Mladi voznice in vozniki od 18. do 24. leta starosti imajo priložnost, da pokažejo poznavanje cestnoprometnih predpisov in spretnosti vožnje. Do konca marca lahko odgovarjajo na vprašanja na spletni strani www.najboljsizavolanom.si. Najboljših sto se bo na poligonu varne vožnje na Vranskem nato pomerilo še v praktičnem delu tekmovanja. Kvalifikacije praktičnega dela bodo aprila in maja, ko se bodo pomerili v različnih spretnostnih in vozniških preizkušnjah. Sklepno dejanje bo junijski finale, po katerem bo znano, kdo bo najboljši mladi voznik oziroma voznica pri nas.

Preizkus bo vključeval poznavanje cestnoprometnih predpisov, prve pomoči, avtomobilizma in avtomobila. Tisti, ki se bodo uvrstili v finale, se bodo lahko postavljali z nazivom mladi ambasador varne vožnje Avto-moto zveze Slovenije (AMZS). Najboljši bodo prejeli nagrade, zmagovalec se bo eno leto lahko vozil s volkswagnom up! beats. »Z izborom želimo izboljšati vozniško in tehnično kulturo med mladimi – in tudi tako v prihodnosti zagotoviti varnejše slovenske ceste,« pravi generalni sekretar AMZS Robert Štaba.

Najboljših sto čaka širok spekter vaj na poligonu

AMZS želi v sodelovanju z več partnerji varno vožnjo s tem preventivno-izobraževalnim projektom na čim bolj privlačen način približati mladim, ki imajo od trenutka, ko imajo v žepu vozniški izpit, enako odgovornost kot drugi udeleženci v prometu, čeprav takrat še nimajo veliko izkušenj. »Preden voznik dobi izpit, naredi okoli 800, 900 kilometrov, kar je izredno malo. Po drugi strani pa od njih zahtevamo popolno enakopravnost, razumevanje prometa, poznavanje kritičnih situacij,« je dejal inštruktor varne vožnje Manuel Pungertnik, ki meni, da je treba mladim približati predvsem problematiko majhnih prekoračitev hitrosti, medtem ko je splošno znano, da so ekscesi, kot je vožnja s sto kilometri na uro v naselju, nedopustni. »Problem je, da se vožnja s hitrostjo 60 kilometrov na uro v naselju skoraj vsem ljudem zdi sprejemljiva. Ob pomanjkanju izkušenj se malo višja hitrost lahko še bistveno bolj odraža. Zato je treba z mladimi v prvem obdobju, ko dobijo vozniško dovoljenje, delati tudi v praksi ne le v teoriji.«

Pungertnik je prepričan, da bodo rezultati, ki jih bodo dosegli tekmovalci, dobri. Na poligonskem delu preizkušnje obljublja širok spekter vaj. »Na eni strani bomo obravnavali natančnost, ozaveščenost, na drugi pa tudi kritične situacije in kako v njih reagirati,« je dodal Pungertnik, medtem ko so v sistemu za teoretični del pripravili 600 vprašanj, za vsakega udeleženca pa jih bo računalnik naključno izbral 20.

Med mlade voznike spada tudi Tim Omejc, ki ima izkušnje z urjenjem na poligonu na Vranskem, kakršno čaka najboljših sto udeležencev tekmovanja. Meni, da niti ni toliko pomembno, ali gre za mlade ali stare ljudi za volanom. »Bolj pomembno je, da si z glavo na cesti in da med vožnjo ni motečih dejavnikov, kot so telefoni, cigarete… Imam dobro izkušnjo s tečajem varne vožnje, vsem jo priporočam. To bi še enkrat ponovil,« je dejal mladenič.

Alkohol večji problem pri starejših kot mladih

Organizatorji si želijo, da bi tudi ta projekt pomagal k zmanjšanju številu nesreč tako med mladimi kot drugimi udeleženci v prometu. Glede na statistiko policije se število mladih (med 18. in 24. letom) udeležencev v nesrečah v zadnjih letih ni bistveno spreminjalo, lani je bilo teh 3813, predlani 3774 in leta 2014 3919. V primerjavi s prejšnjima dvema letoma jih je največ umrlo lani (19), nekoliko manj predlani (13), še manj pa leta 2014 (6), medtem ko je bilo hudih telesnih poškodb pri mladih udeležencih nesreč lani 83, kar je manj kot predlani (104) in več kot leta 2014 (78). Pri tem so bili največkrat v nesrečah udeleženci kot vozniki osebnih avtomobilov.

Nekateri so bili pod vplivom alkohola. Alkoholiziranih povzročiteljev nesreč z enoletnim vozniškim stažem je bilo lani 33, kar je enako kot leta 2014, medtem ko jih je bilo predlani 28. Nekoliko večje je bilo v zadnjih letih število vinjenih povzročiteljev nesreč z dvoletnim vozniškim stažem: lani je bilo takšnih 45, predlani 60, najmanj pa leta 2014 (38). Kakor je razložil Matjaž Leskovar, višji policijski inšpektor s sektorja prometne policije, pri mladih problem vožnje pod vlivom alkohola sicer obstaja, vendar ta postane večji, ko postanejo starejši. »Zaznavamo, da kasneje ta meja pri pitju alkohola izginja. To pomeni, da mladi očitno drugače dojemajo pitje alkohola in vožnjo kot starejši.«