri svojih pacientih v bolnišnici v Louisvillu.

Opravičilo, peticije in pozivi k bojkotu

Sledila je drama, ki jo je s svojimi telefoni snemalo več potnikov in se je dan pozneje začela razvijati v incident na državni, nato pa še na globalni ravni. Po družbenih omrežjih so se usule kritike potnikov, ki so rezali Unitedove kartice za zbiranje milj, pozivali k bojkotu družbe in se norčevali iz slogana družbe Fly the Friendly Skies (Letite po prijaznem nebu), na Kitajskem in v Vietnamu so v zrak skočili zaradi rasizma, češ da naj bi osebje izbralo v Vietnamu rojenega Daa zato, ker je azijskega rodu, med politiki pa so se začele razprave o vedno manj človeškem ravnanju letalske industrije s strankami.

Več kot 60.000 ljudi je podpisalo peticijo, da naj Bela hiša, ki je incident opisala kot skrb zbujajoč, uvede preiskavo, dve peticiji s po približno 70.000 podpisi pa sta predsednika družbe United Airlines pozvali k odstopu. Šef Uniteda Oscar Munoz je zahteve po odstopu zavrnil, nekonsistentno pa je v različnih intervjujih in izjavah za javnost nizal tudi opravičila. Sprva je dejal, da je bil Dao divji in agresiven ter da niso imeli druge izbire, kot da ga odstranijo varnostniki, nato pa, da ga je sram in da se kaj takšnega ne bo zgodilo nikoli več.

Odškodnine in afere

United Airlines, ki ga je doletel tudi padec vrednosti delnic, je vsem potnikom zloglasnega leta United 3411 ponudil vračilo kupnine za letalske vozovnice, chicaško letališče O'Hara pa je suspendiralo vse tri vpletene varnostnike. A to ne bo dovolj. Tokratni incident je dvignil pokrov posode, v kateri se že nekaj časa kuha nezadovoljstvo potnikov zaradi prezasedenih letov. Prebukiranje je splošna praksa vseh letalskih družb, ki so imele lani skupno kar 35 milijard dolarjev dobička, a v želji po večjem zaslužku in tem, da imajo vedno polno letalo, vsakič prodajo več vozovnic, kot je sedežev na letalu.

Za tiste, ki hočejo s prezasedenimi leti zaslužiti, je to dobra novica, saj lahko tisti, ki se prostovoljno odpove letu, poleg brezplačnega spanja v hotelu in nove vozovnice zasluži tudi do tisoč evrov odškodnine, za tiste, ki se jim mudi na cilj, pa niti najmanj. Če k temu dodamo še osoren odnos letalskih družb do strank in nekaj aferic iz preteklosti, pa je vedno večja agonija potnikov še toliko bolj razumljiva.

Proti konkurenci pod krinko boja proti terorizmu

Ameriške oblasti so se po incidentu z United Airlines že posvetile temu, kako zaščititi pravice potrošnikov, prezasedenosti letov pa se je posvetila tudi Kanada, ki že pripravlja zakon, s katerim bo določila pravice potnikov in uvedla pravila za odškodnine. A je Amerika, če pogledamo naslednji primer, tu precej hinavska. Februarja so predsedniki uprav letalskih družb American Airlines, United Airlines in Delta na sestanku z državnim sekretarjem Rexom Tillersonom potožili o tem, kakšno škodo jim povzroča konkurenca iz zalivskih držav. Qatar Airways (Katar), Etihad Airways (Savdska Arabija) in Emirates (Združeni arabski emirati), ki – tudi s prijaznostjo – krepijo svoj položaj na ameriškem trgu, naj bi ogrožali ameriško ekonomijo, vlada pa je ukrepala tako, da je na letih v Ameriko uvedla prepoved za vnos vseh elektronskih naprav, ki so večje od mobilnega telefona – in to z desetih letališč na Bližnjem vzhodu in na letalih devetih letalskih družb, med katerimi so tudi tiste tri, ki najbolj skrbijo ameriške letalske prevoznike. Vse v imenu boja proti terorizmu, seveda.